Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-14, 01:15
  #1
Medlem
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....2620&a=1023291

Citat:
Alla ska respektera svensk värdegrund

Man kan inte hänvisa till religionsfrihet när universella värden och jämställdhet kränks. Det anser integrationsminister Nyamko Sabuni, som nu drar i gång en tre år lång dialog om "vår värdegrund".

-Religionerna måste anpassa sig efter vad vi har uppnått. Vi kan inte leva bokstavstroget efter Bibeln eller Koranen, sade hon i ett tal vid Folk och försvars konferens i Sälen.

Dialogen mellan experter, praktiker och vanligt folk ska sprida och klargöra hur bl.a. den svenska värdegrunden ser ut.

Sabuni öppningstalade vid årets upplaga av Folk och försvars rikskonferens i Sälen på temat "gemensam värdegrund i Sverige".

Bekämpa utanförskap
En gemensam vision och känsla av tillhörighet är lika viktigt som lika ekonomiska och sociala möjligheter, om utanförskapet ska bekämpas, sade Sabuni. Det senare ser hon som grogrund för såväl fundamentalism som våld.

Parallellt med växande migrationsströmmar växer i Sverige antalet människor som lever i förnekelse av att etnisk, kulturell och religiös mångfald är "grunden för det samhälle vi bygger", enligt Sabuni. I stället odlar de en "folkhemsnostalgi".

Parallellt med att sossarna rullar vidare med sin plan att bekämpa Sd med hjälp av LO så har borgarna nu knåpat ihop ett paket som syftar till att slå undan benen på Sd genom att sno deras roll som försvarare av svenska värden, och samtidigt fastställa att mångkultur är grunden för svenska värden(!). Vid en första anblick kan det uppfattas som en åtgärd riktad mot integrationsvägrande invandrare, men i den fetstilta paragrafen längst ner så framgår tydligt att de har siktet inställt på "folkhemsnostalgikerna" och jämställer dem med isolationistiska invandrargrupper som vägrar bli en del av det svenska samhället. Sverigedemokrater och islamiska fundamentalister är alltså båda grupper i utanförskap som ska hutas åt.

Tankar?
Citera
2008-01-14, 01:18
  #2
Medlem
Fp brukar kasta lite brödsmulor i den riktningen med jämna mellanrum. Tragiskt att t o m en så begåvad person som Kurt Lundgren går på det. Det är spel för gallerierna. Det enda som räknas är mängden invandrare, och där vet vi var Friggebos och Westerbergs parti fortfarande står. Resten är detaljer.
Citera
2008-01-14, 01:32
  #3
Medlem
109740s avatar
Stackars stackars sverigedemokrater. Er är det synd om i varje tråd.

Gör som en känd nazist sa, utvandra till ett land som inte tar emot invandrare så slipper ni dem
Citera
2008-01-14, 02:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Stackars stackars sverigedemokrater. Er är det synd om i varje tråd.
Jag är ingen Sverigedemokrat så jag kan inte tala i deras sak, men de torde tvärtom vara förtjusta över att Sd har skrämt Alliansen så till den grad att man nu vill formulera en "svensk värdegrund" som man sedan ämnar sprida. Det är ju exakt vad många Sd-väljare har velat hela tiden, dvs att använda Sd som ett instrument att pressa de etablerade partierna till migrationspolitiska åtgärder, och nu sker det utan att partiet ens kommit in i riksdagen.

Hur värdegrunden ska spridas konkret ska bli intressant att se, men man kanske löser det som i Nederländerna där prospektiva immigranter tvingas se en film om holländsk historia och kultur, inklusive islamistprovocerande sekvenser där bögar hånglar.
Citera
2008-01-14, 03:10
  #5
Medlem
Svampfests avatar
Fint ordbajseri som inte på något sätt kommer ge återverkningar ute i samhället är vad jag ser.

Citat:
En gemensam vision och känsla av tillhörighet är lika viktigt som lika ekonomiska och sociala möjligheter, om utanförskapet ska bekämpas, sade Sabuni. Det senare ser hon som grogrund för såväl fundamentalism som våld.

Har Fru Sabuni lust att mer ingående presentera handlingsplanen för denna ack så vackra vision? Då menar jag på annat sätt än det klassiska svenska Vi ska tillsätta en utredning. Blir det We shall Overcome på Skansen i sommar eller något ännu mera poppigt? Reaggiefestival i Botkyrka med ditkommenderade ungdomar från innerstan kanske?

Förövrigt är det ett riktigt lågt slag när hon påstår att många samt ökande skulle leva i kulturell och etnisk förnekelse!? Är det några som lever i total kulturell förnekelse beståendes av yachting, tennis, boende i innerstan, feta löner så behöver hon inte mer än att sticka in huvudet hos närmsta partimedlem av valfri färg inne på Rosenbad.

Extra skoj blir det ju också om vi dissekerar hennes text i sann Pontén stil.

1.Växande migrationsströmmar + 2.Ökande kulturell förnekelse = Arg Sabuni.

Jag läser såhär.

Växande migrationsströmmar skapar en stor osäkerhet och otrygghet i samhället och de bemedlade samlar sakta men säkert ihop sig hos de de känner kulturell och etnisk trygghet med. Politikerna kan stå och stå och säga att folk lever i kulturell förnekelse hur mycket de vill, vanligt folk kommer i vilket fall som helst göra vad de själva anser vara bäst utan att några fina utredningar kommer ändra på det.

Citat:
År 2010 ska arbetet sammanställas och utmynna i rekommendationer.



Åtskilliga miljoner skattekronor kommer åka i sjön och mynna ut i nån dammig pamflett ute hos kommunhusen i samma ställ tillsammans med "Fick du diarré imorse? broschyren.
__________________
Senast redigerad av Svampfest 2008-01-14 kl. 03:24.
Citera
2008-01-14, 09:03
  #6
Medlem
Problemet är att en stor del av islamisterna i Sverige..

knappast vet vem Sabuni är. Får de vetskap om vem hon är så vänder de henne genast ryggen ty hon är en kvinna.

Att det kommer att pratas om gemensamma värdegrunder, ABF studiecirklar och SVT24 sända konferenser för socialarbetare etc. båtar föga.
Föreställ er svenska islamister som deltar i en ABFstudiecirkel med en batiksocialtant som lärare i "svensk kvinnorörelse".

Det måste till skarpa åtgärder. Så länge riksdagspartierna inte har kraft att göra något åt det verkliga problemet så lär inget hända i praktiken.

......................

"Parallellt med växande migrationsströmmar växer i Sverige antalet människor som lever i förnekelse av att etnisk, kulturell och religiös mångfald är "grunden för det samhälle vi bygger", enligt Sabuni. I stället odlar de en "folkhemsnostalgi".

.............

Inte känner jag någon speciell folkhemsnostalgi. Jag vill ha ordning och reda samt ett väl fungerande svenskt samhälle. Om ordning och reda går under benämningen det svenska folkhemmet så är det väl bra. Däremot är det mig helt obegripligt varför det nuvarande styret premierar, genom en ekonomiskt understöd massinvandring, oordning och oreda. Varför? Vad var det som var stötande i det svenska folkhemmet? Varför ersätta något välfungerande med ett framtida kaos? Varför?

I.st.f att ordna med studiecirklar i svensk värdegrund bör Sabuni rycka undan alla ekonomiska incitament för den massinvandring som Sverige har drabbats av. Se till att genomföra selektiva barnbidrag, selektiva bostadsbidrag, selektiva pensioner o.s.v. För mig är det inte självklart att man har kvalificerat sig för alla former av bidrag så fort man har satt sin fot på svensk mark.
__________________
Senast redigerad av Konrad 2008-01-14 kl. 09:26.
Citera
2008-01-14, 13:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte känner jag någon speciell folkhemsnostalgi. Jag vill ha ordning och reda samt ett väl fungerande svenskt samhälle. Om ordning och reda går under benämningen det svenska folkhemmet så är det väl bra. Däremot är det mig helt obegripligt varför det nuvarande styret premierar, genom en ekonomiskt understöd massinvandring, oordning och oreda. Varför? Vad var det som var stötande i det svenska folkhemmet? Varför ersätta något välfungerande med ett framtida kaos? Varför?
Dummer!
Ordning och reda, samt "fungerande svenskt samhälle" tillhör de förbjudna orden i det svenska nyspråket. Yttrar du dessa, så åker stora rasist- /fascist- /naziststämpeln fram direkt. "Folkhemsnostalgiker" är bara en lightversion av dessa ismer.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

I.st.f att ordna med studiecirklar i svensk värdegrund bör Sabuni rycka undan alla ekonomiska incitament för den massinvandring som Sverige har drabbats av. Se till att genomföra selektiva barnbidrag, selektiva bostadsbidrag, selektiva pensioner o.s.v. För mig är det inte självklart att man har kvalificerat sig för alla former av bidrag så fort man har satt sin fot på svensk mark.

Nu tycker jag att du spelar de främlingsfientliga i händerna, fiskar i grumliga vatten och slår mot de svaga...
Citera
2008-01-14, 17:46
  #8
Moderator
Strix m/94s avatar
För min...

...del bör man i det här fallet vara mindre intresserad av vattnets konsistens, än om att få fisk.
En opinionsmässig desperat regering som både vet vad som krävs för att återställa förtroendet - en kraftigt skärpt invandringspolitik - och omöjligen kan vidta just de åtgärderna ty då får man hela mediaapparaten i huvudet. Det man inte har insett är att man redan har media över sig, och har haft sedan dag 1. Därav opinionsläget.

Således är detta bara ett slag i luften, och knappast ägnat att locka bort SD-anhängare, enär dessa väl rimligen vill se resultat och inte låter sig lura av fagra ord.
Citera
2008-01-14, 18:02
  #9
Medlem
Bengt Brahes avatar
Jaha, svensk värdegrund är alltså att alla blattar som vill skall få komma hit, att bögeri är något fint och eftersträvansvärt samt att de vita svenskarna har en kollektiv skuld till Afrika och Mellanöstern?
Citera
2008-01-14, 19:56
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Gör som en känd nazist sa, utvandra till ett land som inte tar emot invandrare så slipper ni dem
http://www.flashback.org/showpost.p...3&postcount=65

Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Christoffer Rangne (VAM, senare Nationella alliansen) sade en gång i en TV-intervju att han ville flytta till ett land som inte tog emot utomeuropeiska invandrare. Detta är ursprunget till denna klintbergare jag här ses dras för miljonte gången. Ser du skillnaden?
Så snälla twoinone, håll för fan käften innan du vet fakta, och sluta rapa upp någonting du hört i tionde hand. Tack.
Ett land som inte tar emot utomeuropeiska invandrare, alltså. twoinone bannades. Hur kommer det att gå för 109740?

OnT: Dettta är ett spel för gallerierna...
Citera
2008-01-14, 20:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....2620&a=1023291



Parallellt med att sossarna rullar vidare med sin plan att bekämpa Sd med hjälp av LO så har borgarna nu knåpat ihop ett paket som syftar till att slå undan benen på Sd genom att sno deras roll som försvarare av svenska värden, och samtidigt fastställa att mångkultur är grunden för svenska värden(!). Vid en första anblick kan det uppfattas som en åtgärd riktad mot integrationsvägrande invandrare, men i den fetstilta paragrafen längst ner så framgår tydligt att de har siktet inställt på "folkhemsnostalgikerna" och jämställer dem med isolationistiska invandrargrupper som vägrar bli en del av det svenska samhället. Sverigedemokrater och islamiska fundamentalister är alltså båda grupper i utanförskap som ska hutas åt.

Tankar?

Ja. Definitivt tankar om detta.
Detta är Folk och Försvars egen vision;
"Folk och Försvars vision är att skapa insikt i vad som påverkar fred och frihet för oss alla i vår omvärld.
Vi ska vara en öppen arena där försvars- och säkerhetspolitik utvecklas och berör, och nya idéer prövas. Hos oss möts olika människor och olika åsikter
. http://www.folkochforsvar.se/index.p...id=10&Itemid=5

Det eventuella utanförskap som våra kära långtidsturister känner, framhålls ju alltid som anledninigen till allt mellan grova våldsbrott och "pojkstreck".
Sanningen att säga så känns kopplingen till "fred och frihet för vår omvärld" liiite långsökt.
Citera
2008-01-14, 21:10
  #12
Avstängd
Odess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....2620&a=1023291
Tankar?

SD skulle gjort detta för länge sedan?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback