• 1
  • 2
2008-01-14, 14:30
Medlem
Crilles avatar
Det som har ryktats s lnge r nu officiellt, R8:an kommer med en diesel V12:a p 500hk.
Vad tror ni om detta? Sjlv s vet jag inte riktigt vad jag ska tycka, jag gillar inte dieselbilar, alla jag har krt har haft s trkig motorkaraktr.
Men en bil som gr 0-100 p 4.2 sekunder borde ju inte kunna vara helt trkig.

Detta kanske r framtiden fr supersportbilar, men jag har vldigt svrt att tnka mig en Ferrari eller en Lamborghini med dieselmotor...

http://bil.feber.se/feber/art/38076/1/
Citera
2008-01-14, 14:56
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crille
Det som har ryktats s lnge r nu officiellt, R8:an kommer med en diesel V12:a p 500hk.
Vad tror ni om detta? Sjlv s vet jag inte riktigt vad jag ska tycka, jag gillar inte dieselbilar, alla jag har krt har haft s trkig motorkaraktr.
Men en bil som gr 0-100 p 4.2 sekunder borde ju inte kunna vara helt trkig.

Detta kanske r framtiden fr supersportbilar, men jag har vldigt svrt att tnka mig en Ferrari eller en Lamborghini med dieselmotor...

http://bil.feber.se/feber/art/38076/1/

Jovisst r det p gng hos andra tillverkare av snabba bilar ocks. BMW Mercedes mfl r ju p gng med motorstarka dieslar...Lamborghini fr helt skert denna motor om dem vill ha den!
Citera
2008-01-14, 15:00
Medlem
T-bone-s avatar
Den ser elak ut.
Citera
2008-01-14, 15:47
Medlem
xallos avatar
Det r ett intressant koncept, 1000nm r ju inte fy skam! Det naturliga med att kra sportvagn r ju att man vill ha hgvarviga maskiner som ylar fint men det hr kan nog vara ett nbog s gott alternativ, lite kul r det ju ocks att frbrukningen ligger p modesta 1L milen, det r inte s tokigt med en V12 p 500 hk.
Citera
2008-01-14, 19:18
Medlem
Ecstanols avatar
"...och om konceptet blir verklighet..."

Knns ju inte helt 100 ven om det knns produktionsmssigt.
Citera
2008-01-14, 21:21
Medlem
rebbans avatar
Hade man skitit pengar hade jag helt klart velat ha en sn.
Skulle vlja en sn istllet fr en bensinrackare vilken dag som helst.
Citera
2008-01-14, 21:26
Medlem
skinner5000s avatar
Varfr inte? Jag kr idag en bil med Audis trelitersturbodiesel och den drar p riktigt bra. Audi r duktiga p att bygga dieselmotorer och jag ser inte varfr de inte skulle kunna lyckas med det inom supersportbilssegmentet ocks.

1 liter per mil r ju riktigt trevliga siffror dessutom. Det r ju mindre n en Volvo 740 t.ex.
Citera
2008-01-15, 08:06
Medlem
Crilles avatar
Det vore intressant att hra hur den lter, precis som xallo sger s r ju ljudet en stor del av att kra sportvagn.
Sjlv har jag ingen aning om hur en V12 diesel p 500hk lter, men jag har svrt att tro att den har lika hrligt ljud som en hgvarvig bensinmotor.

Jag hoppas verkligen Audi bygger denna, det vore jkligt coolt med en supersportbil med dieselmotor, och med tanke p den nuvarande miljhysterin s tror jag att den skulle slja riktigt bra.
Citera
2008-01-15, 08:09
Bannlyst
Den r fan riktigt badass. Jag hade blivit rdd om jag stt den i backspegeln en mrk natt
Citera
2008-01-15, 09:12
Medlem
HarryHarry_s avatar
lska dieslhora

Det r dags att vi tar kl p gamla ordsprk. en Diesel utan turbo = gr sltt

En Diesel med turbo = gr lika bra som en vanlig bensinare.

Kolla bara p det 24 timmars racet som krdes fr ett halv r sedan. d va det en diesl bil som vann. varfr det?

jo Dieseln hade BRA tryck i paketet. Dieseln hade MYCKET lgre frbrukning. och behvde dr med MYCKET mindre dep stopp.

Diesel gr gatt! Gogogo Audi Rtta!
http://www.youtube.com/watch?v=UWaiaIpuuDI
Senast redigerad av HarryHarry_ 2008-01-15 kl. 09:14.
Citera
2008-01-15, 10:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Jovisst r det p gng hos andra tillverkare av snabba bilar ocks. BMW Mercedes mfl r ju p gng med motorstarka dieslar...Lamborghini fr helt skert denna motor om dem vill ha den!

Jo, fast lamborghini har tillverkat diesel V12 i mnga r. Motorn som satt i Countach var egentligen en ombyggd dieselmotor..
Citera
2008-01-15, 12:14
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crille
Det vore intressant att hra hur den lter, precis som xallo sger s r ju ljudet en stor del av att kra sportvagn.
Sjlv har jag ingen aning om hur en V12 diesel p 500hk lter, men jag har svrt att tro att den har lika hrligt ljud som en hgvarvig bensinmotor.

JAg vet inte heller hur den lter men drar mig till minnes nr jag frr i tiden alltid stod och vntade p en tgstation p morgnarna. Vid samma tidpunkt stod det alltid en sdan hr http://www.bgf.nu/historia/6/bilder/diesellok.jpg p tomgng fr att varmkras och jag kan sga att jag blivit kt p det ljudet. Ljudet r obeskrivligt hrligt. Dovt, kraftfullt och harmoniskt. OM Audis V12 lter lika potent p tomgng s r jag njd men det gr givetvis inte att jmfra riktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in