Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-11, 00:43
  #1
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Jag undrar hur högt rankat det är med en tjänst som innebär administrativa sysslor i Excel, av typen att beräkna fram nya underlag för pris, överföring av system etc? Vart ligger en sådan tjänst rent lönemässigt i timmen? Kan upplysa om att det rör sig om ett extrajobb på bemanningsföretag.

Är det svårt för arbetsgivare att få Excelkompetent personal för uthyrning eller finns det överflöd på sådant nu? Jag undrar vad man skulle ha för förhandlingsposition osv nämligen.
Citera
2008-01-11, 09:25
  #2
Medlem
ChristianXs avatar
Det har inte ett dugg med kunskaperna i Excel att göra. Man kan vara hur duktig som helst på Excel men vara helt ointressant. Det som däremot är viktigt att man förstår affärsprocesserna och kan tolka datat rätt. Excel är ju bara ett av många verktyg. Är man överjävlig på affärsprocesser och har systemförståelse är man eftertraktad, annars så är man bara en assistent bland många som bara duger till att stansa siffror.
Citera
2008-01-11, 09:54
  #3
Medlem
korps avatar
Du kan ju slå en signal till facket och få lite råd om du ska löneförhandla, ibland har de bra råd att ge.
Citera
2008-01-11, 10:40
  #4
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korp
Du kan ju slå en signal till facket och få lite råd om du ska löneförhandla, ibland har de bra råd att ge.
Men vad ligger snittlönen ungeför för en "exceladministratör"? Ungefär vad borde vara rimligt?
Citera
2008-01-11, 12:11
  #5
Medlem
19-20 om det är i sthlm?
Citera
2008-01-11, 12:38
  #6
Medlem
wises avatar
I princip är excelkunskaper ett krav för ekonomer på många företag, även om kunskapen ofta är lite bristande pga. FEK generellt sett på högskolan ej ställer höga krav inom excel.

Väldigt goda kunskaper inom Excel kombinerat med väldigt goda kunskaper och dokumenterade meriter i ekonomistyrning ger ett bra utgångsläge. Tänk dig mysiga extrakurser i Ekonomistyrning som går in på djupet på ABC kalkylering och annat "trevligt".
Citera
2008-01-11, 14:58
  #7
Medlem
Är du även riktigt duktig på att skriva script i VBA inom hela officepaketet? Då kan jag tänka mig att vissa banker skulle kunna ta in dig med en helt okej lön, antingen som konsultarbete eller liknande.

Är du bara duktig på Excel som i att skriva formler i celler, så snackar vi assistent på något företag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback