• 1
  • 2
2008-01-13, 21:57
Medlem
SI2HIIs avatar
Ja, hur påverkar rökning ens sångröst?
Vilka negativa och positiva aspekter finns det?

Kända sångare som rökte under sin storhetstid:
1. Freddie Mercury.
2. Kurt Cobain.
Vilka mer finns det?
Citera
2008-01-13, 22:03
Medlem
Kingen_kings avatar
Kurt Cobain är väl ett bra exempel på vad som händer. Man blir hes och har svårt att pricka toner...

Det hela är individuellt. Men du kan ta två gummiband som du kan låtsas vara dina stämband. Håll dom emot varandra. Smeta sen in dom i slem och tjära och se om dom börjar kladda ihop. Ta sen och häll på ett antal gifter som löser upp gummit.
Det är vad som händer med dina stämband.

Om man jobbar med röstträning och sköter dina stämband perfekt i övrigt, dvs dricker rätt saker och inte skriker eller harklar dej så kan du nog fördröja nedbrytningen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6strubbningar
Citera
2008-01-13, 22:10
Medlem
DenLedes avatar
Robert Plant rökte tex. under sin storhetstid.
Citera
2008-01-13, 22:30
Medlem
Axelss avatar
Liam Gallagher är ett annat exempel på vad rökning kan ställa till med.
Citera
2008-01-13, 23:57
Medlem
Om Freddie Mercury var en rökare så måste snubben vara undantaget som bekräftar regeln, hans röst var ju ständig perfektion under hela karriären.
Citera
2008-01-14, 09:06
Medlem
DenLedes avatar
Rökningens risker är betydligt överdrivna!
Det är inte bra, men mer än så är det inte.
Citera
2008-01-14, 09:12
Medlem
Kokettes avatar
Joe Strummer, men vadå det ska ju vara lite hest och plågat!
Citera
2008-01-14, 20:12
Medlem
Akatsukis avatar
Finns inget positivt med rökning... såvida inte du röker medvetet 100 ciggisar om dagen bara för att få låta som Agda, 90-år!

Nej men det handlar väl om kvantiteten. Det påverkar ju inte en positivt, men håller man den i trim med sångövningar och dricker rätt saker, äter rätt, motionerar så lär det väl inte vara några överdrivna problem. "Mår DU bra så SJUNGER du bra också" är min filosofi!
Citera
2008-01-14, 21:57
Medlem
SI2HIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akatsuki
Finns inget positivt med rökning... såvida inte du röker medvetet 100 ciggisar om dagen bara för att få låta som Agda, 90-år!

Nej men det handlar väl om kvantiteten. Det påverkar ju inte en positivt, men håller man den i trim med sångövningar och dricker rätt saker, äter rätt, motionerar så lär det väl inte vara några överdrivna problem. "Mår DU bra så SJUNGER du bra också" är min filosofi!

Men fan sånt här känns bara som skitsnack, tyvärr .
Visst kan man äta bra, träna rätt, sova mycket, massor med övningar osv men det beror ju på vad man satsar på också.
Dom här tipsen känns som att dom skulle passa bäst på någon medlem i Hanson eller någon barnstjärna som ställer upp i melodifestivalen för barn, alltså såna där jävla helyllemänniskor.

Svarar kanske på min egna trådstart nu men med sångare som Kurt Cobain, Freddie Mercury, Robert Plant, Axl Rose och massor massor med flera kända sångare som röker, hur fan kan rökning vara fel?

Det jag undrar är alltså om man får svårare att sätta toner om man röker?
Citera
2008-01-14, 22:07
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SI2HII
Men fan sånt här känns bara som skitsnack, tyvärr .
Visst kan man äta bra, träna rätt, sova mycket, massor med övningar osv men det beror ju på vad man satsar på också.
Dom här tipsen känns som att dom skulle passa bäst på någon medlem i Hanson eller någon barnstjärna som ställer upp i melodifestivalen för barn, alltså såna där jävla helyllemänniskor.

Svarar kanske på min egna trådstart nu men med sångare som Kurt Cobain, Freddie Mercury, Robert Plant, Axl Rose och massor massor med flera kända sångare som röker, hur fan kan rökning vara fel?

Det jag undrar är alltså om man får svårare att sätta toner om man röker?
Ja! Du kommer att få betydligt svårare att sätta tonerna. Så enkelt är det. Men eftersom du verkar skita blankt i vad folk säger så gör du troligtvis inte uppsjungningar och röstträningar heller, och då gör det ju inget att du röker sönder rösten, eftersom den iaf inte kommer att hålla.
Att vara sångare i ett band kräver ganska mycket övning, även dom som du tycker är tuffa tar sånglektioner.
Citera
2008-01-15, 09:07
Medlem
SI2HIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Ja! Du kommer att få betydligt svårare att sätta tonerna. Så enkelt är det. Men eftersom du verkar skita blankt i vad folk säger så gör du troligtvis inte uppsjungningar och röstträningar heller, och då gör det ju inget att du röker sönder rösten, eftersom den iaf inte kommer att hålla.
Att vara sångare i ett band kräver ganska mycket övning, även dom som du tycker är tuffa tar sånglektioner.

Nej nej, missförstå mig inte!
Jag går hos en sångpedagog och sjunger även mycket hemma med olika övningar, om det är tufft eller inte skiter jag i eftersom min röst blir bättre.
MEN när folk ger förslag och säger att man måste leva nyttigt och allt sådant känns det bara inte rätt, det känns som att det är något Mariah Carey kanske skulle kunna syssla med eftersom hennes röst kräver mycket underhållning.

Men vad jag vet har dom flesta stora sångarna inte haft någon riktig utbildning inom sången, och dom har dessutom inte tränat, ätit rätt osv.

För att få en bra röst krävs det att man tränar, tränar och återigen tränar rösten.
Det är självklart ett plus om man lär sig olika övningar osv eftersom rösten då håller bättre, och man lär sig tekniken otroligt mycket bättre.

Men det jag funderar över är om rökning är så jävla farligt för sångrösten som folk vill påpeka?
Underhåller man sin röst genom att göra olika övningar och gå till en sångpedagog, jag då borde det vara fritt fram att röka.
Citera
2008-01-15, 11:06
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SI2HII
Nej nej, missförstå mig inte!
Jag går hos en sångpedagog och sjunger även mycket hemma med olika övningar, om det är tufft eller inte skiter jag i eftersom min röst blir bättre.
MEN när folk ger förslag och säger att man måste leva nyttigt och allt sådant känns det bara inte rätt, det känns som att det är något Mariah Carey kanske skulle kunna syssla med eftersom hennes röst kräver mycket underhållning.

Men vad jag vet har dom flesta stora sångarna inte haft någon riktig utbildning inom sången, och dom har dessutom inte tränat, ätit rätt osv.

För att få en bra röst krävs det att man tränar, tränar och återigen tränar rösten.
Det är självklart ett plus om man lär sig olika övningar osv eftersom rösten då håller bättre, och man lär sig tekniken otroligt mycket bättre.

Men det jag funderar över är om rökning är så jävla farligt för sångrösten som folk vill påpeka?
Underhåller man sin röst genom att göra olika övningar och gå till en sångpedagog, jag då borde det vara fritt fram att röka.
Det är upp till din egen dumhet att tro.

Förstår faktiskt inte varför du frågade ifrån början. Du tycks bara acceptera dom svar som du själv har bestämt innan. Men jag tycker absolut att du ska kontakta forskare och läkarvetenskapen och tala om för dom att dom bara sysslar med skitsnack.
Ta den här diskussionen med din sångpedagog!

Du är fri att röka så mycket du vill, men fråga inte om råd då!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in