Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-01, 09:18
  #25
Medlem
kalleanka2s avatar
För mig har det fungerat bra. Kan tänka mig att det är bra om man "gått in i en vägg" eller man man brukar kallar det.

Jag gissar att det är bra att ta ett tag o sedan sluta. (Är väl så med all antidepressivt men vad jag menar är att när kroppen fått sitt så är behovet liksom slut. Jag klarar inte stoppa i mig de 45 mg om dan som jag egentligen ska utan ligger på hälften.)

Jag tycker folk är lite väl gnälliga när det gäller antidepressivt. Mår man riktigt dåligt så är bieffekterna inte så stora i jämförelse. Fast det är ju klart att man kan få testa ett par innan man hittar rätt.

Varför ska du ta dem?
Citera
2009-11-06, 20:08
  #26
Medlem
hej

kan man käka mirtazapin vid behov, eller är det regelbundet som gäller?
har grova sömnproblem plus ångest. blir man fluddrad på det?
Citera
2009-11-06, 21:02
  #27
Medlem
Xalterads avatar
Jag fick sjuka munchies och blev sen gravt sucidal och låstes in på psyket... mirtazapin är en av de få mediciner som riktigt har skruvat till det i huvudet på mig.

Skulle aldrig röra skiten igen, inte ens om jag fick en miljon..
Citera
2009-11-06, 21:50
  #28
Medlem
knickedickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr
hej

kan man käka mirtazapin vid behov, eller är det regelbundet som gäller?
har grova sömnproblem plus ångest. blir man fluddrad på det?
Nej, antidepressiva ska du ta regelbundet. Det kanske kan vara bra mot både ångest och sömnproblem om man tar dem regelbundet, men om du känner att du bara har behovet ibland, så bör du söka något annat. Antidepressiva brukar ha en avtrubbande effekt på psyket som både tar udden av depressionen och tar udden av lusten att vara kreativ och göra något av sitt liv. Risken är att man bara blir likgiltig och jämn hela tiden. Det är inte en biverkning man vill ha, för att ta udden av sömnproblem och ångest som kommer ibland.

Fluddrad – nej, men jag blev helt manisk om jag drack alkohol när jag testade dem. Höll mig gärna uppe till nästa morgon/förmiddag om jag hade druckit, och gjorde saker som jag vill glömma. Det var förövrigt den enda verkan jag hade av medicinen, förutom ständig hunger och viktuppgång.

Är inte så bekant med Lyrica, men det kanske kan vara något att kolla upp istället?
__________________
Senast redigerad av knickedicken 2009-11-06 kl. 21:55.
Citera
2009-11-06, 23:39
  #29
Medlem
Jag tog min tablett klockan 20 varje kväll. Varje kväll senast 22 var det ett måste att ha en säng i närheten. Jag var dyngtrött varje kväll. Att gå ut på partaj var inte att tänka på. Jag orkade inte helt enkelt. Testade en gång, gick på fest. Drack en cider, sen somnade jag på soffan hos festinnehavaren klockan 21.
Slutade med Mirtazapin pga tröttheten efter nån månad, kanske två.
Citera
2009-11-23, 21:37
  #30
Medlem
JointOfStyxs avatar
lånar tråden för att fråga om man kan röka mirtazapin?
Citera
2009-11-24, 00:53
  #31
Medlem
headnods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JointOfStyx
lånar tråden för att fråga om man kan röka mirtazapin?

Kan man dricka bensin?
Citera
2010-01-31, 15:16
  #32
Avstängd
Doktor bajss avatar
Viktuppgången gynnade bara mig då jag var tunn som en sticka innan. Nu har jag dock återgått till min normala vikt () då jag var tvungen att sluta med Mirtazapinen pga att den sjukliga slöhets-bieffekten aldrig gick över trots ett års brukande.

EDIT: Hmm ledsen för bump men jag trodde denna tråd var aktiv, den låg nämligen i "heta ämnen"
Citera
2010-03-30, 20:27
  #33
Medlem
fnskls avatar
Lånar tråden lite...

Har käkat mirtazapin några veckor nu, den första veckan fungerade det skitbra, jag somnade jättebra och var pigg dagen efter och mådde även bättre psykiskt, har varit deprimerade i runt två år och mådde bättre än på mycket länge. Nästan lite för bra, blev typ manisk och sprang runt och städade som en galning (svårt att beskriva men blev liksom helt genomsvettig av att städa en 1:a i en timma), höll hela tiden på med tusen olika små grejer som jag sprang mellan osv, svårt att förklara som sagt.

Sen slutade den positiva effekten och jag blev energilös och deppig som innan... kanske inte ångest på samma sätt som innan men mer allmänt nedstämd, svårt att säga såhär tidigt... Jag trappade då (på läkarens inrådan) upp till 1½ tablett (45mg) men det har bara blivit värre... Nu i helgen vart jag även sjukt illamående och låg och spydde i två dagar och hade diarré samt feber, kan det vara en bieffekt på mirzan?

Går även på Sertralin (150mg) och tar (en) Zopiklon på natten när jag inte somnat av mirtazapinet...
Citera
2010-04-01, 08:20
  #34
Avstängd
Mr.Sölves avatar
Beror nog på serotoninhalten är på gång att stabiliseras. Mådde som du bra när jag började med ssri i 2-3 dagar sedan sämre och har sedan bara mått bättre gradvis.

Äter 100 mg Sertralin per dag och 45 mg Mirtazapin till kvällen. Sömnen funkar klockrent. Slänger i mig dem runt 20.00 och däckar oftast innan 22.00

Verken gått upp i vikt eller fått någon särskilt sötsug eller ökad aptit.
__________________
Senast redigerad av Mr.Sölve 2010-04-01 kl. 08:24.
Citera
2010-04-01, 23:53
  #35
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnskl
Lånar tråden lite...

Har käkat mirtazapin några veckor nu, den första veckan fungerade det skitbra, jag somnade jättebra och var pigg dagen efter och mådde även bättre psykiskt, har varit deprimerade i runt två år och mådde bättre än på mycket länge. Nästan lite för bra, blev typ manisk och sprang runt och städade som en galning (svårt att beskriva men blev liksom helt genomsvettig av att städa en 1:a i en timma), höll hela tiden på med tusen olika små grejer som jag sprang mellan osv, svårt att förklara som sagt.

Sen slutade den positiva effekten och jag blev energilös och deppig som innan... kanske inte ångest på samma sätt som innan men mer allmänt nedstämd, svårt att säga såhär tidigt... Jag trappade då (på läkarens inrådan) upp till 1½ tablett (45mg) men det har bara blivit värre... Nu i helgen vart jag även sjukt illamående och låg och spydde i två dagar och hade diarré samt feber, kan det vara en bieffekt på mirzan?

Går även på Sertralin (150mg) och tar (en) Zopiklon på natten när jag inte somnat av mirtazapinet...
Illamående, spyor och diarré låter som en rejäl magsjuka/vinterkräksjuka.
Citera
2010-04-02, 13:42
  #36
Medlem
fnskls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Illamående, spyor och diarré låter som en rejäl magsjuka/vinterkräksjuka.


Ja, det var antagligen nåt åt det hållet. Man blir lite nojig av alla piller man stoppar i sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback