2008-01-13, 20:47
Bannlyst
Jag fick min farsas gamla router, en Netgear WGT624, dock så är jag jävligt noob och fick ingen manual med. Hur gör man egentligen? Jag har som det är nu en internetsladd från datorn in i väggen (BBB). Jag antar att den ska sitta i väggen fortf, men sen in i routern, men hur ska den då ha kontakt med min dator? Måste jag ha en WLAN-USB-adapter till datorn för att det ska funka? Eller måste jag ha en till internetsladd som ska gå från routern till datorn?

Vad måste jag köpa för att få igång den här skiten?
Citera
2008-01-13, 21:00
Bannlyst
du tar en nätverksladd från ditt modem in i routerns wap port sen en nätverksladd (internetsladd) från routern till datorn
Citera
2008-01-13, 21:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Varför skall du ha en router om du redan har en sladd mellan "urtaget i väggen" o datorn ??
Citera
2008-01-13, 21:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapendragare
du tar en nätverksladd från ditt modem in i routerns wap port sen en nätverksladd (internetsladd) från routern till datorn
wap port ?
Citera
2008-01-13, 21:12
Bannlyst
jag mena wan
Citera
2008-01-13, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Varför skall du ha en router om du redan har en sladd mellan "urtaget i väggen" o datorn ??
Jag ska köpa bärbar och grejer senare, och så tänkte jag koppla in min 360 via wlan.
Citera
2008-01-13, 21:24
Medlem
är väl egentligen besvarat, men de går väl att utveckla bättre tycker jag

den kabeln som sitter i väggen idag låter du sitta kvar i väggen, den andra änden stoppar du i hålet som det står WAN på i routern. Sen letar du på en till nätverkskabel och kopplar den mellan LAN1(eller 2, 3 eller 4 då jag antar att routern som dom flesta andra routrar har 4 portar) och din egen dator.

Om nu allting stämmer funkar by default (alltså att routern kan ta emot en IP-adress osv från din ISP genom DHCP och att du har din dator inställd på att få en lokal ip-adress från routerns DHCP) så är det bara att tuta och köra.
Citera
2008-01-14, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pulchi
är väl egentligen besvarat, men de går väl att utveckla bättre tycker jag

den kabeln som sitter i väggen idag låter du sitta kvar i väggen, den andra änden stoppar du i hålet som det står WAN på i routern. Sen letar du på en till nätverkskabel och kopplar den mellan LAN1(eller 2, 3 eller 4 då jag antar att routern som dom flesta andra routrar har 4 portar) och din egen dator.

Om nu allting stämmer funkar by default (alltså att routern kan ta emot en IP-adress osv från din ISP genom DHCP och att du har din dator inställd på att få en lokal ip-adress från routerns DHCP) så är det bara att tuta och köra.
Tack för detta utförliga svar! Är mycket tacksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in