Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-14, 16:47
  #1
Medlem
SinXs avatar
Hejsan!

Har under ett par års tid förbryllat mig över varför alla RTS spel så fort det börjar bli ett par enheter börjar lagga tills den gräns där det inte är spelbart. De spel jag testat är C&C Generals, Supreme Commander, Supreme Commander Forged Alliance. Vad som är gemensamt för dessa är att de i princip inte är spelbara i multiplayer, med fler än 2 lag. Jag och mina kompisar brukar ofta spela Coop mot AIn, oftast innebär att vi är två-tre polare mot 2-4 AI motståndare. Alla har riktigt bra datorer, och ingen av oss har några problem när vi spelar med grafiken på MAX och mycket enheter i singelplayer, men i nätverk går det verkligen inte. Min första teori var att dessa spel behövde mer nätverkskapacitet än vad vi hade, men även då vi spelat i lan, tom med korsad 100Mbits kabel mellan två datorer uppstår detta problem.

Vet någon gamer vad detta beror på och finns det äns än någon lösning?
Citera
2008-01-14, 17:56
  #2
Medlem
pjalles avatar
Konstigt att det ska lagga i lan...

Annars vet jag att RTS spel laggar bara när man ska flytta gubbar för att få skotten och produktioner bättre synkade.
Citera
2008-01-14, 18:11
  #3
Avstängd
schill88s avatar
Det kan bero på nätverket inte klarar av en viss mägnd data som ex SC skickar tänk dig 4 spelare med 1000 enheter i varje det blir ganska så mycket.

Så ett tips för mig är att nån skaffar en snabb datorn med snabb internet och använder den som dedicated för då ska det gå bättre. Och på den dedicerade datorn ska alla instälningar vara på det lägsta.
Citera
2008-01-14, 23:52
  #4
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schill88
Det kan bero på nätverket inte klarar av en viss mägnd data som ex SC skickar tänk dig 4 spelare med 1000 enheter i varje det blir ganska så mycket.

Så ett tips för mig är att nån skaffar en snabb datorn med snabb internet och använder den som dedicated för då ska det gå bättre. Och på den dedicerade datorn ska alla instälningar vara på det lägsta.

Det här med didicated server kan ju vara av intresse. Hur fungerar det rent praktiskt, behöer denna dator ha något värstinggraffikkort, eller handlar det snarare om att ha en snabb processor för att göra snabba uträkningar? En dedicated server brukar ju bara ha någon form av textfönster öppet där man kan administrera/övervaka servern.
Citera
2008-01-15, 01:17
  #5
Avstängd
jaa så kan det va
Citera
2008-01-15, 22:15
  #6
Medlem
SinXs avatar
Inga fler som märkt av detta bekymmer?
Citera
2008-01-15, 22:36
  #7
Avstängd
schill88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Det här med didicated server kan ju vara av intresse. Hur fungerar det rent praktiskt, behöer denna dator ha något värstinggraffikkort, eller handlar det snarare om att ha en snabb processor för att göra snabba uträkningar? En dedicated server brukar ju bara ha någon form av textfönster öppet där man kan administrera/övervaka servern.

Nä någon bra grafik tror jag inte du behöver. Vissa har tyvärr inga dedikerade servrar i sig och då tar man en dator som ingen spelar på och lägger upp serven där. Men jag tror SC ska ha en dedicerad server.
Citera
2008-01-16, 19:31
  #8
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schill88
Nä någon bra grafik tror jag inte du behöver. Vissa har tyvärr inga dedikerade servrar i sig och då tar man en dator som ingen spelar på och lägger upp serven där. Men jag tror SC ska ha en dedicerad server.

Får se om min gamla P4 3,2 Ghz fixar att vara dedicated då. Någon mer som upplever samma bekymmer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback