2008-01-17, 18:41
Medlem
Hallå flashback. Jag har nu ett ytterst trängande behov av att flytta över ett operativsystem med tillhörande inställningar från en hårddisk till en annan, och har fått för mig att Acronis då är det bästa alternativet. Jag har även hört att man kan få relativt små filer, och t.o.m. kunna bränna det på cd/dvd-skiva vilket skulle passa mig perfekt.

Frågan är då, vad väljer man för alternativ i Acronis för att vara säker på att få med alla inställningar till alla program, operativsystem, samt få det att fungera på en annan dator än orginaldatorn? Extremt tacksam för hjälp.
Citera
2008-01-17, 19:02
Medlem
DeGes avatar
Jag har brukat köra acronis som bootcd och därefter klonat disken.
Citera
2008-01-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeGe
Jag har brukat köra acronis som bootcd och därefter klonat disken.

Hmm, lite mer detaljer tack. Notera att jag är extremt ovan vid sånthär.

1. Skapa Bootdisk
2. Klona disk (till samma hårddisk, eller till annan hårddisk, eller till whatever?)
3. Bränna disk till dvd (Hur stor är den nu ungefär (min hårddisk är 75gb), har Acronis ett inbyggt program för att bränna med?)
4. ??????
Citera
2008-01-17, 22:40
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zacrifyer
Hmm, lite mer detaljer tack. Notera att jag är extremt ovan vid sånthär.

1. Skapa Bootdisk
2. Klona disk (till samma hårddisk, eller till annan hårddisk, eller till whatever?)
3. Bränna disk till dvd (Hur stor är den nu ungefär (min hårddisk är 75gb), har Acronis ett inbyggt program för att bränna med?)
4. ??????

1. mycket bra
2. klona till en annan hårddisk (intern eller extern) eller partition
3. din hårddisk är 75gb men acronis klonar endast den använda mängden, inte totala, såvida du inte har sagt annat. tex klona 30gb blir mellan 15-20gb klonat.
4. bränn det på ett par dvd-rw skivor eller en extern hårddisk.

kommer inte på något mer för tillfället
Citera
2008-01-18, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
1. mycket bra
2. klona till en annan hårddisk (intern eller extern) eller partition
3. din hårddisk är 75gb men acronis klonar endast den använda mängden, inte totala, såvida du inte har sagt annat. tex klona 30gb blir mellan 15-20gb klonat.
4. bränn det på ett par dvd-rw skivor eller en extern hårddisk.

kommer inte på något mer för tillfället

Tack Det där blir helgens projekt.
Citera
2011-04-12, 16:32
Medlem
Guy Incognitos avatar
Gammal tråd, men hur gör jag för att klona dom viktigaste filerna, t.ex program-mappen? Jag vill inte klona allt på hdd som t.ex filerna i torrentmappen. Men det verkar inte gå att välja enstaka mappar att klona.
Citera
2011-04-15, 21:11
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guy Incognito
Gammal tråd, men hur gör jag för att klona dom viktigaste filerna, t.ex program-mappen? Jag vill inte klona allt på hdd som t.ex filerna i torrentmappen. Men det verkar inte gå att välja enstaka mappar att klona.

det beror på om du kör det inifrån windows eller från en bootcd?
Citera
2011-04-17, 11:07
Medlem
Guy Incognitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
det beror på om du kör det inifrån windows eller från en bootcd?

Kör från windows, men tänkte bränna på en dvd.
Citera
2011-07-12, 05:45
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Jag kör den allra senaste versionen av Acronis True Image Home, men det är en detalj som jag inte förstår. Jag låter Acronis göra dagliga backuper av ett par interna hårddiskar till en extern hårddisk och förr eller senare blir ju den externa hårddisken fylld och då måste jag manuellt radera samtliga backuper för att låta den börja om från början. Jag har den inställd på att göra en version chain scheme. Det står att det automatiskt raderar backuper som är äldre en sex år, men det är för lång tid för mig. Jag skulle vilja ändra den siffran, men det förefaller inte att fungera.

Hur gör ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in