2008-01-25, 17:13
Medlem
TeamAAs avatar
Allt som går att färga in går också att tvätta. Det handlar bara om kunskap och pengar.

Jag skrev i en annan tråd om att delvis färgade sedlar säljs till Asien för att användas där. Om det också säljs till Sydamerika och Afrika vet jag ej. Men det kan jag tänka mig.
Citera
2008-01-26, 01:59
Bannlyst
Seriöst nån som provat vanish??
Citera
2008-01-26, 15:36
Bannlyst
De flesta som begår värdetransportrån får ett par hundra tusen för jobbet, resten hamnar hos den som planerat det hela. Under slutet av 90-talet och början på 2000-talet dök det upp ett par personer som "handlade upp rånare på öppna marknaden". De satt på information, vapen, planer, flyktvägar, transport mm och kontaktade killar som fick begår rånen för en väldigt liten del av den totala summan. Tänk även på att ett vanligt värdetransportrån har ungefär 3 gånger mer personer inblandade än vad som begår rånet. Är det 3 rånare har du 9 till som är inblandade vilket är ungefär ett dussintal personer som skall få sin del. Destå närmare du är pengarna destå mer får du. Men du kan fortfarande få runt 50.000 bara för att hålla koll på när och varifrån snuten kommer.

Den stora delen av pengarna försvinner oftast uppåt och jag skulle gissa på att rånare + spotters + övriga utförare får ungefär 20% till 25% av totala rånbytet. resten hamnar hos folk högre upp i näringskedjan som sedan skall ge tipspengar till någon eller några på runt 10% skallen. De gör dock en väldigt bra affär kan jag lova!

Jag tror inte att någon blåser de här personerna och försvinner med pengarna, det är stora summor (och volymer) som gör det svårt att transportera dem snabbt utan en plan och dessa herrar letar nog upp de som skulle komma på tanken att försvinna med "deras" pengar.
Senast redigerad av Frågande Fredde 2008-01-26 kl. 15:41.
Citera
2008-01-26, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jumbo
Seriöst nån som provat vanish??
För att tvätta pengar används en alkohol med samma polaritet som färgen som man sedan lägger en spänning över, färgen lossnar då och löses upp i lösningen. Det är lätt att göra om du vet vad du skall använda men svårt om du skall prova dig fram. Du skall nog vara väldigt snabb före färgen hinner sätta sig i pappret för att få bäst resultat när du tvättar pengarna.
Citera
2008-01-26, 17:39
Medlem
TeamAAs avatar
FF väl skrivet.
Citera
2008-01-26, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frågande Fredde
De flesta som begår värdetransportrån får ett par hundra tusen för jobbet, resten hamnar hos den som planerat det hela. Under slutet av 90-talet och början på 2000-talet dök det upp ett par personer som "handlade upp rånare på öppna marknaden". De satt på information, vapen, planer, flyktvägar, transport mm och kontaktade killar som fick begår rånen för en väldigt liten del av den totala summan. Tänk även på att ett vanligt värdetransportrån har ungefär 3 gånger mer personer inblandade än vad som begår rånet. Är det 3 rånare har du 9 till som är inblandade vilket är ungefär ett dussintal personer som skall få sin del. Destå närmare du är pengarna destå mer får du. Men du kan fortfarande få runt 50.000 bara för att hålla koll på när och varifrån snuten kommer.

Den stora delen av pengarna försvinner oftast uppåt och jag skulle gissa på att rånare + spotters + övriga utförare får ungefär 20% till 25% av totala rånbytet. resten hamnar hos folk högre upp i näringskedjan som sedan skall ge tipspengar till någon eller några på runt 10% skallen. De gör dock en väldigt bra affär kan jag lova!

Jag tror inte att någon blåser de här personerna och försvinner med pengarna, det är stora summor (och volymer) som gör det svårt att transportera dem snabbt utan en plan och dessa herrar letar nog upp de som skulle komma på tanken att försvinna med "deras" pengar.

Bästa svaret på länge, tack för infot.
Citera
2008-01-27, 02:52
Medlem
Vill bara säga att det är skönt att vi har skribenter som väger upp för allt meningslöst dravvel som skrivs här. Tack Fredde
Citera
2008-01-29, 20:59
Medlem
JJDecays avatar
Undrar hur många som får nå stålar alls att "räkna" med. Som inte förstörs mm.?

Faktum verkar ju vara att fler och fler rånförsök verkar misslyckas. Mindre mängder pengar om alls några. Både från bank och värdetransportrån verkar generera några större mängder..Eller är jag helt fel ute?

bara att titta på Västerås. 2st försök till bankrån senaste veckorna.
Inget verkar ha lyckats..
1 på skiljobo, där man försökte forcera en bakdörr med bil?

1 senast idag (försök) till rån i skultuna utanför västerås. Kammande noll som det verkar.

Ska man vara rånare idag, lär man ha det ordentligt planerat
Citera
2008-01-29, 21:41
Bannlyst
JJDecay:
De flöesta misslyckade rån misslyckas för att det inte finns pengar i transporten, det finns ett rån för ett par år sedan där rånarna åklte upp och stoppade en bil som var helt tom. Den hade precis lämnat centralen och var påväg att hämta pengar!

Anledningen att så många misslyckas ligger i deras problem att infiltrera väktarbolagen och få ut information om när det finns mycket pengar i en bil. Det är inte ovanligt att det blir kvar pengar i bilarna som rånarna inte får med av olika anledningar. Mopedrånen där unga killar snor en värdeväska mellan en bank och en bil verkar dock ge en hyffsad avkastning och enligt uppgift rör det sig om upp till en halv miljon i en väska. Dessa rån är dock väldigt svåra att lyckas med då man måste koordinera ungefär lika många personer som i vanliga rån mot bilar för att säkerställa att man får väskan när det finns pengar i den. Det skall finnas ett rån där rånarna missförstod allt och plockade en väska påväg in i en bank
Citera
2008-01-29, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
Vill bara säga att det är skönt att vi har skribenter som väger upp för allt meningslöst dravvel som skrivs här. Tack Fredde
Det enda jag kräver är er vördnad och dyrkan!
Citera
2008-01-30, 07:46
Medlem
nipsons avatar
Citat:
Det skall finnas ett rån där rånarna missförstod allt och plockade en väska påväg in i en bank

Kan det inte vara så att rånarna trodde att han skulle fylla på bankomaten?
Citera
2008-01-30, 09:32
Medlem
JJDecays avatar
Citat:
JJDecay:
De flöesta misslyckade rån misslyckas för att det inte finns pengar i transporten, det finns ett rån för ett par år sedan där rånarna åklte upp och stoppade en bil som var helt tom. Den hade precis lämnat centralen och var påväg att hämta pengar!

Anledningen att så många misslyckas ligger i deras problem att infiltrera väktarbolagen och få ut information om när det finns mycket pengar i en bil. Det är inte ovanligt att det blir kvar pengar i bilarna som rånarna inte får med av olika anledningar. Mopedrånen där unga killar snor en värdeväska mellan en bank och en bil verkar dock ge en hyffsad avkastning och enligt uppgift rör det sig om upp till en halv miljon i en väska. Dessa rån är dock väldigt svåra att lyckas med då man måste koordinera ungefär lika många personer som i vanliga rån mot bilar för att säkerställa att man får väskan när det finns pengar i den. Det skall finnas ett rån där rånarna missförstod allt och plockade en väska påväg in i en bank

Det verkar ju alltså ligga i bristen på att kunna planera och koordinera det hela. Tur jag inte är i den branchen, verkar ju vara ett heltidsjobb.

Lite som börshajar, planera, läsa på, studera, utföra...ibland vinner man på det men allt som oftas är det en minus affär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in