Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-11, 07:49
  #13249
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Citerar du dig själv eller har du källa på citatet?
du fick svaret, men visst kan man väl alltid diskutera vad som ska kallas mikrobryggeri och var gränsen går, dugges är i alla fall i min bok definitivt inget mikrobryggeri som tillverkar hantverksöl.
Citera
2018-04-11, 16:15
  #13250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrobryggeri#cite_note-2

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
du fick svaret, men visst kan man väl alltid diskutera vad som ska kallas mikrobryggeri och var gränsen går, dugges är i alla fall i min bok definitivt inget mikrobryggeri som tillverkar hantverksöl.

Wikipedia källhänvisar endast till en artikel i tidningen Café där följande står

Citat:
För att kalla sig nanobryggeri ska varje sats vara under 50 liter, enligt Hampus som gör satser på 25 liter. Nästa steg är mikrobryggeri och då ska satsen inte vara större än 200 liter. På Bottenvikens bryggeri gör man satser på dryga 100 liter, men mikrobryggeri vill man inte kalla sig.

Att skriva dryga mästrande inlägg utifrån vad en tjomme sagt i Café uttrycker ju verkligen "regler" och källkritik.
Citera
2018-04-11, 18:01
  #13251
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Wikipedia källhänvisar endast till en artikel i tidningen Café där följande står



Att skriva dryga mästrande inlägg utifrån vad en tjomme sagt i Café uttrycker ju verkligen "regler" och källkritik.
jag brygger själv och det är runt dessa mängder man mäter.

du får väl ringa till sveriges bryggerier alt. SHBF om du vill ha det extra klargjort.

oavsett så är dugges långt ifrån något mikrobryggeri.

sen skiter jag i vad bottenviken säger, 100l är pisslite öl vid varje batch, speciellt om man är en kommersiell aktör, dom är helklart ett mikrobryggeri.
100 l är något som lite mer seriösa hembryggare gör varje gång och även mer.

att jobba runt 100 liter kommersiellt är på gränsen till olönsamt.
__________________
Senast redigerad av brutefish 2018-04-11 kl. 18:04.
Citera
2018-04-11, 20:13
  #13252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
oavsett så är dugges långt ifrån något mikrobryggeri.

så är det säkert!
själv går jag o väntar på mess från bolaget att mina flaskor Tilia och Sorbus Hallon från trädskogens ska anlända och kunna hämtas ut.
Citera
2018-04-11, 20:50
  #13253
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragspelsworkshop
så är det säkert!
själv går jag o väntar på mess från bolaget att mina flaskor Tilia och Sorbus Hallon från trädskogens ska anlända och kunna hämtas ut.
hoppas dom är bra.
Citera
2018-04-12, 11:35
  #13254
Medlem
prominentens avatar
Vilket nonsens. Vem i h-e har skrivit detta?

QUOTE=Loxus|63750583]https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrobryggeri#cite_note-2[/quote]
Citera
2018-04-19, 17:59
  #13255
Medlem
KickAss-1337s avatar
Vad tycker ni om den relativt nya Grapefruit IPA från Effortless? Prövade för första gången för kanske en månad sen och har druckit ett flertal sen dess. I mitt tycke mycket god, känns färskare än så gott som allt vi får hit till Sverige och grapen gör verkligen sitt! Givet återköp och dricker säkert flertalet i sommar
Citera
2018-04-19, 21:26
  #13256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Vad tycker ni om den relativt nya Grapefruit IPA från Effortless? Prövade för första gången för kanske en månad sen och har druckit ett flertal sen dess. I mitt tycke mycket god, känns färskare än så gott som allt vi får hit till Sverige och grapen gör verkligen sitt! Givet återköp och dricker säkert flertalet i sommar
Påminner mycket om Sculpins grapefrukt-IPA imho. Personligen så ogillar jag grapefrukt starkt, men jag förstår att man gillar den om man gillar grapefrukt. Rätt så genuin fruktsmak.

Imorgon ska jag försöka få tag på en Cuvée de Castleton. Ska tydligen var mkt bra.
Citera
2018-04-20, 03:23
  #13257
Medlem
Blaskos avatar
Har alltid varit en spritdrickare sen unga år. Men har från och till hamnat i "ölträsket". Senast i höstas så fastnade jag för 7komma2an. Gillar smaken.
Tål inte den vattniga, blaskiga smaken av öl i 5-6%klassen. Däremot har jag en förkärlek till Guinness, då inte i syfte att bli berusad utan just för att avnjutas en fin vår/sommardag ute på altan. Inget slår detta i mitt tycke.
Men måste säga att jag är rätt färsk inom ölämnet så ska definitivt utforska det denna sommar
Citera
2018-04-20, 08:29
  #13258
Medlem
stayluckys avatar
Värst vad det försvunnit öl från dagens släpp då? Ölen från Collective Arts, Evil Twin samt Sthlm Brewing hittar jag inte på bolagets hemsida. Framflyttade?
Citera
2018-04-20, 10:10
  #13259
Medlem
Tandkolls avatar
Kan inte beställa
Citera
2018-04-20, 11:30
  #13260
Medlem
stayluckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandkoll
Kan inte beställa

Skulle beställa 10:00 i vanlig ordning men hemsidan fuckade ur. Började fungera igen runt 10:20 dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback