Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-17, 21:48
  #133
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Jag är inte längre aktiv på Flashback. De som är intresserade av att läsa olika tankar, artiklar och essär om Gyllene Gryningen eller Golden Dawn, och relaterade ämnen om Västerländska Mysterietraditionen, är välkomna att besöka mig på min blogg:

http://gyllenegryningen.blogspot.com/

Där kan ni även läsa den långa och reviderade versionen av min introducerande text om Gyllene Gryningen:

http://gyllenegryningen.blogspot.com...ess%20historia
__________________
Senast redigerad av SincerusRenatus 2008-07-17 kl. 21:51.
Citera
2008-07-18, 04:24
  #134
Medlem
xrizzs avatar
En seriös sida på svenska? Tveklöst ett bra initiativ!
Den lägger vi till i "Favorites", under "Västerländsk Ockultism"...
Citera
2008-07-19, 01:08
  #135
Medlem
...synd bara att diskussionen här på forumet om ceremoniell magi har tvärdött
Citera
2008-07-19, 07:57
  #136
Avstängd
UrbanResidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
...synd bara att diskussionen här på forumet om ceremoniell magi har tvärdött

Ämnen som t.ex cermoniell magi och västerländska esoteriska traditioner rent generellt har tyvärr alltid hamnat långt ner i listorna här på FB. Det beror till största delen på att det är så få forumsmedlemmar som verkligen är intresserade av dem, och/eller villiga att diskutera dem. FB är helt enkelt inte moget för denna typen av ämnen,och frågan är om forumet någonsin kommer att bli det. Jag har mina tvivel...

Tilläggas bör att det verkligen är synd att sakkunniga och bra debattörer - som t.ex Sincerus Renatus - väljer att kasta in handduken när de inser nivån på forumet, men jag kan å andra sidan helt klart förstå anledningen till deras beslut.
Citera
2008-07-19, 13:48
  #137
Medlem
Varulvs avatar
Ja, det tråkigt att diskussionerna kring detta ämne har dött. Ett förslag är att starta upp en tråd som heter den stora tråden om Magi eller liknande, så det blir lättare att hitta just magi och ockulta saker därkring.
Citera
2008-07-22, 11:47
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Ja, det tråkigt att diskussionerna kring detta ämne har dött. Ett förslag är att starta upp en tråd som heter den stora tråden om Magi eller liknande, så det blir lättare att hitta just magi och ockulta saker därkring.

Jag har ju tidigare lagt fram förslag om en ny ämnesindelning här på forumet men även om det mottogs positivt så bidde det inget med det. Synd.
Jag har själv startat flera trådar i ämnet magi så jag överlåter härmed till någon annan att starta upp en ny tråd. Jag lovar att bidra med inlägg isf.

För att kommentera SRs avhopp så kan jag mer än väl förstå det, då diskussionen tenderar att hamna i en låst skyttegravsställning:
Vi som tror/har erf. av ämnet kontra rationella skeptiker som inte tror och kräver vetenskapliga bevis. Diskussionen blir som följd av detta alltför enkelspårig och uttröttande.
Citera
2012-05-07, 18:29
  #139
Medlem
Dubbelespressos avatar
Heroisk bump, men den här tråden passar ändå ändamålet, ifall någon med insyn fortfarande kan tänkas läsa den

Vad är syftet med sådana här ordnar egentligen?
Det talas om utveckling, vad för sorts utveckling?
Vad når ordensmedlemmar för insikt som vi vanliga döda in har?
Tror folk på det här, eller är det mer åt att det är en trevlig liturgi?
Citera
2012-05-07, 21:03
  #140
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelespresso
Heroisk bump, men den här tråden passar ändå ändamålet, ifall någon med insyn fortfarande kan tänkas läsa den

Vad är syftet med sådana här ordnar egentligen?
Det talas om utveckling, vad för sorts utveckling?
Vad når ordensmedlemmar för insikt som vi vanliga döda in har?
Tror folk på det här, eller är det mer åt att det är en trevlig liturgi?
Även jag är nyfiken på de frågor som kaffeslasken ovan ställde!

Det känns, för en oinvigd, som alla olika ordnar bara försöker komma med så invecklade system för att locka nyfiket folk!? Vad är själva poängen? Mår man bättre om man rabblar konstiga ord och ramsor? Jag menar inte att ringakta er som sysslar med "magi", men för en utan kunskap låter det bara som en vilja att tro på något som låter bra, men som inte existerar!
Citera
2013-01-30, 20:15
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
Även jag är nyfiken på de frågor som kaffeslasken ovan ställde!

Det känns, för en oinvigd, som alla olika ordnar bara försöker komma med så invecklade system för att locka nyfiket folk!? Vad är själva poängen? Mår man bättre om man rabblar konstiga ord och ramsor? Jag menar inte att ringakta er som sysslar med "magi", men för en utan kunskap låter det bara som en vilja att tro på något som låter bra, men som inte existerar!

Ytterligare en bump.

För mig personligen så handlar ritualiserandet mycket om att använda väl valda ord och gester för att öppna upp andra delar av verkligheten och således lära sig att se bortom det normala tillstånd vi människor befinner sig i.
Citera
2013-01-31, 09:34
  #142
Medlem
Dubbelespressos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Ytterligare en bump.

För mig personligen så handlar ritualiserandet mycket om att använda väl valda ord och gester för att öppna upp andra delar av verkligheten och således lära sig att se bortom det normala tillstånd vi människor befinner sig i.

Kan du exemplifiera på något vis?
Citera
2018-11-07, 22:18
  #143
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SincerusRenatus
Jag var en gång på en föreläsning på Stadsbiblioteket som anordnades av AGEAC (den rörelse som sprider Samael Aun Weors budskap).... När jag nu läser på Wikipedia om Samael Aun Weor (http://en.wikipedia.org/wiki/Samael_Aun_Weor) så inser jag att det till stor del handlar om en personlighetskult med en ganska behård doktrin och dogm om vad som är rätt och vad som är fel. Du bekräftar detta genom din korta redogörelse av dina erfareheter.
Instämmer. Lyssnade på dem idag. De har grava sekttendenser, och mycket av föreläsning bestod av plattityder. Föredraget handlade om grekisk kult. Det vara bara en uppräkning av ytliga fakta. Ingen analys, inga sammanhang. Ingen vetenskaplighet alls. Lika illa var att föreläsaren inte gav en bensträckare utan bad alla hålla ut i tio minuter. När de gått startade frågeställningen..... Hälften gick direkt.
För den som vill veta mer om AGEAC, Geofilosofiska Föreningen, så har de en ny föreläsning nästa onsdag 14 nov, Göteborg. Om Gnosticism.

PS
skriver detta då det inte existerar någon tråd om AGEAC och ordet "Geofilosofisk" finns ej att söka på Flasback - Förrän nu!
Citera
2019-03-15, 11:36
  #144
Medlem
urverksapelsins avatar
Jaha. Här är anteckningar från föreläsning nr 2. Det blir inga fler. Vore slöseri med tid.

Gnosticism föreläsning 14 nov 2018 av en viss Jani. Han menar att vetenskap särskiljer,* hans grupp ser*sammanhang.

Vi får först veta att egoismen är roten till dåligt. Samt att gnosticism har ett ursprung ur sufism och kabbala.*
**** Hur? De två kom hundratals år efteråt

Kristus betecknades den smorde. Kallar sig själv vägen*
**** Märker många upprepningar från förra vecka från en liknande föreläsning.

Jari berättar om Oftier och deras orm-dyrkan, som Mose orm i gt. Sedan Simon magus historien, mannen som ville köpa Petrus och Paulus helarkunskap, alla trollkarlars förebild. Jari berättar hur Petrus läser fader vår* Simon faller slår ihjäl sig.*
* * *Känner inte igen den legenden var står det?
Valentinus var en annan gnostiker som endast tog emot invigda, och var mot kyrklig hierarki*
Syndafallet: Äpple med Adam, Eva och ormen som gav kunskap,* enligt Jani var det* skapandet av egoism* * *
* * *Vad han inte verkar veta är att äpplet är en* medeltidskonstruktion. Troligen var det en persika*
Sedan hoppar Jari till Martyrer. Bild med Colosseum.
* * *Vad han inte verkar veta är att det inte finns några bevis finns för att någon kristen någonsin blivit avrättad där.

Legend om 40 romerska soldater som kläddes nakna och frös ihjäl, då de inte ville omvända sig tillbaka.* *
**** Aldrig hört*
Blandas med legenden om Valentin*och helt plötsligt hoppar Jari till legenden om Stefan som är i bibel*
Vidare till mötet i Nicea som enligt Jari försökte förklara kristendomens massa riktningar och många texter*
* *Fel; mötet slog fast vad som redan gällde.
Jari tar upp Filippos citat och historien med Maria Magdalena kyss. Citatet är**"Herren älskade Maria mer än alla lärjungarna och han hälsade henne med en kyss…. ”Varför älskar du henne mer än oss alla?” "
**** Detta är två rader av tre. Avslutningen är :
"Frälsaren svarade, han sade till dem: ”Varför älskar jag inte er såsom henne?” Jari stympar citatet genom att inte ta med Jesus svar.*

**
Jari tar upp att Petrus kallas klippan.*
**** Varför då ta upp Simon magus tidigare? Han måste varit en bedragare om Petrus är klippan.*
Enligt Jari var Andreas lärjunge tll Johannes döparen
* * *Var står det?*
De som sedan följde Jesus kallade honom Messias, enligt Jari
* * * * Nej. Det var Petrus. Eller ingen alls enligt Jonas Gardell*
Enligt Jari finns det en likhet mellan massa olika frälsargestalter. Jari säger att han lärt sig kristendom är en unik religion, men det är fel. Tar upp påvestav mm som bevis då det funnits i många olika religiösa rörelser.*
* * * *Det unika med kristendom är: uppståndelsen som ger* en frälsningsväg, en enda väg till gud via Jesus; likhet i kläder spelar mindre roll.*
Jari fortsätter med diverse om glorior och att alla religioner är bra mm
* * * *Har inget med gnosticism att göra. Men framför allt ser jag den typiske pseudovetenskaparens tendens att hoppa från ämne till ämne. Nu helt plötsligt kommer Jari tillbaka till de första kristna och nattvardsfirande. Han*
kopplar bröd och vin till dåtidens religioner, tex Dionysus-kulten.
* * * * Alltså: Bröd var dåtida stapelvara. Det är svårt att överskatta hur viktigt det var. Det var skillnaden mellan svält och överlevnad. Brist gav upphov till uppror och revolter. Eftersom det var så* viktigt dyker*bröd upp hela tiden i den antika världen.**
Från detta går Jari till att ta upp legenden om Melkisedek som fick graalen av Abraham. Sedan mer om templet och hur Jesus drev ut ockrare. Jari anser det symboliserar kasta ut det dåliga i livet*
* *Som vanligt i pseudovetenskapliga resonemang finns inga sammanhang, bara fakta staplade på hög*
Som summering menar Jari att det moderna mysteriet symboliseras av att bygga tempel i sig själv som frimurare, rosenkorsare mm. De som avviker krossas. Kyrkan förstör tempelriddareorden 1187*
* * * * * Faktafel, årtal ej stämmer orden och dess stormästare Jaques de Molly brändes 1314. Det är nästan 130 år.*
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback