Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-20, 11:45
  #1
Medlem
Coss avatar
Jag har xp installerat på disk c: och Ubuntu på disk d: (två hela diskar, den ena på 200 gb och den andra på 120 gb).
Efteratt ha installerat Ubuntu installerade jag även någon form av bootloader (?), så när jag startar burken får jag välja vilket OS som ska startas.

Nu har jag tänkt ge datorn till en kompis, och vill inte ha kvar Ubuntu. Jag provade med att bara plocka ut disk d:, men då startar inte XP automatiskt som jag hoppades...

Måste jag plocka bort bootloadern på något sätt, eller ska jag ändra något i Bios (isåfall vad).

Tack på förhand!

ps. Jag har använt sökmotorn med klent resultat.
Citera
2008-01-20, 11:52
  #2
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cos
Jag har xp installerat på disk c: och Ubuntu på disk d: (två hela diskar, den ena på 200 gb och den andra på 120 gb).
Efteratt ha installerat Ubuntu installerade jag även någon form av bootloader (?), så när jag startar burken får jag välja vilket OS som ska startas.

Nu har jag tänkt ge datorn till en kompis, och vill inte ha kvar Ubuntu. Jag provade med att bara plocka ut disk d:, men då startar inte XP automatiskt som jag hoppades...

Måste jag plocka bort bootloadern på något sätt, eller ska jag ändra något i Bios (isåfall vad).

Tack på förhand!

ps. Jag har använt sökmotorn med klent resultat.

Svar ja.

På någorlunda nya moderkort känner den av automagiskt att den inte längre har nån andradisk och ändrar bootordningen själv, men ibland strular det där och då kanske cd-läsaren hamnar som första bootalternativ istället.

Enklaste sättet är om du har en bootdiskett till Windows 98 liggandes.
Boota från den och skriv sen "fdisk /mbr" och tryck enter.

Har du ingen bootdiskett så skulle jag rekommendera en bootcd istället, antingen Hiren's eller min favorit, Roadstarter.
Fånigt namn, bra bootcd.
Citera
2008-01-20, 11:53
  #3
Medlem
McBs avatar
Inga problem.

1. Stoppa i din Windows XP-skiva och boota om datorn
2. Välj att starta i "Recovery Console"
3. Vid prompten, skriv "fdisk /mbr" och tryck enter

Efter omstart kommer nu Windows bootloader vara ominstallerad.

Edit: Något sent...
Citera
2008-01-20, 11:55
  #4
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Inga problem.

1. Stoppa i din Windows XP-skiva och boota om datorn
2. Välj att starta i "Recovery Console"
3. Vid prompten, skriv "fdisk /mbr" och tryck enter

Efter omstart kommer nu Windows bootloader vara ominstallerad.

Edit: Något sent...


Jag föredrar bootdisketter om det går, brukar gå väldigt mycket snabbare än cd.
Men ditt sätt funkar också!
Citera
2008-01-20, 12:50
  #5
Avstängd
urandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cos
Jag har xp installerat på disk c: och Ubuntu på disk d: (två hela diskar, den ena på 200 gb och den andra på 120 gb).
Efteratt ha installerat Ubuntu installerade jag även någon form av bootloader (?), så när jag startar burken får jag välja vilket OS som ska startas.

Nu har jag tänkt ge datorn till en kompis, och vill inte ha kvar Ubuntu. Jag provade med att bara plocka ut disk d:, men då startar inte XP automatiskt som jag hoppades...

Måste jag plocka bort bootloadern på något sätt, eller ska jag ändra något i Bios (isåfall vad).

Tack på förhand!

ps. Jag har använt sökmotorn med klent resultat.

Gå in i Windows XP Recovery Console och kör kommandot "fixmbr"

Läs även nedan länk.
http://support.microsoft.com/kb/314058


Blah, min sida var inte uppdaterad, såg inte förgående inlägg.
Glöm detta, du har redan fått svar.
Citera
2008-01-20, 13:11
  #6
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro

Jag föredrar bootdisketter om det går, brukar gå väldigt mycket snabbare än cd.
Men ditt sätt funkar också!

Det var längesedan jag ens hade en floppydrive installerad...
Citera
2008-01-20, 21:55
  #7
Medlem
Coss avatar
"fdisk /mbr" gick inte alls (kanske för att jag har xp home..?), däremot gick "fixmbr" alldeles utmärkt.

Tack för hjälpen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback