Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-21, 11:22
  #1
Medlem
Hej!

Jag har fått jobb på Arlanda men bor relativt långt därifrån (56km). Jag kan antigen ta och åka kommunalt som tar minst 2 timmar eller ta bilen och då tar det ca 30-60 minuter beroende på trafiken. Valet är ju självklart bilen men det kommer ju bli en del i bensin kostnad. Det är inget heltids arbete utan ungefär 50% deltid.

Så jag undrar hur det fungerar det här med milersättning? Kan jag få det? Isåfall av vem? Vart kan jag läsa mer om det?

mvh
Citera
2008-01-21, 13:51
  #2
Medlem
ormanoffs avatar
Milersättning får man oftast bara om man använder bilen i tjänsten. Arbetsgivaren har inget ansvar att betala för din transport till arbetsplatsen.

Däremot kan du dra av pengar i självdeklarationen för pendlingskostnader, om de är över en viss summa (7000 kr/år har jag för mig).
Citera
2008-01-21, 13:53
  #3
Medlem
soers avatar
Du får ingen milersättning för att ta dig till och från jobbet, däremot kan du dra av för resor till arbetet i deklarationen och därmed få tillbaka på skatten. Då gäller normalt att man ska använda kollektivtrafiken om det är möjligt men du kan hävda att du arbetar på så oregelbundna tider att det inte är ett alternativ att åka kollektivt och du måste ta bilen.

Rent praktiskt går det till så att du räknar ut hur långt du kört och räknar ut vad det kostat enligt skatteverkets schablon (fn 18,50 kr/mil) och så drar du av det beloppet från din inkomst i nästa års deklaration. Det finns en särskild ruta på deklarationen som du skriver i. Du skriver hela beloppet men du får bara dra av det som överstiger 8 000 kr. Ditt avdrag görs från dina intjänade pengar och minskar på så sätt också din skatt.

edit: tror förresten att du måste göra en tidsvinst på två timmar per dag för att få använda bilen och det gör du ju så det är inga problem.
__________________
Senast redigerad av soer 2008-01-21 kl. 14:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback