Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-05, 10:40
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerkasse
Har en Giant Faith ram på ingång, borde få den nästa vecka. Får hoppas på fint väder så man slipper skita ner cykeln så mycket då man ska ha den i vardagsrummet.

Nu får sommaren gärna komma så man kan dra till downhillbacken här i närheten!

Sälj cykeln omedelbart så besviken jag blir när du skriver så!
Att cykeln och kläderna blir skitiga är bara förnamnet i sporten.
De flesta anläggningar har högtryckstvätt

För er downhill fantaster så skulle ja rekommendera Järvsö bikepark. Dessa banorna är byggda av gravity som även bygger åt redbull. Det vill säga proffsbanor i alla former av svårighetsgrader.
Citera
2014-07-11, 23:04
  #122
Medlem
Tomatns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copunkt
Sälj cykeln omedelbart så besviken jag blir när du skriver så!
Att cykeln och kläderna blir skitiga är bara förnamnet i sporten.
De flesta anläggningar har högtryckstvätt

För er downhill fantaster så skulle ja rekommendera Järvsö bikepark. Dessa banorna är byggda av gravity som även bygger åt redbull. Det vill säga proffsbanor i alla former av svårighetsgrader.

Järvsö såg fint ut ! Påminner lite om backarna här nere där jag åker fast inte lika brant.

Själv blir det chatel inom ett par veckor för min del, Tydligen rankad som en av europas bästa parker

https://www.youtube.com/watch?v=WNEJHYNl7bc

Verbier var helt okej ! mycket sten och rötter vilket jag inte är jätteförtjust i men riktigt grym åkning ändå, vissa partier var även galet branta med några drops i, ingenting för nybörjare direkt så jag höll mig till den blåa linjen som var perfekt för min del, riktigt fin åkning !
__________________
Senast redigerad av Tomatn 2014-07-11 kl. 23:09.
Citera
2014-08-02, 19:18
  #123
Medlem
chillarmests avatar
Ska köpa hoj imorgon, men behöver så klart fräscha kläder, skydd och hjälm till det. Prylbög som jag är plus fåfänga blir dyrt, så någon som vet sidor som säljer downhill grejer? Gärna utland som skickar till Sverige, för det brukar bli billigare. Mest sugen på en Troy lee design hjälm. Kollat lite på Ridestore, men har inte exakt det jag är ute efter.
Citera
2015-09-13, 12:18
  #124
Medlem
Tjaba!

Ska beställa nya hjul, blir nog Mavic 729 eller Mavic 521 fälgar fram o bak. Vad är det för skillnad mellan de olika årsmodellerna utav Hope Pro 2 naven?
http://www.chainreactioncycles.com/s...e+pro+2&f=2258

Självklart spelar det sköna "ticket" en stor roll för mig i just vilket Hope Pro 2 jag köper, vill ha det som låter mest. Någon som vet?

Mvh
Citera
2017-09-03, 18:44
  #125
Medlem
smoerreboms avatar
Måste vara guld för fjällorterna det här med att MTB börjar slå igenom i fjällen. Det är fullt med överviktiga som inte pallar att ta sig upp för ett fjäll på typ 1500 höjdmeter längre, det märks i alperna oxå, man möter typ 10 pers på vägen upp, det är fler som cyklar upp ha ha. Eftersom fjällvandring är lite för medelålders för storstadsmänniskor kan man nu ge dem något som påminner om deras vinternaturupplevelser, åka lift upp med svindyr utrustning, åka nerför utan någon nämnvärd fysisk ansträngning, det måste passa finfint för den typen av människor som håller på med utförsåkning och vill ha lätta kickar.

Det är bara riva upp marken i backarna o göra serpentinbanor där som inte ställer några krav på teknisk skicklighet heller.

Vad tror ni som håller på med riktig downhill (jag har sett riktiga såna banor o fattar att det finns en hel del driverskill involverat i det där). Kommer vi få se en explosion av mer lättillgängliga banor och ett stort lyft för sommarsäsongerna på ställen som Åre?

Undrar mest för att jag gillar fjällen på sommaren då man slipper utförsåkarpack då.
__________________
Senast redigerad av smoerrebom 2017-09-03 kl. 18:46.
Citera
2017-09-03, 22:43
  #126
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Måste vara guld för fjällorterna det här med att MTB börjar slå igenom i fjällen. Det är fullt med överviktiga som inte pallar att ta sig upp för ett fjäll på typ 1500 höjdmeter längre, det märks i alperna oxå, man möter typ 10 pers på vägen upp, det är fler som cyklar upp ha ha. Eftersom fjällvandring är lite för medelålders för storstadsmänniskor kan man nu ge dem något som påminner om deras vinternaturupplevelser, åka lift upp med svindyr utrustning, åka nerför utan någon nämnvärd fysisk ansträngning, det måste passa finfint för den typen av människor som håller på med utförsåkning och vill ha lätta kickar.

Det är bara riva upp marken i backarna o göra serpentinbanor där som inte ställer några krav på teknisk skicklighet heller.

Vad tror ni som håller på med riktig downhill (jag har sett riktiga såna banor o fattar att det finns en hel del driverskill involverat i det där). Kommer vi få se en explosion av mer lättillgängliga banor och ett stort lyft för sommarsäsongerna på ställen som Åre?

Undrar mest för att jag gillar fjällen på sommaren då man slipper utförsåkarpack då.

Trenden går mot lättare banor. Trysil öppnade förra året på sommaren med snällare nedförsåkning, så att säga, som kan köras på en vamlig MTB utan att cykeln och ryttaren skakar sönder. I Hafjell så är dom populäraste turerna ned 4+5 och 16. Knappt någon kör 1an, 10 och 15. 8 (rollrcoaster) har en del besök (fler än 1an) men kanske bara 1/30 av alla som köra kombinationen 4+5.
Min egen favorit i Hafjell är bana 3, en synnerligen besvärlig historia som är med "stigscykling på steroider" än downhill.
Just banor där folk kan köra ned vettigt med en vanlig cykel tror jag är komersiellt helt rätt. Dom flesta har inte tid, intresse och ekonomi att ha en speciell downhillcykel. Det är inte speciellt billigt även om man som jag köper begagnat. Det blir en hel del skruva också vare sig man vill eller inte. För många kan konceptet med att hyra cykel vara en god idé. Jag gjorde det ett par gånger innan jag köpte egen DH-cykel.

I alperna har det börjat röra på sig, och det finns mycket stor potential.
Citera
2017-09-05, 20:51
  #127
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Det är väl bra att bredda så överviktiga får röra på hullet!
Tror verkligen inte att det kommer bli överdrivet mycket lätta åk.
Har skidsystemen överdoserat lätta backar?
Sen att det bara är att åka nedåt..njaa
Som alla andra sporter kan man väl ta det hur slött man vill, men ligg på ett åk från skutan ner, så kommer du definitivt känna av det.
Citera
2017-09-06, 09:32
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom

Vad tror ni som håller på med riktig downhill (jag har sett riktiga såna banor o fattar att det finns en hel del driverskill involverat i det där). Kommer vi få se en explosion av mer lättillgängliga banor och ett stort lyft för sommarsäsongerna på ställen som Åre?

Undrar mest för att jag gillar fjällen på sommaren då man slipper utförsåkarpack då.

Det lyftet kom redan för några år sedan, det har stundtals varit fler människor i Åre en vecka i Juli än V9.
Några lättare leder har fixats till men överlag så är Åre svårcyklat (få nybörjarleder)

DH cykling är ingen lek i fråga om fysik, "turisterna" orkar som oftast bara en förmiddag innan det krampar. Det tar på krafterna om man kör på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback