Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-15, 12:04
  #1
Medlem
tjenare!

ska kolla på no country for old men. UnderTexten är några sekunder före dialogen i filmen. Har laddat ner sub adjust, men fattar ingenting. Har läst hjälpen på divx forumet, men den hjälpen är ju värdelös.

så här heter filmerna jag laddade ner.

no.country.for.old.men.DVDSCR.XviD-done.1
no.country.for.old.men.DVDSCR.XviD-done.2

och så här heter undertexten

b-ncfoma.sub
b-ncfomb.sub

Har letat över hela internet över en annan undertext, men har inte hittat nån som passar bättre
__________________
Senast redigerad av skommet 2008-01-15 kl. 12:56. Anledning: dålig rubrik
Citera
2008-01-15, 17:31
  #2
Medlem
DeGes avatar
Hehe, du får väl ladda ner No.Country.For.Old.Men.READNFO.DVDScr.XViD-BaLD istället så det passar :P
Citera
2008-01-15, 17:45
  #3
Medlem
Om du använder Vobsub för att spela upp undertexterna så kan du ändra på "timing" så att dom visas rätt. Det kan ta sin lilla tid att fixa så dom spelas upp rätt men man behöver inte vara en raket forskare för att få det att funka.
Citera
2008-01-15, 17:52
  #4
Medlem
Öppna upp din text med Subtitle Workshop. Lättaste sättet är att högerklicka på textfilen och välja att öppna med SW.


Om det är så att du har en text som består av 2 st filer så starta upp SW ---> Verktyg ---> Förena undertexter ---> Lägg till och öppna båda filerna. Komma ihåg att markera Återkalkylering tidsvärden innan du klickar på Sätt ihop!.


Nu ska du ha textfilen framför dig med en preview ruta där du samtidigt kan se på videon du ska synca till.


Till vänster har du 2 st valmöjligheter för Inkommande FPS och FPS. Skillnaden mellan dessa två är att i den främre fyller du i fps för filmen som texten ursprungligen var gjord för och där den andra är till för den nya videons fps. Om du har laddat in videon så känner SW automatiskt av vilken fps den nya videon har.


Nu till själva synkningen. Det absolut lättaste sättet att synca din film är att spela upp filmen i preview-rutan och hålla kolla på när första meningen sägs i filmen. Markera först den första textraden och klicka på nr 1 (se bild). Scrolla sedan ner till den sista textraden och leta upp när den säga i filmen. Tryck sedan på nr 2 (se bild)



Det kommer nu upp en fråga om du vill synkronisera din text. Klicka på ja och spara texten. Förhoppningsvis ska nu filmen vara synkad, men om du känner att visa textrader kommer för tidigt eller för sent väljer du den textraden och går in på Redigera ---> Tidsjusteringar ---> Sätt fördröjning.


En ny ruta kommer upp där du kan välja om du vill fördröja eller tidigarelägga texten. Di kan också välja hur mycket text som du vill korrigera; vald eller all undertext. Om du känner dig nöjd kom ihåg att spara.


Om du mot förmodan fortfarande känner att texten är osynkad och du råkar ha en synkad text med annat språk kan du välja att läsa tiderna från den texten. Redigera ---> Tidsjusteringar ---> Läs tidsjustering från fil och öppna upp den synkade texten.

Taget ifrån scenehd.org

Citera
2008-01-15, 19:37
  #5
Medlem
har subtitle workshop 4. Och det finns ingenting som stämmer av vad du säger! Vilkern version är det du skriver om?
Citera
2010-04-16, 19:18
  #6
Medlem
herpesvårtas avatar
Storbump på G! Hittade ingen tråd som behandlade detta bugg och de kändes för obetydligt för att starta en egen så,

Jag har ominstallerat datorn och det måste ha försvunnit någon codec eller nåt då jag inte längre får nedladdade undertexter till txt. filer, jag kan alltså inte öppna dom. Vad behöver jag för att det ska fungera igen?
Citera
2010-04-16, 19:39
  #7
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herpesvårta
..då jag inte längre får nedladdade undertexter till txt. filer, jag kan alltså inte öppna dom.
Jag förstår ingenting!

Start / Run / cmd /c assoc .srt=txtfile

..och dina textremsor bör därefter öppna sig i Notepad vid dubbelklick?

Start / Run / regsvr32.exe vsfilter.dll

..och dina textremsor bör därefter visa sig i t.ex. WMP vid uppspelning?
__________________
Senast redigerad av Skogswald 2010-04-16 kl. 19:42.
Citera
2010-04-16, 22:46
  #8
Medlem
herpesvårtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Jag förstår ingenting!

Start / Run / cmd /c assoc .srt=txtfile

..och dina textremsor bör därefter öppna sig i Notepad vid dubbelklick?

Start / Run / regsvr32.exe vsfilter.dll

..och dina textremsor bör därefter visa sig i t.ex. WMP vid uppspelning?
Nä alltså när jag packar upp filerna så visas de i en srt.fil och inte i en txt.fil, vilket de aldrig gjort förut. Fungerar heller inte i VLC. Innan jag ominstallerade datorn var alltså detta med undertexter inget problem, och funkade tex i mediaspelaren. Något måste väl försvunnit i ominstallationen?
Citera
2010-04-16, 23:43
  #9
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herpesvårta
Nä alltså när jag packar upp filerna så visas de i en srt.fil och inte i en txt.fil, vilket de aldrig gjort förut. Fungerar heller inte i VLC. Innan jag ominstallerade datorn var alltså detta med undertexter inget problem, och funkade tex i mediaspelaren. Något måste väl försvunnit i ominstallationen?
Jag blir alltmer förvirrad. Undertexter är ju (vanligast) i formaten SubRip (.SRT) och MicroDVD (.SUB). Någon gång har jag stött på en undertext á .TXT, men då har det rört sig om feldöpt .sub-text.

Jag provade nu att döpa om en SubRip (.srt) --> .txt, och VLC känner fortfarande av den som undertextspår. Om jag däremot mismatchar filnamnen, så känner inte VLC av texten per automatik. Du får då ladda den manuellt via Video / Undertextspår. Allvarligt, det är lugnt nu va?
Citera
2010-04-16, 23:58
  #10
Medlem
herpesvårtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Jag blir alltmer förvirrad. Undertexter är ju (vanligast) i formaten SubRip (.SRT) och MicroDVD (.SUB). Någon gång har jag stött på en undertext á .TXT, men då har det rört sig om feldöpt .sub-text.

Jag provade nu att döpa om en SubRip (.srt) --> .txt, och VLC känner fortfarande av den som undertextspår. Om jag däremot mismatchar filnamnen, så känner inte VLC av texten per automatik. Du får då ladda den manuellt via Video / Undertextspår. Allvarligt, det är lugnt nu va?
Hmm.. okej. Alltså jag har alltid kunnat öppna mina undertexter i typ anteckningar och kunnat läsa texten, det har då räckt med att titlarna är densamma för att automatiskt kunna spelas i tex wmp, alltså inga konstigheter där alltså. Men efter jag uppdaterade datorn så fungerar inga av mina gamla sparade undertexter, eller de nya jag laddar ner, då det alla nu ligger i srt.format som jag inte kan öppna, och sen heller inte funkar tillsammans med filmen i tex wmp eller VLC för den delen. Jag tog i mina bas-datakunskaper för givet att det hade att göra med att formatet nu var annorlunda, men om du säger att de oftast kommer i det formatet vet jag inte vad för ovanligheter jag haft för mig de senaste åren
__________________
Senast redigerad av herpesvårta 2010-04-17 kl. 00:02. Anledning: edit
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback