Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-11, 15:09
  #1
Medlem
Fina Gubbens avatar
Hej! Jag behöver lite hjälp med att veta om jag kommer få mitt bidrag eller ej. Visste inte direkt om jag skulle lägga tråden här eller inte, men ni får har överseende med det och en moderator kan flytta om så behövs.

Hur som helst så har jag under hösten varit borta en del från skolan (pga sjukdom och lite andra grejer). Vi hade 2 kurser under senare delen av hösten (alltså okt-nov-dec-jan). Båda kurserna är på 7.5 hp, där den ena kursen jag snart ska ha tenta i och förmodligen kommer klara av. Den andra kursen däremot är uppdelad i två delkurser på 3.75 hp, den ena delkursen har jag klarat av pga att läraren är normal och hjälper en när man behöver hjälp och är vilsen.

Det är i den andra delkursen som jag har fått problem. Läraren verkar knappt intresserad av vad jag har att säga och jag vill verkligen klara av kursen. Hur som helst så undrar jag om jag nu får underkänt i den ena delkursen, kommer jag få mitt bidrag för jan/feb/mars osv? Vissa säger att om jag får under 75% godkänt i kurserna så kommer jag inte få något bidrag under det resterande året. Så hur är det nu Flashbackare?

/En som sitter här och behöver hjälp!
Citera
2008-01-11, 15:34
  #2
Medlem
http://www.csn.se/2.127/2.298/2.403/1.460
Citera
2008-01-11, 15:36
  #3
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
http://www.csn.se/2.127/2.298/2.403/1.460
Kan inte direkt säga att det där hjälpte mig så mycket.
Citera
2008-01-11, 15:39
  #4
Medlem
Varför inte? Är ju bara att räkna och se om du uppfyller kraven.

Men hursomhelst, under förutsättning att du klarade (säg) 15 hp under första delen av hösten (vilket jag inte vet om du gjorde) och bara klarar 11,25 hp på andra delen av hösten så kommer du att kunna få studiemedel nästa termin.

Personen som pratade om 75% hade missuppfattat. Man måste inte klara 75% av varje kurs, det handlar om att man ska klara 75% av sitt totala poängåtagande. (Detta är innebörden av det "första" kravet på CSNs sida).
__________________
Senast redigerad av trzy 2008-01-11 kl. 15:57.
Citera
2008-01-11, 16:03
  #5
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Varför inte? Är ju bara att räkna och se om du uppfyller kraven.

Men hursomhelst, under förutsättning att du klarade (säg) 15 hp under första delen av hösten (vilket jag inte vet om du gjorde) och bara klarar 11,25 hp på andra delen av hösten så kommer du att kunna få studiemedel nästa termin.

Personen som pratade om 75% hade missuppfattat. Man måste inte klara 75% av varje kurs, det handlar om att man ska klara 75% av sitt totala poängåtagande. (Detta är innebörden av det "första" kravet på CSNs sida).
Ja du, jag klarade av dom 15 första poängen i 1 kvartalet. Det är under andra kvartalet som jag är lite orolig för. Men är det som du säger så kommer det nog gå bra.

Så CSN kollar bara på 2 kvartal och hur många poäng man fått innan dom bestämmer sig för om man ska få bidrag för de två nästkommande 2 kvartalen (dvs nästa termin)?

Det är ingen tenta på den delkursen som jag är orolig för, snarare en presentation och uppsats.
Citera
2008-01-12, 01:27
  #6
Medlem
CSN beviljar bidrag halvårsvis, det är en "period" för de. Det är den senaste perioden du blivit beviljad bidrag för som de undersöker när det ska avgöras om du ska få fortsatt bidrag.

Alltså, du läser heltid / 30 hp. Har du tagit 22.5 hp nu i höst (75%)? Eller snarare: har 22.5 hp rapporterats in till Ladok? Hur många högskolepoäng är presentationen respektive uppsatsen värda?

Obs: har du inte klarat 75% så kan du ändå bli beviljat fortsatt studiestöd beroende på hur du presterat perioden innan dess. Kan det inte i huvudet, står på CSN:s sida.
Citera
2008-01-12, 01:31
  #7
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Läraren verkar knappt intresserad av vad jag har att säga och jag vill verkligen klara av kursen.

/En som sitter här och behöver hjälp!


Jaha...vad tror du... skönt med en lärare som tar akademisk nivå på allvar...kanske du inte har nånting på den här nivån o göra ????
Citera
2008-01-12, 03:31
  #8
Medlem
tjaboooos avatar
Övrigt >> Arbetsliv & studier

/Mod.
Citera
2008-01-12, 03:40
  #9
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruzlerta
CSN beviljar bidrag halvårsvis, det är en "period" för de. Det är den senaste perioden du blivit beviljad bidrag för som de undersöker när det ska avgöras om du ska få fortsatt bidrag.

Alltså, du läser heltid / 30 hp. Har du tagit 22.5 hp nu i höst (75%)? Eller snarare: har 22.5 hp rapporterats in till Ladok? Hur många högskolepoäng är presentationen respektive uppsatsen värda?

Obs: har du inte klarat 75% så kan du ändå bli beviljat fortsatt studiestöd beroende på hur du presterat perioden innan dess. Kan det inte i huvudet, står på CSN:s sida.
Ska kolla LADOK imorgon. Läser heltid och har klarat av 62.5% hitills. 25% hänger på en tenta som jag ska ha nästa vecka och sedan ligger 12.5% på den ena delkursen. Fick toppoäng i en 7.5 hp-kurs och i den enda kursen som också var på 7.5 hp verkade dom bara ge godkänt och underkänt (alltså inget väl godkänt).

Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
Jaha...vad tror du... skönt med en lärare som tar akademisk nivå på allvar...kanske du inte har nånting på den här nivån o göra ????
Jag tar mina akademiska studier på största allvar. Problemet ligger väl i det att jag har mailat honom ett antal gånger nu och han vägrar svara, antar jag. Måste träffa honom för att kunna klara av kursen (då man måste redovisa en sak muntligt) och han vill inte svara när jag kan träffa honom.
Citera
2008-01-12, 10:48
  #10
Medlem
Deannas avatar
Har du fått studiemedel beviljat för två terminer så kommer du även att få bidrag nästa termin även om du inte klarat en poäng på höstterminen. Har du bara sökt en termin i taget kan det bli lite problem.. Intyg på att du varit sjuk? Om ja, då ska du göra en särskilld ansökan då du åberopar särskillda skäl om det blir problem att få studiestöd.
CSN är aldrig omöjliga förutom då det gäller återbetalningar.
Citera
2008-01-12, 18:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Har du fått studiemedel beviljat för två terminer så kommer du även att få bidrag nästa termin även om du inte klarat en poäng på höstterminen. Har du bara sökt en termin i taget kan det bli lite problem.. Intyg på att du varit sjuk? Om ja, då ska du göra en särskilld ansökan då du åberopar särskillda skäl om det blir problem att få studiestöd.
CSN är aldrig omöjliga förutom då det gäller återbetalningar.

Inte är CSN omöjliga på återbetalning. CSN hjälper till så långt de har möjlighet inom lagens gränser dvs.
Citera
2008-01-12, 21:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Hej! Jag behöver lite hjälp med att veta om jag kommer få mitt bidrag eller ej. Visste inte direkt om jag skulle lägga tråden här eller inte, men ni får har överseende med det och en moderator kan flytta om så behövs.

Hur som helst så har jag under hösten varit borta en del från skolan (pga sjukdom och lite andra grejer). Vi hade 2 kurser under senare delen av hösten (alltså okt-nov-dec-jan). Båda kurserna är på 7.5 hp, där den ena kursen jag snart ska ha tenta i och förmodligen kommer klara av. Den andra kursen däremot är uppdelad i två delkurser på 3.75 hp, den ena delkursen har jag klarat av pga att läraren är normal och hjälper en när man behöver hjälp och är vilsen.

Det är i den andra delkursen som jag har fått problem. Läraren verkar knappt intresserad av vad jag har att säga och jag vill verkligen klara av kursen. Hur som helst så undrar jag om jag nu får underkänt i den ena delkursen, kommer jag få mitt bidrag för jan/feb/mars osv? Vissa säger att om jag får under 75% godkänt i kurserna så kommer jag inte få något bidrag under det resterande året. Så hur är det nu Flashbackare?

/En som sitter här och behöver hjälp!


Men du får väl söka CSN och se om du får det, då får du ju svar efter 3-4 dagar om du gör en Internetansökan, får du avslag är det bara att ringa och se varför du itne får studiemedel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback