• 1
  • 2
2008-01-13, 13:54
Bannlyst
Jag bor i en lägenhet ansluten till comhem och min sambo har en dator sen länge men nu är även en till mig påväg och imorse kom jag ihåg igen att vi inte kan trycka in två kablar i samma uttag.

Så är det en router eller switch jag ska ha eller kvittar det? Jag har under hela min datoraktiva tid inte förstått skillnaden. Sen när jag ändå startar ett ämne kan jag få lov att be om köptips med. Jag vill ha det absolut billigaste som går att köpa (Min 100mpbs). behöver ingen gigabit sak... Jag bor iaf i växjö innerstad och har endast cykel som transportmedel, köper det helst på plats någonstans men om det finns något billigt på postorder köper jag nog det.

Tack på förhand för bra tips och om inte ni orkar leta får jag skjuta upp min lata bakända och söka ^^
Citera
2008-01-13, 15:12
Medlem
Du ska ha en router, då denna "omvandlar" den Ip-adress du har ut mot internet till två olika Ip-adresser till dina två datorer och skickar rätt data till rätt dator. Detta kan inte en switch göra. Den skickar bara data till olika enheter.

Jag kör på en D-link DIR-100 och den funkar som den ska. Men om du inte har några större krav på routern så fungerar i princip vilken som. Det bör inte vara några problem att få tag på en router i valfri större hemelektronik-affär. T.ex. Elgiganten, Onoff, siba etc.
Citera
2008-01-13, 15:20
Bannlyst
Ah Tack för svaret på skillnaden, det är sen länge efterlängtat.

då ger jag mig ut på internet och söker upp nån billig.
Citera
2008-01-13, 17:08
Medlem
det är nått du absolut inte bör göra, leta upp billigast möjliga alltså. många billigare modeller har inga inställningsmöjligheter, dom dör av överhettning etc och funkar dåligt i allmänhet.

jag skulle tipsa om en Linksys WRT54GL, kör en själv med tomato-firmware, bästa routern jag nånsin haft och direkt dyr kan man väl inte säga att den är
Citera
2008-01-13, 17:18
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulchi
jag skulle tipsa om en Linksys WRT54GL, kör en själv med tomato-firmware, bästa routern jag nånsin haft och direkt dyr kan man väl inte säga att den är

Men det är en trådlös, jag förstår det som att trådskaparen vill köra trådat och då finns det billigare varianter.

Dock så skulle jag personligen förmodligen lägga på de där hundralapparna upp till en schysst trådlös, eftersom det alltid är bra att ha.
Citera
2008-01-13, 17:26
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulchi
det är nått du absolut inte bör göra, leta upp billigast möjliga alltså. många billigare modeller har inga inställningsmöjligheter, dom dör av överhettning etc och funkar dåligt i allmänhet.

Det där var nog dagens sanning!

Du nämner att du vill ha 100 Mbps, gäller det det interna nätverket eller även mot internet?

Om du har en 100 Mbit- lina måste du köpa en dyrare router om du vill utnyttja hela bandbredden, Linksys WRT54GL som nämns ovan klarar ungefär 30-40 Mbps. D-Link DIR-655 är en router som klarar 90-100 Mbps och kostar en tusenlapp ungefär.
Det viktiga om du söker en 100 Mbps-router är throughput-värdet.
Citera
2008-01-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Det där var nog dagens sanning!

Du nämner att du vill ha 100 Mbps, gäller det det interna nätverket eller även mot internet?

Om du har en 100 Mbit- lina måste du köpa en dyrare router om du vill utnyttja hela bandbredden, Linksys WRT54GL som nämns ovan klarar ungefär 30-40 Mbps. D-Link DIR-655 är en router som klarar 90-100 Mbps och kostar en tusenlapp ungefär.
Det viktiga om du söker en 100 Mbps-router är throughput-värdet.

comhem har inte tjänster på 100Mbps.

TS har även skrivit, "behöver ingen gigabit sak".

så en router som klarar 100Mbps genom WAN-porten behövs nog inte

Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Men det är en trådlös, jag förstår det som att trådskaparen vill köra trådat och då finns det billigare varianter.

att det finns trådlöst är ju ingen nackdel, vill man inte ha det är det ju bara att stänga av. jag har för övrigt aldrig använt det trådlösa, men jag vet att det kan vara bra att ha någon gång i framtiden.
Senast redigerad av pulchi 2008-01-13 kl. 21:31.
Citera
2008-01-24, 18:16
Bannlyst
ursäkta att jag inte hört av mig på ett tag men jag antog att tråden dog när jag hade fått lite svar.

Och nej det är inte 100 mbit på linan utan 8.

Men om vi tänker såhär, jag vill ha den billigaste möjliga skiten som inte kommer att smälta eller ge mig trådlöst nätverk. Är det ovanstående rekommendationer som kvarstår?
Citera
2008-01-24, 18:56
Medlem
skulle fortfarande säga Linksys WRT54GL. Vill man inte ha det trådlösa så stänger man ju av det på 5 sekunder om det skulle vara så (jag har aldrig kört trådlöst på min).

routern har rullat på i 40 dagar nu med en hel del fildelning osv. klarar mycke längre än så, men för 40 dagar sen så var man lite klåfingrig och lyckades dra ur strömsladden så, vad ska man göra
Citera
2008-01-24, 20:07
Bannlyst
Blir det inte dyrare då? Rent logiskt sett borde det kosta ganska mycket mer..
Citera
2008-01-24, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjarls
Blir det inte dyrare då? Rent logiskt sett borde det kosta ganska mycket mer..

du menar om man inte hade trådlöst?

problemet i den frågan är ju att den knappt tillverkas routrar idag som inte har trådlös anslutning.
Citera
2008-01-25, 21:43
Medlem
Arizons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskpizza
Du ska ha en router, då denna "omvandlar" den Ip-adress du har ut mot internet till två olika Ip-adresser till dina två datorer och skickar rätt data till rätt dator. Detta kan inte en switch göra. Den skickar bara data till olika enheter.

Jag är inte helt övertygad att det är den enda, bästa och enklaste lösningen.
I min tjejs HSB-nät så var det baske mej helt omöjligt att få det att fungera med 2 datorer kopplade till en router men med en switch så gick det utmärkt.
Under en tid fungerade det även med en hub men swtichen ger högre prestanda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in