2008-01-11, 15:12
Medlem
pacman234s avatar
Har idag installerat 100Mb bredband från BBB.
Började med att köra ett tptest och såg att ned låg hastigheten på 50mb/s och upp 3mb/s, tycker detta resultat verkar riktigt lågt eller har jag fel?

Sedan skulle jag installer deras säkerhetsaket från F-Secure, såg att det stödde Vista men när jag väl börjat installera kom det ett meddelande att mitt Operativsystem inte stöds.

Ringde support och där fick jag reda på att 64 bitars operativsystem ej stöds, dom kunde tyvärr inte göra något åt det och bad mig köpa något annat.
Men känner mig inte direkt sugen att lägga ut en massa pengar på något annat Antivirus när man redan blivit lovad ett gratis.

Några gratis bra alternativ?
Citera
2008-01-11, 15:48
Medlem
kiwi22s avatar
Ang. bredbandet så har du ju tillräcklig potential att surfa med, testa o tanka så får du väl se om du blir nöjd.

Avast är ett bra gratis(på riktigt) antivirusprogram.
Citera
2008-01-11, 15:54
Medlem
pacman234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwi22
Ang. bredbandet så har du ju tillräcklig potential att surfa med, testa o tanka så får du väl se om du blir nöjd.

Avast är ett bra gratis(på riktigt) antivirusprogram.
Njaa nöjd vet jag inte kmr upp i max 4mb/s. Om man mot all förmodan skulle ha full bandbredd borde man väl komma upp i 12,5mb/s, (100/8). Altså har jag bara 1/3 av hastigheten.

Har även hört talas om AVG men Avast är alltså bättre?
Citera
2008-01-11, 16:38
Medlem
Nickelmans avatar
Har också haft 100mbps fiber från BBB förut. I början gick det segt att ladda ner (max 2 MB/s) så jag meckade med inställningarna i uTorrent lite. Resultat: max 5 MB/s. Först hade jag kört med en TorrentLeech-torrent med 1000 seeders och 21 leechers. Men nu valde en torrent från SweBits med 100 seeders och 1 leecher. Resultat: 8,4 MB/s. Personligen tycker jag att TPTest är helt okej men du ska inte haka upp dig på resultatet där. Det som räknas är hur snabbt du tankar. Angående antivirus, välj ESET NOD32 eller ESET Smart Security (samma sak fast Smart Security är ett komplett paket med brandvägg osv.)

EDIT:

Hastigheten på 12,5 MB/s är teoretiskt sett möjligt, men du kan räkna med att din maxhastighet ligger på runt 9-11 MB/s då de inte ger dig "riktiga" 100mbps utan egentligen 85-90 mbps.
Senast redigerad av Nickelman 2008-01-11 kl. 16:42.
Citera
2008-01-11, 16:46
Medlem
pacman234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelman
Har också haft 100mb fiber från BBB förut. I början gick det segt att ladda ner (max 2 MB/s) så jag meckade med inställningarna i uTorrent lite. Resultat: max 5 MB/s. Först hade jag kört med en TorrentLeech-torrent med 1000 seeders och 21 leechers. Men nu valde en torrent från SweBits med 100 seeders och 1 leecher. Resultat: 8,4 MB/s. Personligen tycker jag att TPTest är helt okej men du ska inte haka upp dig på resultatet där. Det som räknas är hur snabbt du tankar. Angående antivirus, välj ESET NOD32 eller ESET Smart Security (samma sak fast Smart Security är ett komplett paket med brandvägg osv.)

PS.

Hastigheten på 12,5 MB/s är teoretiskt sett möjligt, men du kan räkna med att din maxhastighet ligger på runt 9-11 MB/s då de inte ger dig "riktiga" 100mbps utan egentligen 85-90 mbps.
Kan du beskriva lite hur du gjorde när du mekade??

Ska kolla upp det där med NOD32, hört många som säger det är bra så kanske det är värt att satsa pengar på det.

Är lite tveksam till dessa gratis antivirus, förstår inte hur dom kan vara så bra när allt är gratis. Jag kan ju ha helt fel men men
Citera
2008-01-11, 16:56
Medlem
Nickelmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pacman234
Kan du beskriva lite hur du gjorde när du mekade??

Ska kolla upp det där med NOD32, hört många som säger det är bra så kanske det är värt att satsa pengar på det.

Är lite tveksam till dessa gratis antivirus, förstår inte hur dom kan vara så bra när allt är gratis. Jag kan ju ha helt fel men men

1. Jag följde TorrentFreaks utmärkta guide som dock är på engelska. Finns på http://torrentfreak.com/optimize-you...ownload-speed/

2 & 3. NOD32 är det bästa antiviruset som finns (enligt mig) och vill du inte köpa så kan du alltid cracka.

EDIT: Jag kunde troligen ha kommit upp i 10-11 MB/s men jag blev pank och får nu nöja mig med 2mbps fiber-lina (vilken jag laddat ner i 2,3MB/s från, otroligt nog).
Senast redigerad av Nickelman 2008-01-11 kl. 17:00.
Citera
2008-01-11, 19:27
Medlem
pacman234s avatar
Har nu dragit ner testversionen av NOD32 ska köra den i några dagar och är jag nöjd köper jag. 430 spänn är ju ändå inte alltför mycket under 1år
Citera
2008-01-11, 20:04
Medlem
gugglianos avatar
har oxå BBB's "hundring" och enligt tptest
tar jag emot med 92.14
och skickar med 12,22

det får man väl säga är ok.
nedladdningshastighet av torrents beror väl lite på antal seeders och sånt också?
från vissa eminenta sidor,där trafikuppgifterna stämmer ,kan jag ligga runt 5-6Mb/s,då går det undan
Citera
2008-01-12, 10:21
Medlem
pacman234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
har oxå BBB's "hundring" och enligt tptest
tar jag emot med 92.14
och skickar med 12,22

det får man väl säga är ok.
nedladdningshastighet av torrents beror väl lite på antal seeders och sånt också?
från vissa eminenta sidor,där trafikuppgifterna stämmer ,kan jag ligga runt 5-6Mb/s,då går det undan
Låter ju som att du har riktigt tur

Men vad är det som gör att man har olika hastighet?
Citera
2008-01-12, 12:54
Medlem
Nickelmans avatar
Rätta mig om jag har fel, men BBB 100mbps är väl 100 ner och 10 upp? Det kan isåfall förklara att man får bra hastighet ner men dåligt upp?
Citera
2008-01-12, 14:33
Medlem
pacman234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelman
Rätta mig om jag har fel, men BBB 100mbps är väl 100 ner och 10 upp? Det kan isåfall förklara att man får bra hastighet ner men dåligt upp?
Det stämmer, men om man ligger på 4mb/s ner tycker jag det inte är bra.

Såg nyss att jag kom up i 8mb/s på en torrent, vet inte om det kan stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in