Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-29, 23:47
  #1021
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
I Thailand är det ingen "grey zone" när det gäller work-permit.

Har du inget så har du inget förrän du verkligen har det i handen och beviljat.

Finns ingen grey zone nagonstans nar det galler det, har du inget jobbvisum har du inte det, det fattar jag med... men hur ser landet pa nar du jobbar olagligt innan dess da, om vi omformulerar oss?
Citera
2018-06-30, 05:54
  #1022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Finns ingen grey zone nagonstans nar det galler det, har du inget jobbvisum har du inte det, det fattar jag med... men hur ser landet pa nar du jobbar olagligt innan dess da, om vi omformulerar oss?

En siffra jag hört från flertalet håll är 200k från arbetsgivaren om immigrations kommer, och då händer inget.

Annars finns risk om böter och utvisning, samt svartlistning.
Citera
2018-06-30, 06:20
  #1023
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
En siffra jag hört från flertalet håll är 200k från arbetsgivaren om immigrations kommer, och då händer inget.

Annars finns risk om böter och utvisning, samt svartlistning.

Skont att jag fick svar fran dig, din gamla rav, en jag kan lita pa.

Tankte faktiskt fraga dig direkt

Du hade inte rekommenderat ngn att 'jobba svart' mao? (Lite min teori oxa)
Citera
2018-06-30, 08:45
  #1024
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Finns ingen grey zone nagonstans nar det galler det, har du inget jobbvisum har du inte det, det fattar jag med... men hur ser landet pa nar du jobbar olagligt innan dess da, om vi omformulerar oss?

Det beror helt på dagsformen hos myndigheterna.

Jag har sett allt ifrån böter för den enskilde, till arbetsgivaren, till bägge, till deportering.
Citera
2018-07-01, 00:55
  #1025
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det beror helt på dagsformen hos myndigheterna.

Jag har sett allt ifrån böter för den enskilde, till arbetsgivaren, till bägge, till deportering.

Med andra ord sa rekommenderas det inte... tack.
Citera
2018-07-01, 03:17
  #1026
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det beror helt på dagsformen hos myndigheterna.

Jag har sett allt ifrån böter för den enskilde, till arbetsgivaren, till bägge, till deportering.

Ar det vanligt att processen blir utdragen nar man ska bli larare?

Background check hos polisen o hela koret, de tycks se pa det ganska seriost och darfor inte ger ut wp dirr?
Citera
2018-07-01, 06:02
  #1027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Skont att jag fick svar fran dig, din gamla rav, en jag kan lita pa.

Tankte faktiskt fraga dig direkt

Du hade inte rekommenderat ngn att 'jobba svart' mao? (Lite min teori oxa)


Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Ar det vanligt att processen blir utdragen nar man ska bli larare?


Background check hos polisen o hela koret, de tycks se pa det ganska seriost och darfor inte ger ut wp dirr?


Nej, det är väl inget jag hade rekommenderat om det går att undgå, men å andra sidan kan arbetsgivare vara lite sega ibland att fixa med alla dokument, och vill man ha ett jobb så kanske man "måste" ta risken.

Däremot borde ju kontroll i brottsregister gå rätt snabbt när dom väl sätter igång med det. Oavsett vad så måste man ju ett non-b visum först, vilket är det som är besvärligt, Workpermit går snabbt och lätt när väl visumet är fixat.
Citera
2018-07-01, 06:12
  #1028
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Nej, det är väl inget jag hade rekommenderat om det går att undgå, men å andra sidan kan arbetsgivare vara lite sega ibland att fixa med alla dokument, och vill man ha ett jobb så kanske man "måste" ta risken.

Däremot borde ju kontroll i brottsregister gå rätt snabbt när dom väl sätter igång med det. Oavsett vad så måste man ju ett non-b visum först, vilket är det som är besvärligt, Workpermit går snabbt och lätt när väl visumet är fixat.

Thanks, skont o veta att man har lite pros har inne ifall det ar nagot.

Ar val jag som far bjuda pa Scratch Dog nar nu den mojligheten ges
Citera
2018-07-01, 07:07
  #1029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Thanks, skont o veta att man har lite pros har inne ifall det ar nagot.

Ar val jag som far bjuda pa Scratch Dog nar nu den mojligheten ges

Dock varit dålig på att vara inne här, och ja Scratch Dog får det väl bli, fast jag har ju flyttat från Bangkok till Pattaya nu, så nu är det ännu svårare :P
Citera
2018-07-01, 09:06
  #1030
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Ar det vanligt att processen blir utdragen nar man ska bli larare?

Background check hos polisen o hela koret, de tycks se pa det ganska seriost och darfor inte ger ut wp dirr?

Lärare har blivit hårdare av olika anledningar.

Nu talar jag om engelsklärare.

Dels så var just det läraryrket ett sådant yrke som vem som helst kunde få back in the day och som många använde för att kunna stanna längre fast dom egentligen inte var kvalificerade.

Dels så var det en del nedtystade fall där pedofiler sökte sig till läraryrket eller andra hårt straffade människor som jobbade som lärare.

Dels så har det generellt blivit mycket hårdare med de flesta typer av visum efter att juntan började köra sitt "Bad guys out, good guys in".
Citera
2018-11-30, 11:55
  #1031
Medlem
Karmans avatar
Har noll koll på Thailand, så kanske dum fråga, men klarar sig två vuxna på 20Kkr per månad i Thailand, om man räknar in boende, mat, nödvändiga försäkringar, och övrigt etc?

Eller vad är en rimlig budget för "long-stay"? Vill inte bo i storstad i så fall, utan någon mindre ort, med nära till havet och i alla fall grundläggande service i form av butiker, läkare etc.
Citera
2018-11-30, 12:59
  #1032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Har noll koll på Thailand, så kanske dum fråga, men klarar sig två vuxna på 20Kkr per månad i Thailand, om man räknar in boende, mat, nödvändiga försäkringar, och övrigt etc?

Eller vad är en rimlig budget för "long-stay"? Vill inte bo i storstad i så fall, utan någon mindre ort, med nära till havet och i alla fall grundläggande service i form av butiker, läkare etc.

Tycker du kan börja med att få lite koll på Thailand innan du reser. 20k brände jag utan problem i månaden.

Efter något år eller två med lite mer kött på benen kunde jag leva på hälften utan att för den delen dra ned på livskvalité. Lite mer streetsmart med andra ord.

Men 20k är inte bara guld och gröna skogar det i Thailand. Många faktorer spelar in som Visum, boende,hobbys, sambo eller singel ect ect.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f602326

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback