Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-11, 15:38
  #289
Medlem
kinematisists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Visserligen, men med tanke på att detta först blir ett problem om runt 100 år såvitt jag vet är det knappast något gigantiskt problem. Dessutom kommer man i de nyare reaktorerna kunna återanvända bränslet flera gånger om vilket gör att gammalt bränsle alltså kan hämtas, något som gör att vi potentiellt kan ha bränsle för runt 1000 år. Under dessa år skulle man kunna tänka sig att lägga resurser på saker som fusionskraft och man skulle kunna tänka sig att det på blott 50 år lär göras en del framsteg på det området.

Källa:
http://www.analys.se/publikationer/b...uran-bakgrund/
Se underrubrik 'Hur länge räcker uranet?'

Annars håller jag med om att privatbilismen är ganska ineffektiv och onödig. Men detta endast förutsatt att alternativen finns, t ex ett sådant alternativ som jag pratar om. Kollektivtrafik av olika slag, som den ser ut idag, är knappast ett alternativ.

Förutom den där lilla detaljen att 95% av planetens energiförsörjning är ickeförnyelsebart, framförallt kol, olja och naturgas.

Du kan direkt glömma din dröm om "nästa generation" av "X", om det så må vara solpaneler, fusions/fissionsreaktorer, enhörningar, regnbågar, sagor, drömmar och utopier, vilka alla är helt irrelevanta givet situationen idag och inom den överskådliga framtiden.

Förbered dig för en regression tillbaka till koleldning från petroleumfesten, sedan när kolgruvorna börjar tryta börjar mänskligheten återigen elda torv, träd och slutligen kastar man även in sina drömmar, hopp och framtiden in i eldarna som håller oss varma och närda.

Men långt före det kommer vägnätet och flygplatserna ha eroderats av tidens tand och återgått till ett blekt minne om ett hopp om en bättre morgondag, allt detta medan kraftverken i norr fortfarande oförtröttligt förser järnvägen med elektricitet.

När så den sista francisturbinen slutligen kastar in handduken, ja, då är den industrialiserade civilisationen över för den här gången.

En ingenjör som lägger fram den hårda sanningen:
https://www.youtube.com/watch?v=Fb_GNIa2joE

__________________
Senast redigerad av kinematisist 2018-07-11 kl. 15:45.
2018-07-11, 22:06
  #290
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kinematisist


.. Termodynamiken är obeveklig.

Oljefesten är inne på småtimmarna, luktar avslagen bakfylla och husets herrar står redo att kasta parasiterna ut i rännstenen där utopiernas goda intentioner är stensatt av entropins bistra naturlag.


Det kan stämma, det där med oljefesten. Men ändå, var finns spårkapaciteten? Om Sjöstedt tycker man ska kunna åka snabbtåg med sovvagn från Stockholm till Paris i en sådan omfattning att flyget kan ersättas, då kan det inte vara ett ensidigt svenskt beslut. För övrigt går det varken att köra tåg eller bygga järnväg utan miljöpåverkan. Miljoner ton stål och betong framställs inte utsläppsfritt. Elen är utsläppsfri vid loket, men inte vid kraftverket.
2018-07-12, 06:19
  #291
Medlem
kinematisists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det kan stämma, det där med oljefesten. Men ändå, var finns spårkapaciteten? Om Sjöstedt tycker man ska kunna åka snabbtåg med sovvagn från Stockholm till Paris i en sådan omfattning att flyget kan ersättas, då kan det inte vara ett ensidigt svenskt beslut. För övrigt går det varken att köra tåg eller bygga järnväg utan miljöpåverkan. Miljoner ton stål och betong framställs inte utsläppsfritt. Elen är utsläppsfri vid loket, men inte vid kraftverket.

Jag är helt ointresserad av vilket transportslag som har minst miljöpåverkan. Det som intresserar mig är den obevekliga termodynamiska processen av att extrahera energi ur moder jord, förbruka den och hur mänskligheten kommer påverkas av detta.

Jag är böjd att hålla med, till exempel Sjöstedt och de andra clownerna som vi nu snart tydligen ska rösta på är ute och agiterar för kortsiktiga lösningar på ett mänsklighetens predikament.

Den bistra sanningen handlar om det oundvikliga döda tillståndet när slutligen vi tömt jorden på alla enkla energiresurser i vår iver att ha konstant tillväxt i ekonomin, befolkningen. Men missförstå mig inte, jag vill påstå att detta är oundvikligt - ett mänsklighetens akilleshäl.

Det är en process som inte är i vår natur att varken kontrollera eller stoppa. Alla, och då menar jag verkligen alla, från den mest styvnackade miljöpartisten till den jetsettande globalisten är alla en del av problemet och inte lösningen.

Nej, detta mänsklighetens mega-experiment i den oljefyllda Petriskålen kommer inte sluta vackert.

Däremot snabbtåg som drivs av Francisturbinerna och vindsnurrorna uppe i norr kommer du garanterat att få se innan vi rundar av oljefesten en gång för alla.

__________________
Senast redigerad av kinematisist 2018-07-12 kl. 06:43.
2019-03-21, 15:41
  #292
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Kostnaden för en satsning på höghastighetståg i Sverige är enligt Trafikverket beräkningar 230 miljarder kronor.

– Det är en olönsam affär för samhället och klimateffekten är mycket liten, säger Maria Börjesson, professor vid Statens väg- och transportinstitut.

https://www.dn.se/ekonomi/kritik-mot...hastighetstag/

Fler röster krävs så att idioterna som vill ha vansinnesprojektet kan stoppas.
2019-04-15, 18:38
  #293
Medlem
Flashbackatmes avatar
Är det någon som har koll på planerna om snabbtåg mellan Stockholm-Oslo? Undrar isåfall hurmycket denna äckliga staten kommer tvinga vanligt folk att sälja just pga att det ska byggas järnväg på deras ägor......
2019-04-15, 22:59
  #294
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackatme
Är det någon som har koll på planerna om snabbtåg mellan Stockholm-Oslo? Undrar isåfall hurmycket denna äckliga staten kommer tvinga vanligt folk att sälja just pga att det ska byggas järnväg på deras ägor......

Är det en tungt trafikerad sträcka?
2019-04-16, 13:02
  #295
Medlem
Flashbackatmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Är det en tungt trafikerad sträcka?
Har inte åkt tåg på många år så kan ej uttala mig om det.
Men det skulle förkorta restiden från 5tim till 2,5tim tydligen..... dom ville dra sträckan rakt från Örebro till Oslo så kommer ju drabba sjukt många hushåll/markägare isåfall.
Kommer bli riktigt jävla förbannad om man tvingas sälja både mark och hus
2019-04-16, 21:09
  #296
Medlem
Callebiltes avatar
Jag tror vi alla som någon gång tvingats ta tåget i swedistan är överrens att swedistan inte bör ha tåg överhuvudtaget.

Måndag - Inställt pga löv på spåret.
Tisdag - Inställt pga regn.
Onsdag - inställt pga solkurvor på rälsen.
Torsdag - Inställt då det trillat ner nya löv på spåret.
Fredag - Inställt pga vindbyar.
Lördag - Inställt pga underhållsarbete.
Söndag - Inställt pga uteblivet underhållsarbete.
Måndag - 12h försenat. Enkelbiljett Göteborg - Stockholm 18500 sek (flyget kostar 1200 sek går snabbare och då är snacks inkluderat).

Kan bara tänka hur det skulle se ut med ett svenskt höghastighetståg..
Stockholm - Göteborg 179 700 sek
Stockholm - Köpenhamn 456 750 sek
Stockholm - Amsterdam 4 570 000 sek

Sedan är tåget 18h försenat så även om själva resan går snabbt så skulle det ändå gått snabbare att gå...
__________________
Senast redigerad av Callebilte 2019-04-16 kl. 21:12.
2019-04-16, 21:43
  #297
Medlem
Flashbackatmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Jag tror vi alla som någon gång tvingats ta tåget i swedistan är överrens att swedistan inte bör ha tåg överhuvudtaget.

Måndag - Inställt pga löv på spåret.
Tisdag - Inställt pga regn.
Onsdag - inställt pga solkurvor på rälsen.
Torsdag - Inställt då det trillat ner nya löv på spåret.
Fredag - Inställt pga vindbyar.
Lördag - Inställt pga underhållsarbete.
Söndag - Inställt pga uteblivet underhållsarbete.
Måndag - 12h försenat. Enkelbiljett Göteborg - Stockholm 18500 sek (flyget kostar 1200 sek går snabbare och då är snacks inkluderat).

Kan bara tänka hur det skulle se ut med ett svenskt höghastighetståg..
Stockholm - Göteborg 179 700 sek
Stockholm - Köpenhamn 456 750 sek
Stockholm - Amsterdam 4 570 000 sek

Sedan är tåget 18h försenat så även om själva resan går snabbt så skulle det ändå gått snabbare att gå...
Där sa du nåt.
Men våra idiotiska politker vet ju inte bättre samt att dom har miljöpsykos
2019-04-17, 00:38
  #298
Medlem
KonungHonungs avatar
Seriöst, har ingen nämnt Hyperloop än?
2019-04-17, 09:05
  #299
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Seriöst, har ingen nämnt Hyperloop än?
Skulle inte funka det heller...
Måndag - inställt pga för mycket vakuum i röret...
Tisdag - inställt pga för lite vakuum i röret..
..
.

Swedistan klarar på sin höjd att operera bussar tänkte jag skriva men så kom jag på gasbussen i Stockholm så får bli svarttaxi istället..
2019-04-27, 18:03
  #300
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Kollade in på olika snabbtågsprojekt i Europa och det finns i centraleuropa, Ryssland och Spanien och fler planeras! Men vad gör man i Sverige? Här bygger man Botnia-banan ett politiskt missfoster som aldrig kommer att bli lönsam! Sen har vi ju det galnaste projektet av alla Hallandstunneln som kommer att kosta ca 8-10 miljarder!? Borde inte dessa pengar satsats på en snabbtågsräls som skulle gå från Stockholm via Norrköping, Växjö, Hässleholm till Malmö/Köpenhamn ner till Hamburg? Jag tänkte mig ett snabbtåg som går 300-350km/h liknande de som planeras på andra håll!
Det slösas alltid i Sverige, sedan blir resultatet dåligt.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback