Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-11, 12:44
  #1
Avstängd
Jag pluggar som många redan vet, på Linköpings civilekonomprogram och efter avslutad utbildning tänkte jag jobba heltid i kanske ett år, för att sen köra deltid.

Hur ser det egentligen ut med deltidsjobb om de ska vara eknomirelaterade? Det är ju inget som det direkt finns ett överflöde av information om på nätet. Inom vilka typer av jobb kan man förvänta sig att det finns deltidsjobb, och vilka är det mindre ovanligt på?

Blir det 20 timmar i veckan, eller närmare 30? Och lönen, blir den runt 10-15k? Eller är deltidsmöjligheterna bättre i andra länder som till exempel Usa, Norge, England, Australien, och Hong kong(ställen där jag kan tänka mig att flytta till)? Intrycket jag som jag fått av ekonomijobb i London är exempelvis att alla kräver mer eller mindre minst 60 timmar i veckan , och då är det kanske inte rimligt att det så bra ut på den fronten just där? Och karriärmöjligheterna, minskas de avsevärt om man deltidsjobbar? Kan tänka mig att det kanske inte ser så fint ut på CV:t om man deltidsjobbat den närmsta tiden med motivering att man trivs bäst så och att man prioterar andra projekt.

Skulle vara hemskt tacksam för svar.
__________________
Senast redigerad av epic767 2008-01-11 kl. 12:47.
Citera
2008-01-11, 13:16
  #2
Medlem
Urbanfests avatar
Som revisor kan du ju jobba deltid och tjäna bra pengar
Citera
2008-01-11, 13:16
  #3
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epic767
Jag pluggar som många redan vet, på Linköpings civilekonomprogram och efter avslutad utbildning tänkte jag jobba heltid i kanske ett år, för att sen köra deltid.

Hur ser det egentligen ut med deltidsjobb om de ska vara eknomirelaterade? Det är ju inget som det direkt finns ett överflöde av information om på nätet. Inom vilka typer av jobb kan man förvänta sig att det finns deltidsjobb, och vilka är det mindre ovanligt på?

Blir det 20 timmar i veckan, eller närmare 30? Och lönen, blir den runt 10-15k? Eller är deltidsmöjligheterna bättre i andra länder som till exempel Usa, Norge, England, Australien, och Hong kong(ställen där jag kan tänka mig att flytta till)? Intrycket jag som jag fått av ekonomijobb i London är exempelvis att alla kräver mer eller mindre minst 60 timmar i veckan , och då är det kanske inte rimligt att det så bra ut på den fronten just där? Och karriärmöjligheterna, minskas de avsevärt om man deltidsjobbar? Kan tänka mig att det kanske inte ser så fint ut på CV:t om man deltidsjobbat den närmsta tiden med motivering att man trivs bäst så och att man prioterar andra projekt.

Skulle vara hemskt tacksam för svar.

En kompis till mig jobbar med ett företags ekonomi, inte så stort företag vilket innebär att det inte är heltid. Sen har jag jobbat på ett företag som lämnade över alla sina papper till en person som enligt uppgift hade hand om några andra företag också.

Så vad det handlar om för dig är nog mindre företag helt enkelt, min gissning iaf...
Citera
2008-01-11, 14:41
  #4
Avstängd
Så möjligheterna verkar tämligen begränsade till revisorsyrken och ekonomiansvarig för mindre företag? Alternativet är ju att man degar hema hela tiden, så jag tänkte krydda på tillvaron med lite jobb. Gärna något roligt och det är jag tveksam till om revisorsyrket är, med hänsyn till de redovisningsämnen jag haft. Ekonomiansvarig kanske är kul? Fast konsult borde väl nästan vara det roligaste jobbet? Vill gärna ha så mycket mänsklig kontakt som möjligt så att jobbet mer uppfattas som lite social mingling än ett rent jobb
__________________
Senast redigerad av epic767 2008-01-11 kl. 14:43.
Citera
2008-01-11, 15:01
  #5
Medlem
Bud Fluds avatar
Göra karriär och jobba deltid tror jag rimmar väldigt dåligt. Är det karriär du vill göra eller missuppfattade jag?
Konsult med egen firma och därtill egna tider kan ju vara något. Dock tveksamt om det skulle funka utan en längre arbetslivserfarenhet. Annars kan du ju som sagts tidigare sköta revisionsärenden för mindre företag och restauranger också det i egen regi. Det är dock kanske inte så roligt och karriärsmöjligheterna närapå noll. T
Citera
2008-01-11, 19:29
  #6
Avstängd
Bud flud: Alla förslag verkar tyvärr tråkiga och göra karriär kan man ju som sagt glömma.

Tror kanske att man får se över det hela lite. Tänkte iallafall ta ett heltidsjobb till en början och jag är också lite osäker på vilket typ jobb av jag söker. Föredrar gärna att arbeta i team, och göra mycket "grupparbeten". Sen spelar det nästan ingen roll vad man gör, det blir alltid roligt i team

Är det mycket sånt i finansjobb? Eller sitter man mycket själv och pusslar i excel och lägger fram massa data?
__________________
Senast redigerad av epic767 2008-01-11 kl. 19:33.
Citera
2008-01-11, 20:13
  #7
Medlem
bernankes avatar
Varför i helskotta ska du jobba deltid?
Citera
2008-01-11, 20:45
  #8
Avstängd
Bernanke:Jag vill ju lägga ner ca 20 timmar i veckan på valutahandel som jag håller på med. Blir rätt tufft att hinna med ett heltidsjobb då.
Citera
2008-01-12, 10:42
  #9
Medlem
Deannas avatar
KApitalförvaltare för ett litet företag i en mindre stad, då skulle jag tro att du kan jobba deltid.. Men då går karriären bort.

Man kan inte göra allt.. Du får helt enkelt välja vad du tycker är viktigast, din karriär eller valutahandeln.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback