Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-10, 20:52
  #1
Medlem
indianhejs avatar
Jag är en helt vanlig knegare med en vanlig gymnasieutbildning i grund och botten.Skolan gick hyfsat lätt med betyg som var lite över medel trots bristande intresse och i praktiken ingen läxläsning efter åk7.I hela mitt liv har jag fått höra hur viktigt det är med skola o utbildning vilket har lett till en bild att den lyckade person i ett samhälle var en högt utbildad person ,detta var något slags kvitto på att man var skarp samt att man hade huvudet på skaft.Jag blev som sagt med åren ganska skoltrött och beslöt mig nog ganska tidigt för att i alla fall jobba några år innan jag gick vidare i andra studier men än så länge har det inte blivit några.Att ha högre studier än gymnasium har väl kanske inte den statusen som det hade förr ,nu är det ju så många som har det och regerigens mål är att ca 50% ska ha denna utbildning i framtiden.Ofta får man höra det motsatta från de högre utbildade som många gånger ser ner på arbetare så därför ställer jag mig frågan ....är det verkligen status att ha var högt utbildad.För några år sedan bara hade jag sagt ja utan att tveka och jag säger även JA i dag om det rör sig om mycket "höga" utbildningar såsom till läkare ,advokat o dylikt.Den erfarenhet jag har av de som läser idag som jag många ggr fått via mitt arbete o mina vänner är att de inte duger till någonting.På vår arbetsplats så har vi hjälp av studerande de ggr någon skulle vara frånvarande och de klarar inte av någonting .Ofta har de tummen mitt ihanden...kan aldrig lösa några problem har inget av ett abstrakt tänkande och det skrämmer mig att de kallar sig sveriges framtid och jag förstår inte hur många av dessa ska kunna klara av sina kommande jobb som ex kan handla om invecklade ritningar mm om de inte förstår ngt i praktiken o likaså ser det ut på min arbetsplats när det gäller förbättringar av produktvitet,kvalitet och maskinutbildning.Det är i regel alltid "de på golvet "som kommer med förslag som leder till förbättringar trots att det finns ett dussintal tjänstemän som har till arbete att lösa sånt här.I min umgängeskrets så speglas bilden ganska bra av att hälften har yrkesutbildningen o den andra hälften läste vidare.Nu 15 år senare så ser jag att de som gick yrkesutbildningen många ggr har lyckats etablerara sig bättre i samhället.Min bild är nu att många som läser vidare gör det för att de inte klarar av ngt annat,tror att det hade varit bättre om färre läste vidare och att det var de riktigt duktiga som fick chansen.Är verkligen högskoleutbildning status?
__________________
Senast redigerad av indianhej 2008-01-10 kl. 20:58.
Citera
2008-01-10, 20:55
  #2
Medlem
Sartres avatar
Styckeindelning För Fan!
Citera
2008-01-10, 20:59
  #3
Medlem
Rubzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Styckeindelning För Fan!

haha ja det var riktigt jävla jobbigt och läsa den där texten..
Citera
2008-01-10, 21:02
  #4
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Styckeindelning För Fan!

Hahah! Uttråkad en torsdagskväll i en stad där jag inte känner en kotte, flippar runt på flashback, öppnar detta inlägg. Konstaterar att nää, för kompakt, oerhört frånstötande formaterat. Garvar högt när du, i perfekt Sartre-anda, påpekar mitt konstaterande på ett både drygt men ändock konstruktivt sätt
Citera
2008-01-10, 21:02
  #5
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Styckeindelning För Fan!

Och vad fan är grejen med att inte ha mellanslag efter punkt?

OnT: Ja och/eller nej.
Citera
2008-01-10, 21:03
  #6
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Och vad fan är grejen med att inte ha mellanslag efter punkt?

OnT: Ja och/eller nej.

Har du missat det orkarn? Det är det senaste!
Citera
2008-01-10, 21:04
  #7
Medlem
Daineas avatar
Nah, högskolestudier är knappast "status", det är alldeles för vanligt för det. Om du har en forskarutbildning i bagaget (minst fil.lic.) blir ju läget lite annorlunda, men för den stora massan högskolestudenter är det inget speciellt att ha läst.

Internationellt är det också lite annorlunda, men jag antar att du avsåg svenska förhållanden?
Citera
2008-01-10, 21:05
  #8
Medlem
goE-s avatar
Bara för att komma ens i närheten av topic genom att åtminstone nyttja ordet "skola". Nu ni grundskoleelever, läs denna tråd och använd den som motivation till att aktivt delta på svenskalektionerna - vill ni ha konstruktiva svar på FB så lär er formatera texten!
Citera
2008-01-10, 21:20
  #9
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
text

Gah! Mina ögon blöder! För att skona er från samma öde delade jag upp det lite åt er:

Citat:
Jag är en helt vanlig knegare med en vanlig gymnasieutbildning i grund och botten. Skolan gick hyfsat lätt med betyg som var lite över medel trots bristande intresse och i praktiken ingen läxläsning efter åk7.

I hela mitt liv har jag fått höra hur viktigt det är med skola o utbildning vilket har lett till en bild att den lyckade person i ett samhälle var en högt utbildad person ,detta var något slags kvitto på att man var skarp samt att man hade huvudet på skaft.

Jag blev som sagt med åren ganska skoltrött och beslöt mig nog ganska tidigt för att i alla fall jobba några år innan jag gick vidare i andra studier men än så länge har det inte blivit några. Att ha högre studier än gymnasium har väl kanske inte den statusen som det hade förr ,nu är det ju så många som har det och regerigens mål är att ca 50% ska ha denna utbildning i framtiden.

Ofta får man höra det motsatta från de högre utbildade som många gånger ser ner på arbetare så därför ställer jag mig frågan ....är det verkligen status att ha var högt utbildad.

För några år sedan bara hade jag sagt ja utan att tveka och jag säger även JA i dag om det rör sig om mycket "höga" utbildningar såsom till läkare ,advokat o dylikt. Den erfarenhet jag har av de som läser idag som jag många ggr fått via mitt arbete o mina vänner är att de inte duger till någonting.På vår arbetsplats så har vi hjälp av studerande de ggr någon skulle vara frånvarande och de klarar inte av någonting .

Ofta har de tummen mitt ihanden...kan aldrig lösa några problem har inget av ett abstrakt tänkande och det skrämmer mig att de kallar sig sveriges framtid och jag förstår inte hur många av dessa ska kunna klara av sina kommande jobb som ex kan handla om invecklade ritningar mm om de inte förstår ngt i praktiken o likaså ser det ut på min arbetsplats när det gäller förbättringar av produktvitet,kvalitet och maskinutbildning.

Det är i regel alltid "de på golvet "som kommer med förslag som leder till förbättringar trots att det finns ett dussintal tjänstemän som har till arbete att lösa sånt här. I min umgängeskrets så speglas bilden ganska bra av att hälften har yrkesutbildningen o den andra hälften läste vidare.

Nu 15 år senare så ser jag att de som gick yrkesutbildningen många ggr har lyckats etablerara sig bättre i samhället. Min bild är nu att många som läser vidare gör det för att de inte klarar av ngt annat,tror att det hade varit bättre om färre läste vidare och att det var de riktigt duktiga som fick chansen.

Är verkligen högskoleutbildning status?
Citera
2008-01-10, 21:23
  #10
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Nah, högskolestudier är knappast "status", det är alldeles för vanligt för det. Om du har en forskarutbildning i bagaget (minst fil.lic.) blir ju läget lite annorlunda, men för den stora massan högskolestudenter är det inget speciellt att ha läst.

Internationellt är det också lite annorlunda, men jag antar att du avsåg svenska förhållanden?
Ja givetvis var det de svenska förhållanden jag avsåg.
Till övriga
Ok,jag kunde delat in texten men ville inte täcka en hel sida, men ok jag har tagit åt mig av påpekandet. Därför undanbedes yttligare kommentarer om texten.
Lägg hellre ner energi i sakfrågan
Citera
2008-01-10, 21:27
  #11
Medlem
Rubzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Ja givetvis var det de svenska förhållanden jag avsåg.
Till övriga
Ok,jag kunde delat in texten men ville inte täcka en hel sida, men ok jag har tagit åt mig av påpekandet. Därför undanbedes yttligare kommentarer om texten.
Lägg hellre ner energi i sakfrågan

Du måste ju förstå att ingen normal människa orkar läsa när det förfan inte ens är mellanslag efter punkt.
Citera
2008-01-10, 21:34
  #12
Medlem
CashBlows avatar
Man lär sig att uttrycka sig någorlunda begripligt i text på högskolan. Kanske att styckeindela text också.

Men det behöver man inte, eller!?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback