Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Ja! Du kommer att få betydligt svårare att sätta tonerna. Så enkelt är det. Men eftersom du verkar skita blankt i vad folk säger så gör du troligtvis inte uppsjungningar och röstträningar heller, och då gör det ju inget att du röker sönder rösten, eftersom den iaf inte kommer att hålla.
Att vara sångare i ett band kräver ganska mycket övning, även dom som du tycker är tuffa tar sånglektioner.
Nej nej, missförstå mig inte!
Jag går hos en sångpedagog och sjunger även mycket hemma med olika övningar, om det är tufft eller inte skiter jag i eftersom min röst blir bättre.
MEN när folk ger förslag och säger att man måste leva nyttigt och allt sådant känns det bara inte rätt, det känns som att det är något Mariah Carey kanske skulle kunna syssla med eftersom hennes röst kräver mycket underhållning.
Men vad jag vet har dom flesta stora sångarna inte haft någon riktig utbildning inom sången, och dom har dessutom inte tränat, ätit rätt osv.
För att få en bra röst krävs det att man tränar, tränar och återigen tränar rösten.
Det är självklart ett plus om man lär sig olika övningar osv eftersom rösten då håller bättre, och man lär sig tekniken otroligt mycket bättre.
Men det jag funderar över är om rökning är så jävla farligt för sångrösten som folk vill påpeka?
Underhåller man sin röst genom att göra olika övningar och gå till en sångpedagog, jag då borde det vara fritt fram att röka.