Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-22, 19:12
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Ber om ursäkt om jag startar en tråd som redan finns. Ta bort den här i så fall.

Nu till frågan: Vilka mordfall runt om i världen, moderna som historiska, skulle ni helst vilja få uppklarade?
Maddie, som "kidnappades" när the tapas nine...eh, åt tapas.
Citera
2018-08-23, 18:51
  #110
Medlem
Venators avatar
Cats Falc är nog högst på listan.
Johan Asplund ligger också högt, liksom "Tältmorden i Appojaure".
Dubbelmordet i Linköping och Catrine da Costa ska inte heller glömmas.
Palmemordet? Jodå.

Sedan är detta ett fall som jag inte kan släppa tankarna på: (FB) Onsalamorden - Wendela och Olof Jonasson 1990
Citera
2018-08-26, 22:23
  #111
Medlem
Roxanas avatar
Svenskt: dubbelmordet i Linköping

Det är så brutalt utfört och med två BO utan koppling till varandra.

Utländskt: mordet på JonBenét Ramsey

På grund av alla märkliga omständigheter och teorierna om att det är någon i familjen som gjort det.
Citera
2018-08-26, 22:26
  #112
Medlem
Helena Andersson Mariestad som försvann 1992.
Citera
2018-08-28, 18:46
  #113
Medlem
Dom brutala morden i Brattås Härnösand på pensionärsparet Tor och Gerd Öberg.
Mordet på Eva Söderström i Kramfors.

Båda dessa mord skulle kunna klaras upp då DNA finns och omständigheter som gör att man kan ringa in en mördare till platsen. Båda morden saknar den sista lilla pusselbiten.
Citera
2018-08-28, 19:11
  #114
Medlem
SektenAnderssons avatar
Inga - låt de döda vara begravda
Citera
2018-08-29, 00:35
  #115
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leitmotif
Dubbelmordet i Eskilstuna 2005 som nästan inte fick någon rapportering i media alls:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=565271

Detta blev jag mer nyfiken på när jag såg inlägget. Ett dubbelmord som ingen verkade vara det minsta intresserad av när det hände, och jag har inte heller hört om det i olika brottsprogram eller GW ta upp det i kalla fall-samtal.

Finns det en tråd på Fb om det?
Citera
2018-08-29, 19:36
  #116
Medlem
Gosifs avatar
Alla Qvick-fall där han tog tillbaka erkännanden, kanske Anders Eklund ligger bakom några av dessa?
Citera
2018-08-29, 22:04
  #117
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leitmotif
Dubbelmordet i Brattås

Dubbelmordet i Eskilstuna 2005 som nästan inte fick någon rapportering i media alls:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=565271

Det vore även intressant att få veta vem/vilka som ligger bakom mordet i Kalamark (är övertygad om att Kaj Linna är oskyldig), samt likheterna med dubbelmordet i Långared.

Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Detta blev jag mer nyfiken på när jag såg inlägget. Ett dubbelmord som ingen verkade vara det minsta intresserad av när det hände, och jag har inte heller hört om det i olika brottsprogram eller GW ta upp det i kalla fall-samtal.

Finns det en tråd på Fb om det?

De båda döda i Eskilstuna... Att det blev så tyst om det fallet gör väl att utökat självmord ligger nära till hands? Mindre vanligt men ändå möjligt är att båda tog sina liv frivilligt. Hade polisen kunnat konstatera att de var mördade av en tredje person hade de väl gått ut och fråga efter vittnesuppgifter?
Citera
2019-01-30, 22:12
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Detta blev jag mer nyfiken på när jag såg inlägget. Ett dubbelmord som ingen verkade vara det minsta intresserad av när det hände, och jag har inte heller hört om det i olika brottsprogram eller GW ta upp det i kalla fall-samtal.

Finns det en tråd på Fb om det?
Samma här.
Det enda jag hittar är detta: https://www.svd.se/mystiska-dodsfall-i-eskilstuna
samt diverse korta artiklar skrivna samtidigt. Inga uppföljningar, ingenting..
Citera
2019-01-30, 22:22
  #119
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två fall från 1961 och 1980.

Förutom Palme-mordet skulle jag vilja se lustmordet på Ulla Persson 1961.

Samme GM misstänktes även för ytterligare ett mord 1968.

Dessutom mordet på 11-årige Johan Asplund 1980. Även om det "bara" kom att förbli ett olöst försvinnande så är detta med allra största sannolikhet ett mord.
Citera
2019-01-30, 22:57
  #120
Medlem
Legerdemains avatar
Är det bara jag som tycker att Johan Asplunds försvinnande bör ligga högst upp på listan?

Hans stackars föräldrar, inte minst hans mor, som förlorade sitt enda barn (som hon dessutom stod mycket nära), har ju inte blivit det minsta klokare under de senaste 38 åren.

De har dessutom bägge två utsatts för ett ganska obegripligt lidande under hela Thomas Quick-utredningen, som torde vara känt för de flesta vid det här laget.

Om åtminstone Johans kropp bleve hittad...

Johans försvinnande är ju rent tekniskt bara ett försvinnande, men att det verkligen rör sig om ett mord är nog uppenbart för de flesta som har satt sig in i omständigheterna kring försvinnandet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback