Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-20, 14:26
  #865
Medlem
swimp78s avatar
Serien blev bättre när don och Betty flyttade isär
Betty är en så väldigt trist karaktär
Citera
2015-05-20, 22:16
  #866
Medlem
csts avatar
Känns tomt att serien är över. Har ändå varit en trogen följeslagare i tv-tablån under många år. Det känns som om de klämde in lite väl mycket saker i det sista avsnittet. Några karaktärernas story-archs hade de gott och väl kunnat avsluta i förra eller förrförra avsnittet för att fokusera mer på Don.

Är någonstans lättad över att det blev bra i slutändan för alla karaktärer men som tittare känner jag mig aningen lurad på Dons/Dicks livshistoria som man har väntat på i flera säsonger. Han öppnade upp sig lite under förra avsnittet när han berättade om vad som hände i Korea men hade väntat mig att vi skulle få mycket mer klarhet i hur Dick Whitman blev Don Draper. Den övergripande formella historien har vi ju redan fått men svaret jag saknar är VARFÖR? Vi vet att hans barndom som Dick sög och att han tog chansen att starta ett nytt liv. Tycker dock inte alls att det motiverar varför Don rakt igenom hela serien har varit så självdestruktiv, känns lite som att man blivit bestulen på konfekten och den viktigaste poängen i serien.

De flesta karaktärerna kan förmodligen se fram emot vad som komma skall och det är väl egentligen bara Bettys slut som var ledsamt, hade gärna sett en scen där man fått veta att Sally och hennes bröder faktiskt kunde fortsätta leva i en dräglig tillvaro.

Serien som helhet är bland det bästa jag har sett i TV-väg, några säsonger i mitten (framförallt säsong 4 har jag för mig) var lite halvsega men tycker att säsong 6 och båda halvorna av säsong 7 varit oerhört välskrivna.
Citera
2015-05-24, 16:49
  #867
Medlem
någon som vet hur snabba kanal 9 är med att göra sina mad men-avsnitt tillgängliga via play?
funkar det som med svt; att de i princip finns tillgängliga via svt play samtidigt som de sänds på tv?
Citera
2015-05-26, 19:38
  #868
Medlem
elefantbajs2100s avatar
På ett sätt känns det ju som att det blev "självmord" för Don Draper och att Dick Whitman återuppstod. Blev nog så bra avslut det kunde bli av ett sådant här drama. Som någon sa innan; inte en för tydlig ounkt sp det blir orealistiskt men inte heller tråkigt öppet (Sopranos).

Måste säga att jag blev väldigt arg först när man märkte att det var slut och det såg ut som om han bara skulle bli en hippe, men när Coca-Cola reklamen (och allt med vad den innebär både ur ett verkligt perspektiv men också i serien) startar så känns det verkligen som ett bra avslut.

Dock, med tanke på slutet så känns det som att serien hade lätt kunnat pågå några säsonger till. Av alla serier jag sett är nog Mad Men den som haft absolut jämnast nivå genom alla avsnitt. alla avsnitt har nästan legat på 7/10, typ.
Citera
2015-05-27, 07:15
  #869
Medlem
Fred Friendlys avatar
Sopranos slut har man hört mycket om, det har diskuterats till leda och det görs fortfarande på vissa håll men jag har aldrig stött på någon som beskrivit det som ett "tråkigt" slut. Utveckla gärna
Citera
2015-05-27, 11:01
  #870
Medlem
elefantbajs2100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Sopranos slut har man hört mycket om, det har diskuterats till leda och det görs fortfarande på vissa håll men jag har aldrig stött på någon som beskrivit det som ett "tråkigt" slut. Utveckla gärna


Det "tråkiga" ligger i att det inte är ett slut, utan en helt vanlig jävla cliffhanger.
Citera
2015-05-27, 18:06
  #871
Medlem
RickeyMourkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elefantbajs2100
Det "tråkiga" ligger i att det inte är ett slut, utan en helt vanlig jävla cliffhanger.
Sopranos hade inte ett öppet slut. Kanske om man måste få allt förklarat för sig men efter lite fundering borde det vara tydligt vad som sker i den sista scenen.
Citera
2015-05-27, 18:23
  #872
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elefantbajs2100
Det "tråkiga" ligger i att det inte är ett slut, utan en helt vanlig jävla cliffhanger.
Hur avslutar man en serie som Sopranos? Montage med hur det går?
Slutet i Sopranos är ju uppenbarligen inte entydigt eftersom det fortfarande diskuteras vilket SÅKLART var Chases ambition.
Citera
2015-06-20, 22:32
  #873
Medlem
AlltAnnatOchJags avatar
Pete måste ju vara den skönaste karaktären i serien. Såg nyss avsnitt e08s03 och han verkar superschysst och ska hjälpa den stackars au-pairen. Ju längre avsnittet går så märker man varför han gjorde det. Kanske kändes solklart för er att det var ett samlag han var ute efter, men nog fan lurade han mig. Det känns som att han är så i varenda avsnitt också och han lurar mig alltid. Jag kan inte komma framtill om han är genomond eller bara råkar tänka fel när han gör sina beslut.
Citera
2015-07-07, 21:26
  #874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlltAnnatOchJag
Pete måste ju vara den skönaste karaktären i serien. Såg nyss avsnitt e08s03 och han verkar superschysst och ska hjälpa den stackars au-pairen. Ju längre avsnittet går så märker man varför han gjorde det. Kanske kändes solklart för er att det var ett samlag han var ute efter, men nog fan lurade han mig. Det känns som att han är så i varenda avsnitt också och han lurar mig alltid. Jag kan inte komma framtill om han är genomond eller bara råkar tänka fel när han gör sina beslut.
Ibörjan hatade ja honom, han kändes så jäkla sliskig och falsk typ. Men i dem senare säsongerna blir han ju en bättre person. Men han e fortfarande Pete och ja gör ju vissa elaka saker fortfarande.
Citat:
Ursprungligen postat av RickeyMourke
Sopranos hade inte ett öppet slut. Kanske om man måste få allt förklarat för sig men efter lite fundering borde det vara tydligt vad som sker i den sista scenen.

Blir kanske lite OT med sopranos nu, men måste få tillägga att de sägs i en intervjuv med skaparen av sopranos tror ja de är att sopranos faktiskt klarade sig Dem killarna som kommer in kanske e helt vanliga män. Nåväl jämför man sista avsnittet ur säsing 5 från Mad men så va ju sopranis så mkt fetare

Iaf så tycker ja de lite tråkigt med mad men att många trådar bara försvinner, tec joans barn?? Varför säger hon inte direkt till hennes man att barnet inte är HANS? Alt peggys barn? Va hände med de? nÅVÄL HOPPAS säcken knuts ihop i sista säsongen
Citera
2015-07-09, 15:28
  #875
Medlem
Tittar på första säsongen igen och känner att Bettys karaktär är så tråkig och intetsägande att jag har svårt att titta på scener med henne.
Citera
2015-07-31, 11:56
  #876
Medlem
Plöjde serien under senaste två veckorna efter att ha funderat på det ett tag och jag var inte besviken. Mästerligt skriven och Don Draper måste ju vara en av de bästa tv-karaktärerna någonsin, Jon Hamm ägde varenda scen han var med i. Favoritscenen måste nog vara den när hans värld rämnar när Vetty fått upp hans hemliga låda i skrivbordet, satt som på nålar hela avsnittet och väntade på konfrontationen.

Den går definitivt in på in på topp fem-listan över serier jag sett tillsammans med Oz, The Wire, The Sopranos och Breaking Bad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback