Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-15, 18:09
  #3349
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Lämna tillbaka det vinet. Det är alldeles för kraftfullt till rådjur.

Jag förmodar att det kommer serveras gräddsås och lingon till rådjuret och då ska du ha ett strävt och fruktigt vin.

Denna kommer göra succé: https://www.systembolaget.se/dryck/r...-ebbio-2230001

Eller möjligen Montes Alpha (cab sauv) från Chile. Chilenska rödviner brukar ganska ofta ha en del lingonris i sig av någon anledning.
Citera
2018-10-15, 18:17
  #3350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Eller möjligen Montes Alpha (cab sauv) från Chile. Chilenska rödviner brukar ganska ofta ha en del lingonris i sig av någon anledning.

Ja någon sötaktig eller syrlig träsmak är alltid trevligt till vilt.
Citera
2018-10-15, 19:25
  #3351
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ja någon sötaktig eller syrlig träsmak är alltid trevligt till vilt.
När någon för chilenska viner på tal brukar jag normalt utbrista ”undvik!”, men det finns fåtal tillfällen som de faktiskt funkar, konstigt nog. Det gäller dock att hålla sig så långt över 200-lappen som möjligt.
Citera
2018-10-15, 20:38
  #3352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
När någon för chilenska viner på tal brukar jag normalt utbrista ”undvik!”, men det finns fåtal tillfällen som de faktiskt funkar, konstigt nog. Det gäller dock att hålla sig så långt över 200-lappen som möjligt.

Jag undviker också allt vin från Chile, mest för att det förknippas med Zlatan.
Citera
2018-10-15, 21:20
  #3353
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Jag undviker också allt vin från Chile, mest för att det förknippas med Zlatan.
Hurdå förknippas med Zlatan?
Citera
2018-10-15, 21:25
  #3354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Hurdå förknippas med Zlatan?

Googla casillero del diablo och Zlatan.
Citera
2018-10-18, 11:21
  #3355
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
När någon för chilenska viner på tal brukar jag normalt utbrista ”undvik!”, men det finns fåtal tillfällen som de faktiskt funkar, konstigt nog. Det gäller dock att hålla sig så långt över 200-lappen som möjligt.

Det finns chilenska viner för under 200:- som är ofantligt bra, dock har jag tyvärr aldrig hittat något i Sverige. När jag bodde på kontinenten var t.ex. ett av mina "go to-viner" Grande Reserve från Los Vascos som är Ch. Lafite-Rothschilds skötebarn i Colchagua Valley. Otroligt bra cab för runt 150:- (åtminstone då, det var några år sedan).
Citera
2018-10-18, 11:37
  #3356
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det finns chilenska viner för under 200:- som är ofantligt bra, dock har jag tyvärr aldrig hittat något i Sverige.

Samma här.

Av någon outgrundlig anledning verkar det som om det bara tas in det enklaste plonket till Sverige samtidigt som det finns flera (nåja) argentinska viner i högre prisklasser.
Citera
2018-10-18, 21:13
  #3357
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Samma här.

Av någon outgrundlig anledning verkar det som om det bara tas in det enklaste plonket till Sverige samtidigt som det finns flera (nåja) argentinska viner i högre prisklasser.

Kanske är det av samma anledning som att min närmsta Sovjetbolagsbutik har ett betydligt större utbud av olika sydafrikanska rödviner på 3-litersbox än de har av t.ex. röda viner från Bourgogne oavsett förpackningstyp. Kanske är det av folkhälsoskäl?
Citera
2018-10-20, 20:20
  #3358
Medlem
Skulle gärna vilja ha tips på ett bra rött för att fira något speciellt. Ett vin som funkar bra till en ostbricka med lite blandat på och kanske även på egen hand.
Tänkte slå till på en eller två flarror över 200kr, så säg 200-250kr.

Tipsa på, men gärna ur ordinarie sortimentet på bolaget.

Edit: Kan förresten tänka mig att gå upp till 300kr om det är värt.
Citera
2018-10-21, 21:13
  #3359
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varm.korv
Skulle gärna vilja ha tips på ett bra rött för att fira något speciellt. Ett vin som funkar bra till en ostbricka med lite blandat på och kanske även på egen hand.
Tänkte slå till på en eller två flarror över 200kr, så säg 200-250kr.

Tipsa på, men gärna ur ordinarie sortimentet på bolaget.

Edit: Kan förresten tänka mig att gå upp till 300kr om det är värt.

Säg ett vin eller druva du gillar och brukar välja så ska jag ge dig tips på nått gott.
Citera
2018-10-21, 21:53
  #3360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varm.korv
Skulle gärna vilja ha tips på ett bra rött för att fira något speciellt. Ett vin som funkar bra till en ostbricka med lite blandat på och kanske även på egen hand.
Tänkte slå till på en eller två flarror över 200kr, så säg 200-250kr.

Tipsa på, men gärna ur ordinarie sortimentet på bolaget.

Edit: Kan förresten tänka mig att gå upp till 300kr om det är värt.

Om du gillar Ribera del Duero så kan jag rekommendera denna för 299kr

https://www.systembolaget.se/dryck/r...leolus-9520401

Om du inte har någon annan favoritdruva el vin så tror jag du kan uppskatta detta som passar perfekt till dom flesta ostar.
Citera
vin

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback