Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-20, 21:48
  #1
Medlem
Kattsoppas avatar
Mycket egoistisk tråd, ja, men jag behöver ventilera vad jag tänker och få lite feedback och nya idéer.

Jahapp. Sabbatsåret har snart kommit till sitt slut och det börjar bli dags att söka till skolor för hösten 2008. Gick bra i gymnasiet och kom ut därifrån med helt okej betyg (inte topp- eller bottenbetyg).

Problemet jag har är att jag fortfarande inte har någon aning om vad jag ska läsa. Jag har inget område som jag brinner för helhjärtat. Jag kan avundas sådana människor som till exempel tycker att datorer är jätteintressant - ja, då läser de något med data. Svårare än så behöver det ju inte vara. Men jag har som sagt inget sådant som jag lever för.. Det jag på fritiden gillar att göra är att vara ute i naturen, spela gitarr, sjunga och lyssna på musik. Jag tycker även att främmande kulturer, religioner och filosofier kan vara intressant.

Skulle man kunna jobba med något kring musik kunde det väl vara kul, men det känns mer som dröm än som en realistisk möjlighet. Fast inte vet jag, vad säger ni?

Det enda jag vet riktigt säkert är väl vad jag inte vill göra. Framför allt vill jag inte hamna på något rutinjobb iförd slips på något kontor där jag knackar siffror (ni som har sett filmen Office Space förstår vilken tillvaro jag menar).

Medieteknik på LiU funderade jag på tidigare men det känns som att det vore kul att göra något som gör mer "nytta" och som har någon mening och betydelse istället. Kan utbildningen leda till mycket olika och varierande jobb och även till jobbtillfällen utomlands så är det ett stort plus.

Har ni några tips? Har ni själva varit i den här situationen och kännt den här pressen och stressen som kommer - hur gick det?

Tacksam för svar
Citera
2008-01-21, 14:47
  #2
Medlem
Kattsoppas avatar
Ta bort.
Citera
2008-01-21, 15:09
  #3
Medlem
frankensteins avatar
Hade jag varit i dina kläder hade jag väntat med att börja plugga och gjort något annat. Som jag förstår det tog du studenten 2007? Du har många år på dig att skaffa en utbildning. Ta det lugnt ett år till, jobba eller res, och tänk ut vad du vill göra.

Nu har jag ingen aning om vad Medieteknik innebär men alla är intresserade av att arbete med media, vilket gör att konkurrensen där är stenhård, vilket till slut kan leda till att du står där med en utbildning som du inte kan få jobb med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback