2008-01-07, 15:47
Bannlyst
Hej,

Jag använder i nuläget Windows Vista men är trött på det. Datorn blir allmänt seg och det dyker upp meddelanden som omöjliggör användandet av datorn stup i kvarten när man skall installera ett nytt program. Är därför ute efter ett nytt OS som fungerar någorlunda väl och som är någorlunda modern (dvs. inte Windows 98...). Jag har funderat över att testa på Linux, men i nuläget så använder jag ett mobilt bredband från NMT som kräver att man installerar drivrutiner från en CD, och drivrutiner finns inte till Linux.

Vad är det jag kan vinna på att göra en dubbelinstallation och paralellt ha Linux på datorn? Är det lättare att programera i? Skriva med? Kort och gott: vad är fördelarna med Linux framför Windows Vista?

Må väl
2008-01-07, 15:49
Medlem
nat0ns avatar
nu vet jag inte exakt, men det finns stöd för 3:s mobila bredband, det är väl inte omöjligt att du har samma modem eller liknande? värt att kolla upp.
för övrigt tycker jag, javisst ska du installera linux om du är beredd på något helt annat än windows, inte svårare än så.
2008-01-07, 17:31
Medlem
Neths avatar
Längst upp har du en klistrad tråd som heter "Vilket OS passar mig?" som är till för sånna här frågor.

Hade du scrollat ner lite så hade du sett tråden "Bra och dåligt med Linux".

Go
2008-01-07, 17:37
Medlem
sillybillys avatar
Det är väl bara att ladda ner en live cd och testa runt lite, finns mycket info på forumet också som besvarar dina frågor.

det där med drivrutinerna.. bara slå in modellen i google så kan jag nästa garantera att det finns någon lösning.

lycka till!
2008-01-08, 10:37
Medlem
Jag skulle nog hålla med föregående och lägga till att - såvida du inte räknar med att allt fungerar som och ser ut exakt som windows (vilket somliga utgår ifrån tydligen) och är lagom datorkunnig så är Linux klart värt att testa!
2008-01-08, 12:07
Medlem
SLOBs avatar
Som det står ovan, det finns en tråd redan.

Tråd låst.

/S
mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in