Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-08, 15:56
  #1
Medlem
Skullheads avatar
Fyllde 20 igår, och fick ett stort citronträd, som faktiskt är den roligaste presenten jag någonsin fått.

Men, mina gröna fingrar sträcker sig inte långt, och vill ju att Yggdrasil (ja, jag döpte henne ) ska må bra.

Hur sköter jag om henne på bästa sätt?

http://img176.imageshack.us/img176/7132/pict0024xw9.jpg
Citera
2008-01-08, 22:21
  #2
Medlem
shapers avatar
Ställ det så ljust som möjligt, och vattna inte för mycket! Sen så kommer du behöva plantera om det, den yttre krukan som det står i på bilden är ungefär lagom stor.
Om du har balkong så trivs det mycket bra utomhus, hela sommaren.

Lycka till!
Citera
2008-01-09, 09:52
  #3
Medlem
Jag ser ju att det är citroner på så jag undrar om trädet luktar gott?
Citera
2008-01-09, 09:55
  #4
Avstängd
grinigs avatar
Såg bilden igår. Klickade igen nu, och törs därmed våga lägga fram teorin jag haft ända från första början.. Det är plast-citroner du har i ditt pojkrum.. Prova knacka på dem själv.. Låter de möjligen lite ihåliga? Det säger sig självt att det inte går att få citroner att växa och frodas här uppe i norra europa, jag blir rentav förvånad av att du ens har vad som ser ut att vara nästan färdiga citroner på ditt träd. De borde vara stora som jordgubbar om de ens funnes övh
Citera
2008-01-09, 13:19
  #5
Medlem
wreckingballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grinig
Såg bilden igår. Klickade igen nu, och törs därmed våga lägga fram teorin jag haft ända från första början.. Det är plast-citroner du har i ditt pojkrum.. Prova knacka på dem själv.. Låter de möjligen lite ihåliga? Det säger sig självt att det inte går att få citroner att växa och frodas här uppe i norra europa, jag blir rentav förvånad av att du ens har vad som ser ut att vara nästan färdiga citroner på ditt träd. De borde vara stora som jordgubbar om de ens funnes övh


Det är citoner på när man köper dom, du vet det finns nåt som kallas växthus och då kan man odla citroner även i norra europa. Åk till ett ställe där man kan köpa växter så får du se att det växer både paprikor och clementiner.
Citera
2008-01-09, 15:42
  #6
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grinig
Såg bilden igår. Klickade igen nu, och törs därmed våga lägga fram teorin jag haft ända från första början.. Det är plast-citroner du har i ditt pojkrum.. Prova knacka på dem själv.. Låter de möjligen lite ihåliga? Det säger sig självt att det inte går att få citroner att växa och frodas här uppe i norra europa, jag blir rentav förvånad av att du ens har vad som ser ut att vara nästan färdiga citroner på ditt träd. De borde vara stora som jordgubbar om de ens funnes övh




Dom är sura så in i helvete, mycket mer sura än vad de man köper är. Men goda

Kan jag fixa en bild på dom blivande citronerna om du vill se? små gröna.

Och ja, det luktar underbart här i rummet
Citera
2008-01-09, 22:49
  #7
Medlem
Gemene Mans avatar
Det är en ganska trång kruka den står i, du bör plantera om. Men gör det inte nu, utan i slutet av februari/början av mars. Då är det gott om soltimmar som ger plantan kraft att fylla ut den nya krukan med rötter. Citrus är rätt kräsna med jorden men det finns särskild citrusjord av märket Hasselfors hos välsorterade handlare, även vissa plantagenbutiker har den.

Vintertid bör du tänka på att, utöver ljus som redan nämnts, din planta gärna vill ha det lite svalare för att undvika spinn. ca 15 grader om det går att ordna och helst inte över 20 i vilket fall. Det långa toppskottet kan du beskära när du omplanterar.

Lycka till, citronträd är jättevackra och blommorna har en utsökt doft!
Citera
2017-11-25, 09:13
  #8
Medlem
Halloj, jag har ett citronträd som nu ska övervintra i mitt badrum. Två grenar har skjutit iväg nu under hösten och nu undrar jag om jag ska klippa av dem, eller vänta till våren? Min plan är att vattna den varannan vecka nu fram till april ungefär. Såhär ser den ut idag:

https://ibb.co/j965nm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback