Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-18, 16:04
  #3229
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Jag skulle nog snarare rekommendera att man läser på/läser böcker/forum etc. innan man går till Systembolaget.. Bortser vi från personalen i de tre vinkällarbutikerna (och någon enstaka intresserad/kunnig i övriga butiker, som man måste ha turen att stöta på) så kan de flesta på Systembolaget knappt något.. speciellt inte nu på sommaren, då det är många sommarjobbare.

Vad gillar du vin?/vad har du provat som du tyckte om?
Vad ska börja att läsa om då? Tycker du att boken jag länkade till är lämplig? Att som HeyWired skrev hitta chardonnaykapitlet och sedan läsa in mig på det för att sedan pröva två olika varianter av chardonnay tycker jag verkar vara ett trevligt alternativ!

Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Ja, den duger gott och väl.

Tja, eftersom sommaren gjort sitt intåg kanske det hade varit trevligt att prova på chardonnay från två olika delar av världen. Helst skulle jag vilja rekommendera en valfri petit chablis från bolaget men då får du räkna med strax över hundringen. Läs därefter på om chablis-viner och lär dig dess historia som faktiskt är väldigt intressant. Har i ärlighetens namn inga exempel på vilka viner jag tyckt om, utan mer en generell känsla av att jag börjar gilla vin mer och mer. Det är väl också en del av det hela, att jag skulle tycka det var kul att upptäcka vilka viner som faller mig i smaken lite extra.

Det vinet skulle du kunna jämföra med ex. en ekfatslagrad chardonnay från USA, typ:

https://www.systembolaget.se/dryck/v...stancia-632001

Nu tog jag viner som ligger en bit över hundringen vilket kanske inte riktigt var vad du önskade dig. Vill du hålla dig under hundringen så är det bara att bege dig på närmsta systembolaget och testa dig fram. Personalen är oftast mycket välutbildade och hjälper dig om du frågar. Inget konstigt med det.

En bit över hundringen är absolut inga problem för mig, det enda jag är lite rädd för är att det skulle kunna vara slöseri med pengar med tanke på min ovana munhåla
Men jag antar att det inte är ett problem, nån sorts kvalitet kanske det ändå bör vara om jag vill sätta mig inte lite smått i saker och ting. Men det vore kanske desto mer slöseri att attackera flaskor för 300kr eller mer innan jag kommit in i det.
Citera
2017-06-18, 18:38
  #3230
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Vad gillar du vin?/vad har du provat som du tyckte om?
Vad ska börja att läsa om då? Tycker du att boken jag länkade till är lämplig? Att som HeyWired skrev hitta chardonnaykapitlet och sedan läsa in mig på det för att sedan pröva två olika varianter av chardonnay tycker jag verkar vara ett trevligt alternativ!



En bit över hundringen är absolut inga problem för mig, det enda jag är lite rädd för är att det skulle kunna vara slöseri med pengar med tanke på min ovana munhåla
Men jag antar att det inte är ett problem, nån sorts kvalitet kanske det ändå bör vara om jag vill sätta mig inte lite smått i saker och ting. Men det vore kanske desto mer slöseri att attackera flaskor för 300kr eller mer innan jag kommit in i det.

Jag tycker om de flesta typer/sorter av vin, både från gamla och nya världen. Vad jag provat och tycker om? Jag har varit väldigt vinintresserad i över 20 år, så det rör sig om tusentals viner. Det kommer med tiden vad man föredrar, man provar sig fram, smaken utvecklas på olika sätt. Olika viner passar olika tillfällen, väder, sinnestämningar, sällskap osv. Du kan läsa tex. Janic Robinson, Oz Clarke, Robert Parker, titta på Cellartracker, läs de stora vintidningarna, alla bloggar osv. Men prova sig fram är det bästa.
__________________
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2017-06-18 kl. 18:40.
Citera
2017-06-18, 20:43
  #3231
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Jag tycker om de flesta typer/sorter av vin, både från gamla och nya världen. Vad jag provat och tycker om? Jag har varit väldigt vinintresserad i över 20 år, så det rör sig om tusentals viner. Det kommer med tiden vad man föredrar, man provar sig fram, smaken utvecklas på olika sätt. Olika viner passar olika tillfällen, väder, sinnestämningar, sällskap osv. Du kan läsa tex. Janic Robinson, Oz Clarke, Robert Parker, titta på Cellartracker, läs de stora vintidningarna, alla bloggar osv. Men prova sig fram är det bästa.

Oj, det var meningen att jag skulle citera dig och sedan svara på din fråga, men jag fick inte till det så du tolkade det som att jag frågade dig samma sak som frågat mig tidigare, haha. Nu har jag iaf några namn att googla, tack
Citera
2017-06-18, 21:13
  #3232
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Oj, det var meningen att jag skulle citera dig och sedan svara på din fråga, men jag fick inte till det så du tolkade det som att jag frågade dig samma sak som frågat mig tidigare, haha. Nu har jag iaf några namn att googla, tack

Jo, jag misstänkte att det var det som hänt, men man vet ju aldrig hehe
Citera
2017-07-01, 17:41
  #3233
Medlem
Imbazs avatar
Vart är det bäst att lagra vinerna?

I en mörk garderob, eller i ett mörkt uteförråd(isolerat) utan fönster (tänkte spika igen det lilla fönstret med en plyfaskiva.
Har ingen vinkällare nämnligen

Ha en trevlig lördag.
Citera
2017-07-01, 21:16
  #3234
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Vart är det bäst att lagra vinerna?

I en mörk garderob, eller i ett mörkt uteförråd(isolerat) utan fönster (tänkte spika igen det lilla fönstret med en plyfaskiva.
Har ingen vinkällare nämnligen

Ha en trevlig lördag.

Förrådet låter bäst med tanke på temperaturen. Förutsatt att där inte blir så varmt.
Citera
2017-07-01, 22:18
  #3235
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Vart är det bäst att lagra vinerna?

I en mörk garderob, eller i ett mörkt uteförråd(isolerat) utan fönster (tänkte spika igen det lilla fönstret med en plyfaskiva.
Har ingen vinkällare nämnligen

Ha en trevlig lördag.

Det beror framförallt på vilket av alternativen som har minst temperaturvariation. Uteförråd, om det ligger över mark och inte är väldigt välisolerat lär skifta en hel del mellan dag och natt. Särskilt om solen ligger på under dagen. Om så är fallet skulle jag välja garderoben.

Svalt är bra, men det som verkligen dödar viner är inte rumstemperatur utan stora temperaturvariationer på kort tid.
Citera
2017-07-01, 22:32
  #3236
Medlem
Imbazs avatar
Tack för era tips! Jag ska jämföra temperaturerna i de båda utrymmena dag som natt.

Min gissning är att garderoben har minst temperaturskillnader, då det är en "walking closet" utan fönster.
Citera
2017-07-29, 21:01
  #3237
Medlem
JustZlatans avatar
Jag ska prova spetsa alkoholfritt vin med vodka eller cognac. Det borde väl bli som riktigt vin då men sötare.
Citera
2017-07-30, 18:30
  #3238
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag ska prova spetsa alkoholfritt vin med vodka eller cognac. Det borde väl bli som riktigt vin då men sötare.

Nej. Ta det där fula jävla dräggtrynet från den här tråden.
Citera
2017-08-11, 05:22
  #3239
Medlem
Tänkt köpa två dyra, exklusiva vinflaskor till föräldrarna. De ska kosta ca 1000-1400kr sammanlagt är tanken. De båda är vinälskare, så de känner till de flesta producenter osv. Några förslag? Bor i Göteborgs/Uddevalla området ifall ni hittar något på systemet här i närheten :P
Citera
2017-08-11, 17:40
  #3240
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Tänkt köpa två dyra, exklusiva vinflaskor till föräldrarna. De ska kosta ca 1000-1400kr sammanlagt är tanken. De båda är vinälskare, så de känner till de flesta producenter osv. Några förslag? Bor i Göteborgs/Uddevalla området ifall ni hittar något på systemet här i närheten :P

Det verkar vara dåligt med bra vin i de prisklasserna på bolaget i Nordstan som annars har det bästa sortimentet i regionen. Ett par flaskor Cuvée Winston Churchill verkar vara det enda egentliga alternativet. Om du har tid att beställa från BS (tar oftast ca. en arbetsvecka) så lär det finnas betydligt mer alternativ. Skriv gärna mer om vad de har för preferenser i så fall. Smaken är ju som baken, även bland vinkännare.
Citera
vin

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback