Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-17, 00:55
  #1
Medlem
Mollgans avatar
Min farbror är 40-talist och förutom att han hävdar att allt var bättre förr så påstår han att ABC 80 används än idag i vissa företag. På vilket sätt kunde han inte förklara, men tydligen passar den bäst till vissa (ej specificerade) uppgifter.

Jag har mycket svårt att tro på detta. Inte kan det väl vara så?
Citera
2008-01-17, 03:18
  #2
Medlem
S-hund temporärs avatar
Jag har inga svårigheter att tro att gammalt mög som t.ex. ABC 80:or mycket väl kan användas för kommersiella ändamål än idag, t.ex. för process- och robotstyrning inom industrin. If it ain't broken, don't fix it. Keep it simple, stupid. And all that jazz.
Citera
2008-01-17, 03:26
  #3
Medlem
Mollgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Jag har inga svårigheter att tro att gammalt mög som t.ex. ABC 80r mycket väl kan användas för kommersiella ändamål än idag, t.ex. för process- och robotstyrning inom industrin. If it ain't broken, don't fix it. Keep it simple, stupid. And all that jazz.
Den används alltså? Men det kan väl fan inte vara vanligt?
Citera
2008-01-17, 03:27
  #4
Medlem
Jag har också hört att de fortfarande används inom industrin. Varför och till vad vet jag inte. De kanske är stabila samt fyller sin funktion och därför inte blivit utbytta.

Edit: Hade inte uppdaterat sidan så jag såg inte de andra svaren
Citera
2008-01-17, 08:18
  #5
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Om de mot all förmodan finns kvar än idag så är det absolut inte för att de är bäst. På någonting. Över huvud taget. Det är i så fall enbart för att ingen brytt sig om att ersätta dem då de fortfarande fungerar. Det finns inget en ABC80 kan göra som inte vilken dator som helst från de senaste tio åren hade gjort bättre. Tänk på att den t ex kör allt från kassett, och band har en ganska begränsad livslängd. Alltså inte kul att behöva starta om den eller göra några ändringar som måste sparas. Sen är nästa fråga om den gamle 12"-skärmen fortfarande lever efter 25 år, och om inte, vad ersätter man den med?
Citera
2008-01-17, 08:59
  #6
Medlem
GreenManalishis avatar
Fanns serviceföretag som repade dem ända till 2006

http://www.hultsfred.org/datahj.htm
Citera
2008-01-17, 10:29
  #7
Medlem
MrRedmans avatar
ABC 80, är inte den död? Har mycket svårt att se att den skulle användas kommersiellt idag. Även om den skulle användas för robotstyrning mm så tror jag att den roboten har tjänat ut och ersatts av en ny robot med ny styrning.

Bevisa gärna motsatsen!
Citera
2008-01-17, 10:58
  #8
Medlem
]CraP}s avatar
Till styrning av gamla nc-maskiner, skulle jag kunna tänka mig att det är vanligt med äldre datorer.
Citera
2008-01-17, 11:05
  #9
Medlem
Kuggarns avatar
Om det är han som påstår det så borde det vara hans uppgift att visa att det faktiskt förhåller sig så. Personligen så finner jag det osannolikt att det skulle finnas speciellt många företag i västvärlden som skulle använda en ABC 80 i någon större utsträckning.
Citera
2008-01-17, 11:32
  #10
Medlem
ninjabases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Tänk på att den t ex kör allt från kassett,


Va? Visst fanns det 8" -diskettstationer till ABC80 / 800...
Citera
2008-01-17, 11:38
  #11
Medlem
Ondkvists avatar
Inte 8" utan vanliga 5.25". En av modellerna var U-formad, innehöll två diskettstationer samt var designad så att monitorn kunde ställas inuti.
Citera
2008-01-17, 12:13
  #12
Medlem
miklons avatar
Det känns rimligt att det finns ABC80 eller åtminstone liknande maskiner i drift än idag, det är knappast så att industrin alltid kör de senaste systemen. Det kan vara en rätt stor investering att byta ut ett system som man vet fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback