Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-20, 17:36
  #6061
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Blond
Denna ip igår, varit annan tidigare men inte lika intensivt. Shit pommes var femte sekund.

Jag sparade en bild på nätet som gav virusvarning jag radera den men det fortsatte.

Jag har blockat all fjärranslutning så gott jag vet och kan.
installerade Panda igår.
Har tömt kakor och cache idag. Hittills inget men litar inte på något på denna dator.

Virusskanningar ger inga direkta utslag, har fått min uTorrent "av installerad", fattar inte hur har inte rört den.
Det går heller inte att installera igen...

Känns som ominstallation om det fortsätter??

Bara sparade, inte öppnade också?

Avg är bättre än Panda, Panda är svagt på beteende/Hips-blockering, så ditt Av var det inget fel på.
Men det inbyggda Ms Defender är väl kompetent och det finns gratisprogram med vilka man kan göra det än mer kompetent.

Kör en koll med filgranskaren, sfc /scannow.
Citera
2022-09-20, 17:44
  #6062
Medlem
rattata22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Blond
Känns som ominstallation om det fortsätter??
Var inte fånig. Byt antivirus och gå vidare med livet bara. Antagligen är det så kallade ZoneAlarm-sjukan som ditt AVG har. Alltså att den meddelar dig över minsta lilla, oavsett hur dumt.

Citat:
har fått min uTorrent "av installerad", fattar inte hur har inte rört den.
Det går heller inte att installera igen...
Bra. uTorrent är malware i sig. Kör på BiglyBT. En torrentklient gjord i ett säkrare språk än uTorrent.
__________________
Senast redigerad av rattata22 2022-09-20 kl. 17:48.
Citera
2022-09-26, 18:14
  #6063
Medlem
1FFs avatar
Om man är användare av H_C på W11, Hard Configurator, ett program vilket jag postat om vid några tillfällen i denna tråd som utökar säkerheten på Windows, så fungerar dess SRP-regler inte längre med den nya uppdateringen 22H2. Vill man ändå ha denna säkerhet så får man nyinstallera/Resetta Windows för att få den vilket aktiverar SAP.

Lite info om ovan nämnda av H_C:s utvecklare Andy Ful - https://malwaretips.com/threads/smar...alware.112706/
Se främst inlägg #8.

Info om SAP, Smart App Control - https://www.xda-developers.com/how-t...-version-22h2/
__________________
Senast redigerad av 1FF 2022-09-26 kl. 18:29.
Citera
2022-09-28, 14:27
  #6064
Medlem
Varför nämner inte fler Bitdefender?

När jag skulle skaffa skydd mot virus och annan skadlig kod googlade jag typ ”best antivirus….” och i princip alla tester som fanns och som framstod som oberoende och seriösa gav segern till Bitdefender.

Googlar jag nu verkar det vara ganska jämnt skägg mellan Bitdefender och Norton.

Enda jobbiga med Bitdefender är att de tjatar på än ganska ofta att betala för deras VPN tjänst som bara ingår i begränsad form.
Citera
2022-09-28, 14:38
  #6065
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Varför nämner inte fler Bitdefender?

När jag skulle skaffa skydd mot virus och annan skadlig kod googlade jag typ ”best antivirus….” och i princip alla tester som fanns och som framstod som oberoende och seriösa gav segern till Bitdefender.

Googlar jag nu verkar det vara ganska jämnt skägg mellan Bitdefender och Norton.

Enda jobbiga med Bitdefender är att de tjatar på än ganska ofta att betala för deras VPN tjänst som bara ingår i begränsad form.

En orsak är väl historia, känslor, många ogillade BD förr och, ja sedan fortsätter detta ogillande av BD utan egentlig vettig anledning. Men det beror ju på vilken sfär du rör dig i, det talas mest om BD och Kaspersky, vilka på senare år alltid legat högst i alla mätningar, på de flesta forum och nätsidor på nätet.

Fast numera har det tonats ner en del då man pratar mycket om Ms Defender som numera är ett kompetent skydd.

Det aviserandet du nämner, det går väl att blockera med brandväggen, tror jag.
Citera
2022-09-29, 10:01
  #6066
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Varför nämner inte fler Bitdefender?

När jag skulle skaffa skydd mot virus och annan skadlig kod googlade jag typ ”best antivirus….” och i princip alla tester som fanns och som framstod som oberoende och seriösa gav segern till Bitdefender.

Googlar jag nu verkar det vara ganska jämnt skägg mellan Bitdefender och Norton.

Enda jobbiga med Bitdefender är att de tjatar på än ganska ofta att betala för deras VPN tjänst som bara ingår i begränsad form.

som en kommentar till att bara "googla på "best antivirus" så finns denna artikel:
https://blog.selabs.uk/2022/09/bewar...virus-reviews/

Det gäller att vara på sin vakt när man söker på t.ex. "best antivirus" då vissa siter som t.ex. SafetyDetectives ÄGS av företag som säljer antivirus produkter, där "de bästa" givetvis är de som företaget själva säljer.. Så testerna är inte alls några tester utan ren marknadsföring....

OBS! Att jag inte klankar ner på bitdefender alls, den är överlägset mycket bättre än t.ex. Defender som är inbyggt i Windows... och som oftast hittar "virus" som redan har hunnit installera sig i din dator, vilket givetvis är alldeles för sent..

Mitt inlägg är endast en kommentar till fenomenet att: googla på "best antivirus" och vad man bör se upp med när man gör detta!
Citera
2022-09-29, 11:23
  #6067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
som en kommentar till att bara "googla på "best antivirus" så finns denna artikel:
https://blog.selabs.uk/2022/09/bewar...virus-reviews/

Det gäller att vara på sin vakt när man söker på t.ex. "best antivirus" då vissa siter som t.ex. SafetyDetectives ÄGS av företag som säljer antivirus produkter, där "de bästa" givetvis är de som företaget själva säljer.. Så testerna är inte alls några tester utan ren marknadsföring....

OBS! Att jag inte klankar ner på bitdefender alls, den är överlägset mycket bättre än t.ex. Defender som är inbyggt i Windows... och som oftast hittar "virus" som redan har hunnit installera sig i din dator, vilket givetvis är alldeles för sent..

Mitt inlägg är endast en kommentar till fenomenet att: googla på "best antivirus" och vad man bör se upp med när man gör detta!

Visst, men du verkade helt missa min efterföljande mening som du inte fetmarkerade om att bortse från just sådana oseriösa ”tester”.
Citera
2022-09-29, 11:31
  #6068
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Visst, men du verkade helt missa min efterföljande mening som du inte fetmarkerade om att bortse från just sådana oseriösa ”tester”.

Nejdå! inte missade jag detta, jag påpekade att jag endast kommenterade fenomenet "söka efter "best antivirus" osv.. OBS! Jag klankade inte på din sökning eller ditt val..
Citera
2022-10-10, 16:52
  #6069
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Hjälp med antivirus + vpn.

Har alltid haft skit till datorer som enbart användts till att ladda ner film och spela så jag var omogen och struntade i antivirus för jag helt enkelt la pengarna på annan skit.

Men nu äntligen efter att ha köpt en ok dator så vill jag vara ansvarsfull denna gång. Fick med Norton gratis en månad som nu löpt ut.

Ska man fortsätta med norton eller finns det något som är bättre eller billigare? Finns det något bra som även ger vpn? Om inte vilken vpn tjänst ska man gå efter?

Tacksam för svar som bara gäller mina frågor och inte dumheter som jag hade tidigare.
Citera
2022-10-10, 16:54
  #6070
Medlem
rattata22s avatar
NEJ betala inte för antivirus! Windows Defender som finns inbyggt i Windows 10 och 11 är minst lika bra om inte bättre.

Jag kör på PrivateVPN. Kostar 17 kr i månaden, aldrig haft några problem.
Citera
2022-10-10, 17:19
  #6071
Medlem
vemlas avatar
Kör du Windows så kör på Windows Defender som kommer med operativsystemet. Låt bli att klicka på skit du inte vet vad det är så är det lugnt för dig.

Angående VPN, så rekommenderar jag MullvadVPN, inga loggar, finns för de flesta operativsystemen, du kan betala på alla möjliga sätt, även kontant och tjänsten är helt enkelt väldigt smidig att använda.
Citera
2022-10-10, 17:55
  #6072
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Har alltid haft skit till datorer som enbart användts till att ladda ner film och spela så jag var omogen och struntade i antivirus för jag helt enkelt la pengarna på annan skit.

Men nu äntligen efter att ha köpt en ok dator så vill jag vara ansvarsfull denna gång. Fick med Norton gratis en månad som nu löpt ut.

Ska man fortsätta med norton eller finns det något som är bättre eller billigare? Finns det något bra som även ger vpn? Om inte vilken vpn tjänst ska man gå efter?

Tacksam för svar som bara gäller mina frågor och inte dumheter som jag hade tidigare.


Ms Defender är riktigt bra numera - https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/
För att göra det än potentare - (FB) Den STORA brandvägg/antivirus/antispyware tråden // Mod

Vpn beror ju på vilka kvaliteter du vill ha hos den, det finns många som är gratis som duger bra vanligtvis. I övrigt kan du få idèer här - (FB) Bästa VPN-tjänsten idag (Sammanfogad)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback