Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-08, 19:27
  #1
Medlem
Hej!

Ska måla golven i mitt hus vita.

Vilken är bästa/hållbaraste färgen?

Just nu är golven brunbetsade, vad behöver göras innan man kan gå på med färgen.

Roller eller pensel?

Många frågor, hoppas många svar!

//Järn
Citera
2008-01-08, 19:41
  #2
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Järn
Hej!

Ska måla golven i mitt hus vita.

Vilken är bästa/hållbaraste färgen?

Just nu är golven brunbetsade, vad behöver göras innan man kan gå på med färgen.

Roller eller pensel?

Många frågor, hoppas många svar!

//Järn

jag kan börja med att rekommendera dig att inte göra det, gjorde så själv och ångrade detta efter 6 månader. visst, sovrummen är väl ok än men kök och hall är inte så roliga längre. varje tappad gaffel syns..

är dom bara betsade, inte lackade, så räcker det med 1-2 ggr grundning med tex Alcro V-slip. Färdigstryk med Marmoflor Aqua eller Atalje(tror jag den heter) sen kan du lägga 1-2 lager klarlack över. Jag rollade med 23 cm roller och slätade med stor moddlare.

Lycka till!
Citera
2008-01-09, 14:47
  #3
Medlem
Får väl göra en klargörning. I hall och kök ska det vara laminat golv, det är i vardagsrummet och matsal/finrummet jag vill måla golven helvita.

Finns det ingen färg som är tillräckligt hård så att det räcker att måla med den? Eller måste man ha på lager med klarlack ovanpå?

//Järn
Citera
2008-01-09, 16:14
  #4
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Järn
Får väl göra en klargörning. I hall och kök ska det vara laminat golv, det är i vardagsrummet och matsal/finrummet jag vill måla golven helvita.

Finns det ingen färg som är tillräckligt hård så att det räcker att måla med den? Eller måste man ha på lager med klarlack ovanpå?

//Järn

jo, hårda är dom iofs men tycker det blir bra om dom blir lite blankare.
kör hårt och måla inte in dig i ett hörn!
Citera
2008-01-09, 20:41
  #5
Medlem
Tack för tipset!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback