Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-20, 01:10
  #1
Medlem
Hörde låten precis och njöt när det slog mig..
Vad fan handlar den om egentligen?
Citera
2008-01-20, 04:56
  #2
Medlem
Kort sagt, A Whiter Shade Of Pale av Procol Harum handlar om låtskrivaren som har ett drogberoende ser en annan missbrukare som dör pga sitt drogberoende.

A Whiter Shade Of Pale betyder i detta fallet att någon har dött,man blir ju likblek.

And although my eyes were open They might just as well've been closed. Precis som Eagles - Hotel California, "You can check out any time you like, but you can never leave." eller Moody Blues - Nights in white satin. Det är en symbolism för drogberoende.
Citera
2008-01-20, 05:45
  #3
Medlem
elevators avatar
texten kan vara förvirrande, ja. dock anser jag att dess mystik hjälper till att göra den så bra som den verkligen är.
Citera
2008-01-21, 01:41
  #4
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radioaktivanka
Kort sagt, A Whiter Shade Of Pale av Procol Harum handlar om låtskrivaren som har ett drogberoende ser en annan missbrukare som dör pga sitt drogberoende.

A Whiter Shade Of Pale betyder i detta fallet att någon har dött,man blir ju likblek.

And although my eyes were open They might just as well've been closed. Precis som Eagles - Hotel California, "You can check out any time you like, but you can never leave." eller Moody Blues - Nights in white satin. Det är en symbolism för drogberoende.
Det vill jag ha källa på. Tror inte alls på det.

Har hört att när textskrivaren blev tillfrågad vad den handlade om, sa han att han bara skrivit vacker text som att måla en tavla, med hjälp av ord. Att den inte handlade om någonting.
Citera
2008-01-21, 01:45
  #5
Medlem
Marodeurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja
Det vill jag ha källa på. Tror inte alls på det.

Har hört att när textskrivaren blev tillfrågad vad den handlade om, sa han att han bara skrivit vacker text som att måla en tavla, med hjälp av ord. Att den inte handlade om någonting.
När dom frågar, är inte nog bildad för att veta vem det är exakt, han som skrev Stairway To Heaven får dom inget svar alls, för han vill inte veta av låten eller den tiden då han skrev den. Men jag har en stark misstanke om att det har väldigt mycket med droger att göra
Citera
2017-01-09, 23:21
  #6
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Tar och bumpar den här nästan tio år gamla tråden.

Har just lyssnat på denna låt flera gånger, kollat Youtubeversioner och googlat den allmänt. Om några månader fyller den femtio år (12 maj 1967). Jag minns mycket väl sommaren -67, även om jag var ett litet barn. "The summer of love".

Min tolkning av texten är, att den handlar om en ganska full snubbe som får ragg. Simple as that.
Det har föreslagits att den handlar om ett knarkrus eller (långsökt) Titanics undergång eller (värst) ett sexmord. Men jag tror den handlar om en trög/full snubbe som trots allt får till det

Förslag på översättning:

Vi dansade light fandango
Svängde runt på golvet
Jag mådde lite illa
Men blev peppad av allt folk runt omkring
Rummet vibrerade
Och taket lyfte
När vi bad om en till drink
Kom kyparen med en hel bricka.

Och så kom det att bli sedan
Precis som nattsuddaren berättat
Att hennes ansikte
Vid första intrycket nästan kusligt
Fick en vitare blekhet

Hon sade: Du behöver inte supa ner mig
Att vi ska ligga är helt uppenbart
Men jag fortsatte med mina löjliga tricks
Fast besluten att hon inte
Likt alla andra tjejer
Skulle glida mig ur famnen
Även om mina ögon var vidöppna
Kunde jag lika gärna ha blundat

Och så kom det att bli sedan
Precis som nattsuddaren berättat
Att hennes ansikte
Vid första intrycket nästan kusligt
Fick en vitare blekhet

Repeat ...

Edit: själva låten med text
https://www.youtube.com/watch?v=_BADDeIQWVQ
__________________
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2017-01-09 kl. 23:40.
Citera
2017-01-11, 10:58
  #7
Avstängd
Oilkinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Tar och bumpar den här nästan tio år gamla tråden.

Har just lyssnat på denna låt flera gånger, kollat Youtubeversioner och googlat den allmänt. Om några månader fyller den femtio år (12 maj 1967). Jag minns mycket väl sommaren -67, även om jag var ett litet barn. "The summer of love".

Min tolkning av texten är, att den handlar om en ganska full snubbe som får ragg. Simple as that.
Det har föreslagits att den handlar om ett knarkrus eller (långsökt) Titanics undergång eller (värst) ett sexmord. Men jag tror den handlar om en trög/full snubbe som trots allt får till det

Förslag på översättning:

Vi dansade light fandango
Svängde runt på golvet
Jag mådde lite illa
Men blev peppad av allt folk runt omkring
Rummet vibrerade
Och taket lyfte
När vi bad om en till drink
Kom kyparen med en hel bricka.

Och så kom det att bli sedan
Precis som nattsuddaren berättat
Att hennes ansikte
Vid första intrycket nästan kusligt
Fick en vitare blekhet

Hon sade: Du behöver inte supa ner mig
Att vi ska ligga är helt uppenbart
Men jag fortsatte med mina löjliga tricks
Fast besluten att hon inte
Likt alla andra tjejer
Skulle glida mig ur famnen
Även om mina ögon var vidöppna
Kunde jag lika gärna ha blundat

Och så kom det att bli sedan
Precis som nattsuddaren berättat
Att hennes ansikte
Vid första intrycket nästan kusligt
Fick en vitare blekhet

Intressant tolkning! Har aldrig tänkt på den så, men det kan mycket väl stämma.
Dock finns det faktiskt två verser till, som inte är inspelade, som möjligen motsäger denna tolkning. Och varför blir kvinnan blek?

Här är texten med alla fyra verserna:
http://www.lyricsfreak.com/p/procol+..._20111595.html
Citera
2017-01-11, 16:56
  #8
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radioaktivanka
Kort sagt, A Whiter Shade Of Pale av Procol Harum handlar om låtskrivaren som har ett drogberoende ser en annan missbrukare som dör pga sitt drogberoende.

A Whiter Shade Of Pale betyder i detta fallet att någon har dött,man blir ju likblek.

And although my eyes were open They might just as well've been closed. Precis som Eagles - Hotel California, "You can check out any time you like, but you can never leave." eller Moody Blues - Nights in white satin. Det är en symbolism för drogberoende.

Inte var dag man citerar ett 9 år gammalt inlägg, men ingen av de där tre låtarna är symbolism för drogberoende. I synnerhet inte Nights In White Satin. Rappakalja och nonsens.
Citera
2017-01-11, 21:44
  #9
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Intressant tolkning! Har aldrig tänkt på den så, men det kan mycket väl stämma.
Dock finns det faktiskt två verser till, som inte är inspelade, som möjligen motsäger denna tolkning. Och varför blir kvinnan blek?

Här är texten med alla fyra verserna:
http://www.lyricsfreak.com/p/procol+..._20111595.html

Jag tycker iofs inte att de tillagda två verserna motsäger min tolkning. Men jag har hur som helst en stark känsla av att de är tillkomna senare, och inte är original vilket brukar påstås. De är inte med på originalinspelningen. Kanske var det någon bra producent som plockade bort dessa verser, övertalade bandet att inte ha med dem? För i mitt tycke är de både sämre poesi och annorlunda. Sista versen med underlivet fram och bak, är bara för dålig.

Dagen efter att jag lade upp mitt inlägg, hittade jag in på engelska wikipedia om låten. Där finns ett avsnitt om lyriken som saknas i den svenska versionen. Ett par litteraturvetare (tror jag) är inne på min linje, nån pratar om "drunken seduction" t.o.m. Men låtskrivaren själv ska ha sagt att det handlar om en "girl-leaves-boy"-historia. Fast det säger han alltså mer än 40 år efteråt!
Det skulle dock kunna förklara varför tjejen blir blek; jag läste en tolkning som gick ut på att killen säger nånting vulgärt varpå hon bleknar. (Och då alltså lämnar honom).
Men slutet, om man tar med de två övriga verserna, talar inte riktigt för detta enligt mig.

https://en.wikipedia.org/wiki/A_Whiter_Shade_of_Pale
Citera
2017-01-11, 21:48
  #10
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Inte var dag man citerar ett 9 år gammalt inlägg, men ingen av de där tre låtarna är symbolism för drogberoende. I synnerhet inte Nights In White Satin. Rappakalja och nonsens.

Men bara kul med lite liv i en tråd som handlar om en bra låt.
Så, vi är överens om att denna inte handlar om knark. Hur tolkar du dess innebörd?
__________________
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2017-01-11 kl. 21:51.
Citera
2017-01-11, 21:56
  #11
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Men bara kul med lite liv i en tråd som handlar om en bra låt.
Så, vi är överens om att denna inte handlar om knark. Hur tolkar du dess innebörd?

Har inte den blekaste aning. (Ej avsiktlig ordvits märk väl)
Citera
2018-03-18, 02:42
  #12
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Men bara kul med lite liv i en tråd som handlar om en bra låt.
Så, vi är överens om att denna inte handlar om knark. Hur tolkar du dess innebörd?

Enligt Keith Reid, som skrev låtens text, så är den inspirerad av ett poem från 1700-talet som heter Tam o’Shanter (A tale). Den handlar tydligen om en man som gillar att gå till baren och supa.

Lite besviken måste jag dock erkänna att jag är. Låten är väldigt vacker och orgel-delarna går bara rakt in i hjärtat. Och så visar det sig att texten inte har någon djup mening.

När jag var yngre så var jag övertygad om att låten handlade om att åka på någon fin kryssning ("seasick", "leaving for the coast"...), men så var det visst inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback