Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-21, 23:38
  #1
Medlem
Cbreezes avatar
HEJ!

Nu är det så att jag har gått å blivit telefonförsäljare för Dagens Indostri på halvtid, på andra halvtiden så sitter jag i kundtjänst.

Det här är inget som jag direkt gillar men eftersom jag behöver ett jobb och det här är ett jobb?... eller?

Har ingen säljarutbildning så det svåra är VAD FAN SKA MAN SÄGA?
Kan dra nått exempel från mitt "manus"

-Hej mitt namn är Simon och jag ringer ifrån Dagens Industri

-Hej hej.

-Du känner garanterat till oss

- Ja självklart.

-Jo jag tänkte fråga hur din relation ser ut till tidningen i dagsläget?

- Ingen alls

osv osv osv, är ingen stjärna på att sälja ( en så länge )

Jag tänkte om det finns någon här på FB som är lite mer inne i det här med telefonförsäljning och kan komma med råd och tips på t.ex. Olika repliker som man kan använda osv.

Tack på förhand =)
Citera
2008-01-21, 23:52
  #2
Medlem
Fråga folket som du jobbar för
Citera
2008-01-21, 23:55
  #3
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abschaum
Fråga folket som du jobbar för

Typ... TS behagar skämta med oss?
Citera
2008-01-21, 23:59
  #4
Medlem
Slurpass avatar
testa:
-Hejsan, jag ringer från ett störigt företag som livnär sig på att irritera människor när dom sitter och äter på kvällarna, kan jag få störa även dig i ett par minuter?
-Ja självklart! Jag är en pensionär som är glad bara jag får lyssna på någon.
-Bra, jo jag kommer erbjuda dig helt värdelösa tjänster till rövarpris och sen lurar vi in dig i en mängd konstiga prenumerationer som du inte kan säga upp eftersom vi inte svarar eller mottager någon post, samtal eller e-post, låter detta bra?
-Jadå...
Osv?
Citera
2008-01-22, 00:08
  #5
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cbreeze
HEJ!

Nu är det så att jag har gått å blivit telefonförsäljare för Dagens Indostri på halvtid, på andra halvtiden så sitter jag i kundtjänst.

Det här är inget som jag direkt gillar men eftersom jag behöver ett jobb och det här är ett jobb?... eller?

Har ingen säljarutbildning så det svåra är VAD FAN SKA MAN SÄGA?
Kan dra nått exempel från mitt "manus"

-Hej mitt namn är Simon och jag ringer ifrån Dagens Industri

-Hej hej.

-Du känner garanterat till oss Hade nån som ringt till mig sagt så hade jag direkt vänt taggarna utåt! Låter gapigt, överlägset och dessutom är det väl inte så jävla säkert att man har hart talas om DI?? Och OM man har hört talas om DI så är det väl inte så säkert att man vet vad de håller på med eller ens att man bryr sig?

- Ja självklart.

-Jo jag tänkte fråga hur din relation ser ut till tidningen i dagsläget?

Vadå relation?? Vad är det för idioter som skriver era "manus"?? Kan man inte bara fråga om man har läst tidningen eller är intresserad av att prova? "Relation"... idioter imo...

- Ingen alls

osv osv osv, är ingen stjärna på att sälja ( en så länge )

Jag tänkte om det finns någon här på FB som är lite mer inne i det här med telefonförsäljning och kan komma med råd och tips på t.ex. Olika repliker som man kan använda osv.

Tack på förhand =)

Lägg ner den där skiten!

Väldigt få tycker att det är roligt att bli uppringda av såna som dig.. Får man dessutom såna idiotkommentarer/frågor lär du inte bli populärare?

Några nappar så klart på dessa erbjudanden annars hade de inte fortsatt att ringa men så snart det finns ett heltäckande register (typ NIX) för både fasta och mobila telefoner lär det bli svårt att fortsätta med dessa "tjänster" skulle jag tro!?
Citera
2008-01-22, 00:14
  #6
Moderator
tobess avatar
Du har väl ett säljmanus?
Citera
2008-01-22, 00:18
  #7
Medlem
monogamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cbreeze
HEJ!

Nu är det så att jag har gått å blivit telefonförsäljare för Dagens Indostri på halvtid, på andra halvtiden så sitter jag i kundtjänst.

Det här är inget som jag direkt gillar men eftersom jag behöver ett jobb och det här är ett jobb?... eller?

Har ingen säljarutbildning så det svåra är VAD FAN SKA MAN SÄGA?
Kan dra nått exempel från mitt "manus"

-Hej mitt namn är Simon och jag ringer ifrån Dagens Industri

-Hej hej.

-Du känner garanterat till oss

- Ja självklart.

-Jo jag tänkte fråga hur din relation ser ut till tidningen i dagsläget?

- Ingen alls

osv osv osv, är ingen stjärna på att sälja ( en så länge )

Jag tänkte om det finns någon här på FB som är lite mer inne i det här med telefonförsäljning och kan komma med råd och tips på t.ex. Olika repliker som man kan använda osv.

Tack på förhand =)

Fråga vad kunden läser för tidningar och om han gillar att läsa ekonomi avdelningen på Dn, så kan du ju göra reklam för din tidning och prisa och säga hur bra den är och att den har alla marknadsundersökningar och börstatisker osv. Nu kanske jag överdriver men nåt åt det hållet. Gör en behovsanalys alltså. Sen förhoppningsvis så har ni ju argumentationslista som ni kan använda er av för att få kunden bli intresserad.

För mig som jobbar på telefonförsäljning kan ett bra samtal se ut så här och vi säger väl att jag jobbar för DI:

1. Hej jag heter [namn] och ringer från Di
2. Jag söker [kunden]
3. Har du tid en stund?
4. Behovsanalys [ fråga vad kunden vill ha i en tidning etc ]
5. Informera kunden om dina erbjudande
6. Om kunden är intresserad, gör ett avtal om inte tacka för dig och avsluta.
7. Avsluta avtalet och önska kunden lycka till.
__________________
Senast redigerad av monogami 2008-01-22 kl. 00:22.
Citera
2008-01-22, 00:27
  #8
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monogami
[...]
1. Hej jag heter [namn] och ringer från Di
2. Jag söker [kunden]
3. Har du tid en stund?
4. Behovsanalys [ fråga vad kunden vill ha i en tidning ]
5. Informera kunden om dina erbjudande
6. Om kunden är intresserad, gör ett avtal om inte tacka för dig.
7. Avsluta avtalet och önska kunden lycka till.
Här finns det olika skolor, men man ger ju här kunden en riktig smashboll då h*n kan svara "NEJ!" och vips står man där med brallorna nere utan att riktigt veta hur man ska fortsätta. Generellt är det vanskligt att ställa frågor som kan besvaras med ja/nej.

Säger inte att det är fel om man kan hantera det, men prova något i stil med "Jag hoppas inte jag stör alldeles för mycket så här på kvällen..." för att sedan direkt fortsätta med vad du vill säga härnäst.

Naturligtvis får man ha lite taktkänsla här och känna av stämningen men, det har funkat bra för undertecknad i alla fall.

I övrigt är modellen med behovsanalys A och O i min bok - 9 av 10 telefonförsäljare skiter ju rakt upp och ned i att se till behov när de ringer där och vill sälja sina kalsongabonnemang.
Citera
2008-01-22, 00:28
  #9
Medlem
CitySoundtracks avatar
Är övertygad om ett företag av DIs kaliber har en väl arbetad säljplan för sina medarbetare...

Annars kan du kolla i DIs BTB pocket som utkommer varje år under försäljning där dom har bra tips. Det är väl AIDA modellen som även annonssäljare använder...
Citera
2008-01-22, 00:47
  #10
Medlem
monogamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Här finns det olika skolor, men man ger ju här kunden en riktig smashboll då h*n kan svara "NEJ!" och vips står man där med brallorna nere utan att riktigt veta hur man ska fortsätta. Generellt är det vanskligt att ställa frågor som kan besvaras med ja/nej.

Säger inte att det är fel om man kan hantera det, men prova något i stil med "Jag hoppas inte jag stör alldeles för mycket så här på kvällen..." för att sedan direkt fortsätta med vad du vill säga härnäst.

Naturligtvis får man ha lite taktkänsla här och känna av stämningen men, det har funkat bra för undertecknad i alla fall.

I övrigt är modellen med behovsanalys A och O i min bok - 9 av 10 telefonförsäljare skiter ju rakt upp och ned i att se till behov när de ringer där och vill sälja sina kalsongabonnemang.

Man kan alltid be om att få återkomma om man behåller sin lugn. Vi är trots allt måna om kunderna. Jag tycker bägge versioner funkar, frågan är bara vad är enklast att säga och att fråga "Jag hoppas inte att jag stör aldelles för mycket så här på kvällen" snabbt tröttar både en och gör kunden otålig, men det är väl en smaksak.

I flesta fall är behovsanalys rätt viktigt imho. Säljer du mobilabonnemanger med mobiler på köpet så kan du fråga kunden vilka speciella funktioner denne vill ha. Typ mp3 eller en 2mgpix kamera osv för att tillfredställa kundens begär.
Men sen så vet jag ju inte om kalsongförsäljning dominerar på telefonförsäljningsmarknaden.
__________________
Senast redigerad av monogami 2008-01-22 kl. 00:53.
Citera
2008-01-22, 00:56
  #11
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monogami
Man kan alltid återkomma om man behåller sin lugn. Vi är trots allt måna om kunderna. Jag tycker bägge versioner funkar, frågan är bara vad är enklast att säga och att fråga "Jag hoppas inte att jag stör aldelles för mycket så här på kvällen" snabbt tröttar både en och gör kunden otålig, men det är väl en smaksak.

I flesta fall är behovsanalys rätt viktigt imho. Säljer du mobilabonnemanger med mobiler på köpet så kan du fråga kunden vilka speciella funktioner denne vill ha. Typ mp3 eller en 2mgpix kamera osv för att tillfredställa kundens begär.
Men sen så vet jag ju inte om kalsongförsäljning dominerar på telefonförsäljningsmarknaden.


Det beror väl helt på vad man är ute efter. Anledningen till att de flest/alla som jobbar med telemarketing inte är omtyckta är ju att de kör på oavsett.

Anledningen är ju givetvis att de flesta jobbar inom branschen max några månader, och då kan man ju skita fullständigt i allt vad som kallas relationsmarknadsföring och bara satsa på att ringa så många som möjligt. Jobbar man kortsiktigt så löns det knappast att sitta i telefon en extra stund för att försöka bygga upp en relation med en kund som man ända inte får provision på.

Därför går de flesta också rakt på sak. Är kunden inte intresserad kommer h*n att säga det direkt, är kunden intresserad så är det värt att lägga ner tid på att prata om erbjudandet.

Ända sättet att slippa ifrån det är väl nog att ge fast lön baserad på timpeng och inte provisionsbaserad lön och att ge bonus för återkommande kunder..
Citera
2008-01-22, 01:00
  #12
Medlem
roppens avatar
Jag fick en säljutbildning när jag började som det, vad jobbar du på för ställe som sätter folk som aldrig ringt förut eller vet nånting om telemarketing framför telefonen direkt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback