Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-17, 15:58
  #13
Medlem
Mollgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det känns rimligt att det finns ABC80 eller åtminstone liknande maskiner i drift än idag, det är knappast så att industrin alltid kör de senaste systemen. Det kan vara en rätt stor investering att byta ut ett system som man vet fungerar.
Ja det är väl så då. Säkert små företag på landsbygden som lever med små marginaler.

MEN, de används i så fall enbart på grund av att det är för dyrt att byta system, och inte som min farbror försöker hävda, dvs att de används för att de är "överlägsna" på något sätt.
__________________
Senast redigerad av Mollgan 2008-01-17 kl. 16:01.
Citera
2008-01-17, 17:41
  #14
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollgan
MEN, de används i så fall enbart på grund av att det är för dyrt att byta system, och inte som min farbror försöker hävda, dvs att de används för att de är "överlägsna" på något sätt.

Ur ett rent teknologiskt perspektiv så skulle han naturligtvis ha fel.

Men, om ett verktyg som man använder idag löser uppgiften så skulle man ju kunna säga att det verktyget är "överlägset" ett annat modernare och mer komplext (och därmed ömtåligare) verktyg som skulle kosta mer pengar att införskaffa, eftersom det inte skulle lösa samma uppgift på ett bättre sätt. Det är kanske så din farbror resonerar.

De som är beroende av teknologi för sitt levebröd är oftare mer intresserade av vad teknologin gör och vad den kostar, än den som använder teknologin hemma för att förlänga sin e-penis. Att lösa uppgiften "att styra en maskin" kräver oftast inte Windows Vista, 4 st dual-coreprocessorer och ett DirectX-femtielva-kompatibelt grafikkort. Om uppgiften är "spela Crysis i 400 fps" så blir läget ett annat.
Citera
2008-01-17, 23:14
  #15
Medlem
dodeesoss avatar
Såg ett program på TV eller ett inslag i ett program för ett par år sedan(tror jag) som handlade om Luxors datorer.
Vad jag minns så sa dom att ABC80 eller ABC800 forfarande anv tillsammans med ett vapensystem (luftvärn kanske?) från Bofors i Indien och att någon som hade fått köpa loss Luxors reservlager levde gott på att förse dom med delar. Indierna hade provat att modernisera men ABC-burkarna var överlägsna när det gällde tillförlitlighet....

Minnet är dock lite suddigt, kanske någon annan som kommer ihåg bättre.
Citera
2008-01-18, 03:02
  #16
Medlem
Mollgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Ur ett rent teknologiskt perspektiv så skulle han naturligtvis ha fel.

Men, om ett verktyg som man använder idag löser uppgiften så skulle man ju kunna säga att det verktyget är "överlägset" ett annat modernare och mer komplext (och därmed ömtåligare) verktyg som skulle kosta mer pengar att införskaffa, eftersom det inte skulle lösa samma uppgift på ett bättre sätt. Det är kanske så din farbror resonerar.
Ja, så är det nog han resonerar. Eller också är han så korkad att han verkligen tror att ABC 80 är tekniskt överlägsen dagens datorer, men det tror jag inte.
Citera
2008-01-18, 08:43
  #17
Medlem
DeGes avatar
har hört att det användes ihop med ljussignaler och liknande, men rimligtvis har det väl bytts vid det här laget
Citera
2008-01-18, 08:59
  #18
Medlem
miklons avatar
Att de skulle vara överlägsna när det gäller tillförlitlighet tror jag knappast på, vi snackar ju i princip om en konsumentprodukt (även om den användes mycket i industrin också), det är klart att det går att bygga mer tillförlitliga produkter om man vill, annars sitter Luxors tekniker inne med nåt riktigt stort.
Citera
2008-01-18, 09:00
  #19
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Nu är jag väldigt osäker, men jag har för mig att Ericsson använder ABC 80 (eller något annat gammalt system) i en del gamla telefonutrustningar. Det var något som hade med att de är otroligt driftsäkra att göra.
Citera
2017-08-10, 15:06
  #20
Medlem
japanskbruds avatar
såg ett helt rum fullt med såna och abc-800 vid en rundvandring på pappersbruk .. dom användes för att övervaka maskiner
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback