Flashback bygger pepparkakshus!
2008-01-15, 17:21
Medlem
Juanas avatar
tjena!

jag har ett stort problem,,köpte nyligen en exern hårddisk till min bärbara HP dator..har funkat okej ända fram till igår..den är förresten i FAT32 medan min interna hårddisk är NTFS. igår började den krångla, datorn kände inte igen den externa hårddisken, men ibland kände den igen den men det gick inte att öppna..när jag försökte öppna stod det "vill du formatera om den", vilket jag inte vill. nu helt plöstligt när jag bestämde mig för att konvertera om den till NTFS eftersom jag misstänker att jag tankade ner en fil som e för stor, så hittar inte datorn den externa hårddisken..varken i Den här datorn eller i kommandotolken..jag kopplar i den men inget händer. snälla hjälp mig, pallar inte med sånt här!

Juana
Citera
2008-01-15, 17:49
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juana
tjena!

jag har ett stort problem,,köpte nyligen en exern hårddisk till min bärbara HP dator..har funkat okej ända fram till igår..den är förresten i FAT32 medan min interna hårddisk är NTFS. igår började den krångla, datorn kände inte igen den externa hårddisken, men ibland kände den igen den men det gick inte att öppna..när jag försökte öppna stod det "vill du formatera om den", vilket jag inte vill. nu helt plöstligt när jag bestämde mig för att konvertera om den till NTFS eftersom jag misstänker att jag tankade ner en fil som e för stor, så hittar inte datorn den externa hårddisken..varken i Den här datorn eller i kommandotolken..jag kopplar i den men inget händer. snälla hjälp mig, pallar inte med sånt här!

Juana

Du kan inte konvertera en partition som är skadad (varför tror du systemet frågar om du vill formatera den?)
Börja med att köra chkdsk enhet: /R på den skadade partitionen (eller disken)
Är dock tveksam till att chkdsk kan hjälpa dig dä men försöka dugerr...
I annat fall får du använda TestDisk...
Det finns ett exempel på ganska precis ditt problem i Testdisks manual:
http://www.cgsecurity.org/wiki/Data_Recovery_Examples
Citera
2008-01-15, 18:21
Medlem
Juanas avatar
okej tack, men alltså den hittar ju inte ens den externa disken så hur ska jag kunna köra chkdsk enhet: /R ? går det ändå, och i så fall hur? i kommandotolken?
Citera
2008-01-15, 18:29
Medlem
Juanas avatar
det går inte att öppna volymen för direktåtkomst står det när jag kör chkdsk
Citera
2008-01-15, 20:38
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
det går inte att öppna volymen för direktåtkomst står det när jag kör chkdsk

som sagt testa TestDisk istället, verkar det för avancerat så får du googla efter ett crack till GetData Back
Citera
2008-01-15, 23:17
Medlem
norparns avatar
RFM = read the fuckng manual about NTFS transforming

Citat:
tjena!jag har ett stort problem,,köpte nyligen en exern hårddisk till min bärbara HP dator..Juana

Börja med att koppla ur externa disken! Sedan kör chkdsk.exe, under tiden kan du läsa antingen i datorns hjälp eller på Microsoft hemsida om NFTS. Det är faktiskt utförligt beskrivet i hjälp....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in