• 1
  • 2
2008-01-21, 14:15
Moderator
pewpews avatar
Satt och funderade lite efter att läst en annan tråd här på feminism forumet. Många uttrycker sitt missnöje och irritation över att män skämtar sexistiskt. Mycket prat om hur killar skojar med varandra och hur mycket porr och sex de pratar.

Jag funderade då på hur mycket sexistiska skämt jag själv gör med mina väninnor och arbetskollegor, och jag kom fram till att det är en hel del.

Kan naturligtvis inte dra en slutsats av det hundra procent, men helt ärligt så tror jag att vi kvinnor är lika "hemska".

Tror man nu att den här typen av klyshiga och sexistiska skämt bidrar till att förstärka könsskillnader och roller, så måste vi ju rannsaka oss själva med.

Nyfiken som jag är, är det så för er med? övriga kvinnor? skämtar ni sexistiskt, någonsin? Eller aldrig? isåfall varför/varför inte?
Citera
2008-01-21, 14:23
Medlem
GN'Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Satt och funderade lite efter att läst en annan tråd här på feminism forumet. Många uttrycker sitt missnöje och irritation över att män skämtar sexistiskt. Mycket prat om hur killar skojar med varandra och hur mycket porr och sex de pratar.

Jag funderade då på hur mycket sexistiska skämt jag själv gör med mina väninnor och arbetskollegor, och jag kom fram till att det är en hel del.

Kan naturligtvis inte dra en slutsats av det hundra procent, men helt ärligt så tror jag att vi kvinnor är lika "hemska".

Tror man nu att den här typen av klyshiga och sexistiska skämt bidrar till att förstärka könsskillnader och roller, så måste vi ju rannsaka oss själva med.

Nyfiken som jag är, är det så för er med? övriga kvinnor? skämtar ni sexistiskt, någonsin? Eller aldrig? isåfall varför/varför inte?

Är kille men måste säga att jag håller med dig, och det som gör mig förbannad är att det anses PK när tjejer skämtar om killar. Mina före detta lärare var båda genus pedagoger och de drog skämt om män. Men de var den typen av feminister som trodde 2 fel = rätt så
Citera
2008-01-21, 17:10
Medlem
Empresss avatar
Citat:

Nej jag gör det inte för just den enkla anledningen över att jag tycker det var hyckleri att det var okey för oss kvinnor men inte för män.

Ja vi kvinnor är hemska man hör en hel del egentligen i omklädningsrummet, arbetsplatser etc.
Citera
2008-01-21, 21:06
Medlem
kosins avatar
Citat:

Nej jag skämtar inte på sånt sätt för jag anser att sådan låg humor speglar en låg intelligens.. och jag vill inte att människor ska uppfatta mig som korkad.
Citera
2008-01-21, 21:33
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosin
Nej jag skämtar inte på sånt sätt för jag anser att sådan låg humor speglar en låg intelligens.. och jag vill inte att människor ska uppfatta mig som korkad.

Tänk jag uppfattar det inte alls som korkat, bara kul. Tar inte det alls på allvar utan mer som lite ironi gentemot könsrollerna.
Citera
2008-01-21, 21:35
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Nej jag gör det inte för just den enkla anledningen över att jag tycker det var hyckleri att det var okey för oss kvinnor men inte för män.

Ja vi kvinnor är hemska man hör en hel del egentligen i omklädningsrummet, arbetsplatser etc.

Jag är lite halvkluven i frågan, jag tycker det är oftast "witty" ironiskt och med glimten i ögat, iaf när jag skämtar och med de jag skämtar med. Jag skrattar åt blondinskämt t ex.

Men inte åt hånet av blondinen, utan mer utav klyshan, och inskränktheten i skämtet... vet inte hur jag ska förklara

Sen tar jag inte det på allvar heller
Citera
2008-01-21, 22:10
Medlem
danitras avatar
Nej det gör jag inte. Tycker inte om att skämta på ett se allmänt godkänt generaliserat sätt. Dessutom stämmer inte de klassiska skämten in på vare sig min man eller de flesta andra män jag känner så dom förlorar sin slagkraft.
Citera
2008-01-21, 22:31
Medlem
miLLuss avatar
Blir lite trött på dubbelmoralen hos vissa feminister egentligen.
Ska berätta en kort liten historia om ett ganska irriterande fenomen på en kongress jag blev skickad på eftersom jag var nominerad i styrelsen.
En kvinna som också var ordförande i en av delgrupperna hade stått länge och predikat jämställdhet och nästan gnällt lite på hur mycket plats män tar och inte kvinnor.
Som vanligt drar jag dövörat när jag inser att personen som talar en en total idiot. (Ja jag vet jag borde skaffa bättre tålamod).
Tio minuter senare så är det en kort paus för att hämta kaffe och andra viktigheter som krävs för att inte rabiatfeministerna (ursäkta mig) ska bli helt vilda och bränna sina bh:ar kommer en yngre man/kille fram till mig för att prata lite allmänt.
Då berättar han att samma tjej som fem minuter innan stått och pratat trakasserier och jämställdhet brukade referera han och några till som "snoppdjur" och prata i nedlåtande ton till och om dem.
Det gjorde mig bara rakt av förbannad.
Citera
2008-01-21, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kosin

Om jag minns rätt från serien du har på avataren var det en del sexistiska skämt med där.
Är det inte lite korkat tycker du?
Citera
2008-01-21, 22:37
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danitra
Nej det gör jag inte. Tycker inte om att skämta på ett se allmänt godkänt generaliserat sätt. Dessutom stämmer inte de klassiska skämten in på vare sig min man eller de flesta andra män jag känner så dom förlorar sin slagkraft.

ja men precis därför är de kul, framförallt när någon menar dom, då skrattar jag åt dem som återger det. Är det någon som säger det som en klysha, skrattar jag med dom för det är en klysha
Citera
2008-01-22, 00:28
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
ja men precis därför är de kul, framförallt när någon menar dom, då skrattar jag åt dem som återger det. Är det någon som säger det som en klysha, skrattar jag med dom för det är en klysha

Så klart att klyschiga och kanske sexistiska skämt kan vara roliga i rätt sammanhang. Men som du själv påpekar ligger det en klar dubbelmoral i feministernas upprördhet över männens sexistiska skämt samtidigt som det är helt ok för en kvinna att dra ett motsvarnade skämt om män. Men, men feminismen är ju inte direkt känd för konsekvens och logik.
Citera
2008-01-22, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Så klart att klyschiga och kanske sexistiska skämt kan vara roliga i rätt sammanhang. Men som du själv påpekar ligger det en klar dubbelmoral i feministernas upprördhet över männens sexistiska skämt samtidigt som det är helt ok för en kvinna att dra ett motsvarnade skämt om män. Men, men feminismen är ju inte direkt känd för konsekvens och logik.
Inte humor och självdistans heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in