2008-01-13, 18:44
Medlem
Hej
Min laptop fick sig en riktig smäll igår Nu vill den inte fungera riktigt.. Den startar med bilden "Acer" och att man kan trycka F2 för setup. Men sen är det bara svart. Efter en stund kommer ett meddelande som säger "Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad: (Windows-rot)\system32\ntoskrnl.exe. Installera en kopia av filen ovanför på nytt"
Hur gör jag då detta? Jag har en säkerhetsskiva för datorn, och har även laddat hem en startskiva för Windows XP, men ingen av skivorna verkar funka. De snurrar i spelaren som att de ska komma igång, men inget händer. Vet inte hur man startar datorn i dos-läge heller, det kanske är nödvändigt?

Amatörmässig som jag är kopierade jag en fil på min stationära som heter exakt samma, brände på en cd och stoppade i, men inget hände då heller....
Citera
2008-01-13, 19:02
Medlem
Jegars avatar
Köp ny dator
Citera
2008-01-13, 19:19
Medlem
Sinuskurvas avatar
Kolla först inställningarna i BIOS, under bootdisk - välj cdrom

kolla även http://support.microsoft.com/kb/314477/sv
Citera
2008-01-14, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggeva
Hej
Hur gör jag då detta? Jag har en säkerhetsskiva för datorn, och har även laddat hem en startskiva för Windows XP, men ingen av skivorna verkar funka. De snurrar i spelaren som att de ska komma igång, men inget händer. Vet inte hur man startar datorn i dos-läge heller, det kanske är nödvändigt?

Boota upp med XP-skivan i, (efter att ha ändrat boot-ordning i bios så att CD-rom står först i ordningen), och tryck R för att reparera Windows. Du hamnar då i Recovery Console (en kommandoprompt). Skriv följande och tryck enter: chkdsk /r

Detta löser med största sannolikhet ditt problem då det endast är en systemfil som har blivit korrupt och checkdisk löser det problemet åt dig.

Lycka till.
Citera
2008-01-14, 13:20
Moderator
Falukropps avatar
En riktig smäll som i en fysisk smäll? I såna fall lär hårddisken ha gett upp. Har du tur är det bara hårddiskkabeln som glappar. Men annars är det nog tyvärr bara att skaffa en ny disk.

Hårddisken brukar vara hyfsat lättåtkomlig, kolla på undersidan eller längs kanterna om det finns nån lucka för att plocka ut den. Checka så det inte bara är kabeln som glappar först.
Citera
2008-01-14, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
En riktig smäll som i en fysisk smäll? I såna fall lär hårddisken ha gett upp. Har du tur är det bara hårddiskkabeln som glappar. Men annars är det nog tyvärr bara att skaffa en ny disk.

Hårddisken brukar vara hyfsat lättåtkomlig, kolla på undersidan eller längs kanterna om det finns nån lucka för att plocka ut den. Checka så det inte bara är kabeln som glappar först.

Så långt tänkte inte jag så tidigt på morgonen. Om det är så att den har åkt i golvet kan det mycket väl vara hårddisken som har gått sönder rent fysiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in