Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-22, 01:37
  #1
Medlem
jumpcuts avatar
Jag sitter och roar mig med att kolla runt på ULBs programutbud (http://www.ulb.ac.be/catalogue/index.html) och se vad de erbjuder för någonting. Jag har hela tiden tänkt att jag vill studera Business Engineering, men när jag snubblade över ett program där man i stort sett bara läser språk i tre år (http://www.ulb.ac.be/catalogue/philo/BA-LANG.html) så tyckte jag att det verkade jättekul och jag kan definitivt tänka mig att tre års språk- och litteraturstudier skulle gå fort och vara väldigt intressant.

Men då undrar jag, vad blir man? Franskan måste jag lära mig, sen har jag svenskan i bagaget, då blir det ytterligare två språk - ett modernt och ett germanskt (antagligen spanska och engelska då). Då blir man fyrspråkig och kan "allt" om litteratur. Men vad har man för yrkesval? Översättare?

Att kunna flera språk har jag alltid sett som ett plus när man ska ut i arbetslivet, men det här programmet verkar ju mer eller mindre bara handla om språk. Vad är det jag har missat? Vad är det man blir?

Är det någon på FB som studerat någonting liknande eller vet var dessa studenter tar vägen? För det känns lite som att plugga estetisk linje på gymnasiet - det är skitroligt, men vad blir man?

Jag är helt förvirrad, hjälp mig någon
Citera
2008-01-22, 02:24
  #2
Medlem
devtonixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Studera språk och modern litteratur - vad blir man då?

Arbetslös?
Citera
2008-01-22, 08:41
  #3
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devtonix
Arbetslös?

Ja, det är ju lite det jag också känner. I min värld finns det ingen självklar yrkesbana efter att ha studerat språk och litteratur. Eller har jag fel? Kan inte berätta hur fint livet blir efter en sådan utbildning?
Citera
2008-01-22, 11:39
  #4
Medlem
Savoys avatar
Språk är väl lite som ekonomi - inget i sig men ett jäkligt starkt komplement till andra utbildningar/kunskaper. Rentav det starkaste skulle jag påstå.

Om inriktningen översättning och industriell användning av språk:

Jag är teknisk översättare och har ett drömyrke (om man gillar språk), men jag skulle absolut inte vilja pyssla med det här utan teknikbakgrund. För att tala klarspråk: Jag har ännu inte stött på en enda bra facköversättare som gått en hel översättarutbildning, antingen "har man det" eller inte, verkar det som.

Generellt är det du kan göra mest pengar på vad gäller språk detta: Flytta till ett land där språket/språken du lärt dig talas. Sök sedan jobb där du kan utnyttja att du behärskar det lilla språket svenska flytande. Finns det förresten inte något som heter EU i stan du bor i?

Ska du jobba i Sverige och vill dra ekonomisk nytta av språk, så lär dig tyska och/eller franska BRA*. Andra språk är inte så efterfrågade vad jag vet, förutom engelska så klart.

*Oavsett vilket språk man ska lära sig gäller det att komma förbi den där "jag klarar mig"-nivån som det är så lätt att fastna på. Du ska fixa en anställningsintervju på språket, kunna se ett TV-program och fatta allt, skriva ditt första inlägg ovan på språket ifråga utan lexikon. Når man den nivån så är man tillräckligt bra (och bor antagligen inte längre i Sverige...)

Nu har jag iofs inte alls svarat på något specifikt som gäller utbildningen du funderar på, men va fan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback