Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-09, 11:18
  #1
Medlem
Några frågor som uppkommit när vi ska sätta in det nya köket:

1. Hur bär man sig åt för att få skåen raka trots att väggarna lutar? En av väggarna lutar ca 1,5 cm utåt från golv till tak.
2. Hur får man bort kakelfix från de gamla kakelplattorna som sitter fast på väggen? Plattorna är borta men fixet sitter fast stenhårt. Går inte att bryta bort så jag antar att man måste slipa eller spackla över det?
3. Hur sätter man normalt sätt fast golvlister och övriga lister när det är betongväggar?
Citera
2008-01-09, 11:26
  #2
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backisen
Några frågor som uppkommit när vi ska sätta in det nya köket:

1. Hur bär man sig åt för att få skåen raka trots att väggarna lutar? En av väggarna lutar ca 1,5 cm utåt från golv till tak.
2. Hur får man bort kakelfix från de gamla kakelplattorna som sitter fast på väggen? Plattorna är borta men fixet sitter fast stenhårt. Går inte att bryta bort så jag antar att man måste slipa eller spackla över det?
3. Hur sätter man normalt sätt fast golvlister och övriga lister när det är betongväggar?

1. Du får antingen jämna ut skillnaderna med läkt eller regel, figursåga skåpen eller jämna till väggen med nytt bruk.

2. Med saltsyra tar du bort små mängder bruk från plattor och vägg. Var försiktig! Om det är fix på väggen är det bara hårt arbete som gäller med huggmejsel eller liknande, helst på borrhammare.

3. Plugg och skruv, alternativt lim.
Citera
2008-01-09, 16:49
  #3
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backisen
Några frågor som uppkommit när vi ska sätta in det nya köket:

1. Hur bär man sig åt för att få skåen raka trots att väggarna lutar? En av väggarna lutar ca 1,5 cm utåt från golv till tak.
2. Hur får man bort kakelfix från de gamla kakelplattorna som sitter fast på väggen? Plattorna är borta men fixet sitter fast stenhårt. Går inte att bryta bort så jag antar att man måste slipa eller spackla över det?
3. Hur sätter man normalt sätt fast golvlister och övriga lister när det är betongväggar?

1. du överlåter detta till en kunnig person

2. du överlåter detta till en kunnig person

3.du överlåter detta till en kunnig person

Ring en snickare som kan sitt jobb, kök är dyra så det är viktigt att resultatet blir bra också!
Citera
2008-01-09, 18:28
  #4
Medlem
Tack för hjälpen!

Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
1. du överlåter detta till en kunnig person

2. du överlåter detta till en kunnig person

3.du överlåter detta till en kunnig person

Ring en snickare som kan sitt jobb, kök är dyra så det är viktigt att resultatet blir bra också!

Ja, nummer 1 kan jag väl hålla med om att det kanske är bäst att överlåta till en snickare, men nummer 2 och 3 kan ju inte vara speciellt svåra att fixa själv.
Citera
2008-01-09, 19:53
  #5
Medlem
Dannybois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backisen
Tack för hjälpen!



Ja, nummer 1 kan jag väl hålla med om att det kanske är bäst att överlåta till en snickare, men nummer 2 och 3 kan ju inte vara speciellt svåra att fixa själv.

Jag vill inte vara elak men behöver du fråga ska du ringa en hantverkare...
Citera
2008-01-09, 23:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannyboi
Jag vill inte vara elak men behöver du fråga ska du ringa en hantverkare...
Nja, nog kan jag väl ta slagborren och borra ett par hål, in med några plugg och sedan skruva fast listerna. Frågan var väl mer om det just var skruv man brukade använda.

Att få bort kakelfixet på väggen verkade ju vara ett mindre helvete så tänkte om man normalt sätt brukade slipa bort det eller om det bara var att fortsätta hugga som jag redan påbörjat.
Citera
2008-01-10, 00:19
  #7
Medlem
Äh sluta retas, lite fuskbygge piggar alltid upp.
Citera
2008-01-10, 16:24
  #8
Medlem
MaZtoRs avatar
Fuskbygge är bra. Det ger oss hantverkare mer jobb.
Citera
2008-01-10, 21:48
  #9
Medlem
Hjälpte en kompis med att sätta list i ett hus med betong väggar för ett år sedan, har för mig att vi använde plugg och sen slog in nån form av spik i pluggen.

//Järn
Citera
2008-01-10, 21:50
  #10
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Järn
Hjälpte en kompis med att sätta list i ett hus med betong väggar för ett år sedan, har för mig att vi använde plugg och sen slog in nån form av spik i pluggen.

//Järn

Spikplugg?
Citera
2008-01-12, 08:42
  #11
Medlem
e_peppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Spikplugg?

Det skulle jag nog åxå gjort, inte så snyggt med massa stora skruvskallar överallt..
Citera
2008-01-12, 10:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backisen
3. Hur sätter man normalt sätt fast golvlister och övriga lister när det är betongväggar?

I vår lägenhet sitter det "träbitar" i betongen med jämna mellanrum.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback