Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-03-18, 09:28
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JONFRED
Har spontanrökt senaste 5 åren på fester typ med en liten ökning senaste 2 åren ca och kanske legat på 1 paket/veckan max. Även druckit en del whiskey på helger osv. Det jag kan säga med min röst är att jag gärna vill ha en raspigare röst då jag själv tyckt jag haft en relativt ljus och slätstruken röst och därav intaget av framförallt whiskey och visst, i dagsläget tycker jag att rösten både blivit raspigare och mörkare, om detta beror på min "kur" eller inte låter jag dock vara osagt..

Mvh

Vill bara tillägga att huruvida du dricker whisky, vodka eller strårom spelar mindre roll då det är de eteriska ångorna från alkoholen som torkar ut slemhinnan på dina stämband, inte något specifikt magiskt i just whisky.

På samma vis påverkar rökning rösten.
Flimmerhår och slemhinna påverkas vilket gör att elasticiteten blir sämre.
Generellt kan man väl säga att stämbanden blir känsligare för överansträngning och får en längre återhämtningsfas vid överansträngning, förkylning etc.
Detta kan då göra att du tappar omfång både uppåt och nedåt.
En annan sidoeffekt är att lungkapaciteten försämras vilket gör att du får sämre kontroll över ditt luftflöde som ska passera genom dina, torra och slitna, stämband.
Citera
2016-03-18, 22:56
  #26
Medlem
JONFREDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidiot
Vill bara tillägga att huruvida du dricker whisky, vodka eller strårom spelar mindre roll då det är de eteriska ångorna från alkoholen som torkar ut slemhinnan på dina stämband, inte något specifikt magiskt i just whisky.

På samma vis påverkar rökning rösten.
Flimmerhår och slemhinna påverkas vilket gör att elasticiteten blir sämre.
Generellt kan man väl säga att stämbanden blir känsligare för överansträngning och får en längre återhämtningsfas vid överansträngning, förkylning etc.
Detta kan då göra att du tappar omfång både uppåt och nedåt.
En annan sidoeffekt är att lungkapaciteten försämras vilket gör att du får sämre kontroll över ditt luftflöde som ska passera genom dina, torra och slitna, stämband.

Dett stämmer säkert + massa andra bieffekter med både rökning och starka drycker kan dock bara ge min personliga erfarenhet av dess (eventuella) påverkan på rösten.

Mvh
Citera
2016-03-20, 06:47
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JONFRED
Dett stämmer säkert + massa andra bieffekter med både rökning och starka drycker kan dock bara ge min personliga erfarenhet av dess (eventuella) påverkan på rösten.

Mvh


Med risk för att låta gammal;
Dagens tv-spelsgeneration är van vid att se ett direkt samband mellan orsak och verkan.
Rökningens påverkan på din sångkapacitet är inget som kommer direkt när du tar ditt första bloss.
Försämring av röstkvalitén kommer ofta successivt efter hand när du rökt en längre tid och sen går det snabbt utför.
Citera
2016-03-20, 18:58
  #28
Medlem
JONFREDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidiot
Med risk för att låta gammal;
Dagens tv-spelsgeneration är van vid att se ett direkt samband mellan orsak och verkan.
Rökningens påverkan på din sångkapacitet är inget som kommer direkt när du tar ditt första bloss.
Försämring av röstkvalitén kommer ofta successivt efter hand när du rökt en längre tid och sen går det snabbt utför.

Yes, bara se till sluta och träna upp rösten på naturliga vägen då!

Mvh
Citera
2016-03-21, 12:13
  #29
Medlem
Moltas666s avatar
Whitney Houston är ett bra men tragiskt exempel på hur man kan förstöra rösten med alkohol, cigaretter, marijuana och kokain.

Mot slutet av hennes karriär blev hennes röst märkbart sämre även om hon gjorde sporadiska försök att rädda rösten genom att leva lite lugnare.
Citera
2016-04-26, 23:25
  #30
Medlem
profanum.vulguss avatar
Att vara en tekniskt skicklig sångare med goda fysiska förutsättningar är bara en liten del av ett artisteri. Jag hatar rökning och skulle aldrig suga på en sådan pinne själv såhär i vuxna dar. Samtidigt är många av världens genom tiderna största sångare/artister rökare. Dom kanske hade något som många av dom mer skolade sångarna aldrig kommer att få. Dom har levt ett liv och upplevt saker som dom förmedlar i musiken genom sin härjade röst. Ett problem med dagens "artister" är att de är drillade produkter skapade i en fabrik. Artisterna har inte ett skit att säga för dom vet ingenting annat än att träna teknik och koreografi. Låtar och texter skapar någon annan. Det gör att pengahungriga bokare kan byta ut dessa dagsländor väldigt lätt.
Citera
2016-05-01, 11:27
  #31
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Whitney Houston är ett bra men tragiskt exempel på hur man kan förstöra rösten med alkohol, cigaretter, marijuana och kokain.

Mot slutet av hennes karriär blev hennes röst märkbart sämre även om hon gjorde sporadiska försök att rädda rösten genom att leva lite lugnare.

VERKLIGEN!

fan, sådär kände man sig efter en riktigt hård kväll....man tappar verkligen sin röst.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback