2008-08-29, 18:33
Medlem
Star Witnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karan
OK, kul att du inte är avundsjuk, fine. Ingen som kräver att du skall vara det, inhouse är säkert också kul och utvecklande på något plan.

Sprid inte ut felaktig info bara, fact: INGEN och då menar jag INGEN tjänar så lågt på de stora byråerna som du påstår, de lägsta jag har hört talas om var en trainee på en medelstor byrå som fick 22' (som snabbt höjdes till 23' efter nån månad), ingångslönen för en biträdande jurist ligger så gott sin alltid över 24', oftast mer. Vet en nyexad som fick 26,5' som ingångslön för några månader sen. Fakta no 2: år två går så gott som alla upp på en lön över 30' (oftast runt 32-34) och då får man inte glömma bonusen. Fick själv ut ca 70' rent i min första årsbonus och då jobbade jag inte särskilt många helger och nätter samt tog ut 4 veckors semester.

Och den lägsta ingångslönen jag hört talats om var 21'. De flesta får säkert lite mer och visst är löneutvecklingen bra om man är duktig och fogar sig.

Jag försöker bara för flashbacks samlade begåvningsreserv avglamourisera vad som ofta är ett ganska slitsamt, och inte särskilt välbetalt, jobb de första åren.

Du har ingen aning om vad jag jobbar med så skippa översittarattityden. "På något plan"...

Så, nu kan vi dödförklara tråden igen.
Citera
2008-09-09, 16:23
Medlem
Vad tjänar man på medelstora byråer som tex MAQS?
Citera
2008-09-09, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorDealer
Som nya tjänar de strax över 20, som delägare det tiodubbla. För att bli delägare får du slita i ett tiotal år.

Låter i och för sig lite väl mycket med 200 000:-/mån
Citera
2008-09-09, 18:10
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Varför skulle 200k/mån vara mycket? Min flickväns pappa tjänar mer än så och han jobbar som psykiater inom den offentliga vården (alltså inte där mest pengar finns). En delägare på en av Sveriges mest pengakåta advokatbyråer kan mycket väl tjäna mer än 200k/mån.
Citera
2008-09-10, 18:34
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karan
OK, kul att du inte är avundsjuk, fine. Ingen som kräver att du skall vara det, inhouse är säkert också kul och utvecklande på något plan.

Sprid inte ut felaktig info bara, fact: INGEN och då menar jag INGEN tjänar så lågt på de stora byråerna som du påstår, de lägsta jag har hört talas om var en trainee på en medelstor byrå som fick 22' (som snabbt höjdes till 23' efter nån månad), ingångslönen för en biträdande jurist ligger så gott sin alltid över 24', oftast mer. Vet en nyexad som fick 26,5' som ingångslön för några månader sen. Fakta no 2: år två går så gott som alla upp på en lön över 30' (oftast runt 32-34) och då får man inte glömma bonusen. Fick själv ut ca 70' rent i min första årsbonus och då jobbade jag inte särskilt många helger och nätter samt tog ut 4 veckors semester.

Det finns gott om trainees som tjänar under det du säger att INGEN gör. Vet trainees som går in på 21 och då är det ändå på en av de fem största byråerna i Sverige.
Citera
2008-09-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Varför skulle 200k/mån vara mycket? Min flickväns pappa tjänar mer än så och han jobbar som psykiater inom den offentliga vården (alltså inte där mest pengar finns).

Tycker det där luktar bullshit.
Citera
2008-09-10, 21:10
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gugglemand
Tycker det där luktar bullshit.

Tycker jag med! Att man inte ens har sin egna klinik och drar in dom pengarna som pyskiatiker känns inte alls vettigt. Speciellt inte i Sverige.
Citera
2008-09-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Tycker jag med! Att man inte ens har sin egna klinik och drar in dom pengarna som pyskiatiker känns inte alls vettigt. Speciellt inte i Sverige.

Låter nog snarare som riktigt vettig. Inte ovanligt att en läkare med den specialiteten drar in 200k/mån i nuläget, han verkar snarare vara en underbetald stafettläkare. Har hört om läkare som tagit psykjour en helg och fått närmare 40k om det var akut brist.

http://www.fokus.se/2007/11/lakarna-ratar-psykiatrin/
Senast redigerad av fredrik_h3 2008-09-10 kl. 21:28.
Citera
2008-09-10, 21:39
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik_h3
Låter nog snarare som riktigt vettig. Inte ovanligt att en läkare med den specialiteten drar in 200k/mån i nuläget, han verkar snarare vara en underbetald stafettläkare. Har hört om läkare som tagit psykjour en helg och fått närmare 40k om det var akut brist.

Sedan när är stafettläkare underbetalda? Hursom är du OT.
Citera
2008-09-10, 21:58
Medlem
Citat:

Jag tar tillbaka mitt påstående. Kan vara möjligt som stafettläkare, men jag tvivlar verkligen på att 200k/månad är lite för att jobba som hyrläkare. Snittet ligger nog inte över det.
Citera
2008-09-11, 04:47
Medlem
mefedronkungens avatar
a
Citera
2008-09-11, 23:30
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:

Skulle inte påstå att han är underbetald, han väljer helt enkelt inte att arbete alla veckor. Och ja, han är en hyrläkare. Måste vara ganska skönt att bara kunna dra ifrån landsting som blöder likt svin. Men ja, OT...

Förmodligen ligger väl affärsadvokaternas (läs: delägarnas) största inkomster i bonusar snarare än de fasta månadslönerna? Känns ändå inte som att man blir überrik på 200k/månaden (om man inte är en genial aktiemäklare också men det hör inte riktigt till saken).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in