Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 19:39
  #10837
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Jag gick på daglig sysselsättning för några år sen. Man kom överens med soc om hur många timmar man skulle vara där. Ersättningen var 6:50 kr per timme.
Kaffet där kostade 5 kr.

Vad var det för Daglig Verksamhet & det känns lite väl absurt att
"Ersättningen var 6:50 kr per timme. Kaffet där kostade 5 kr"
Låter ju helknäppt??
Citera
Igår, 22:36
  #10838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Vad var det för Daglig Verksamhet & det känns lite väl absurt att
"Ersättningen var 6:50 kr per timme. Kaffet där kostade 5 kr"
Låter ju helknäppt??

Jag tror att man förväntas ha aktivitetsersättning el sjukersättning redan och att det här mest är en symbolisk ersättning. Jag har haft daglig verksamhet/sysselsättning i två olika kommuner och det har funnits lite olika grupper, mest bara inriktat på allmänna saker. Hobbygrupperna kan jag förstå att man inte fick lön för men det fanns även grupper där man utförde saker som behövde göras: köra iväg kommunens sopor, ta hand om div ärenden. Packa en specifik vara som såldes.

I ena kommunen hade de en vanlig kaffeautomat och kaffet där kostade alltså fem kr per kopp. I andra kommunen kostade kaffet ingenting men det fanns ändå inga fikapauser och inget gemensamt rum att gå till.
Citera
Idag, 08:21
  #10839
Medlem
Muppetys avatar
Det jag är på får inte kallas daglig verksamhet, men det är typ samma sak, så jag kallar det ändå daglig verksamhet. Ibland daglig sysselsättning.

Men det är för oss som inte har någon utvecklingsstörning och som är tillfälligt eller permanent sjukskrivna. Det är en sysselsättning med olika aktiviteter och sysselsättningar. Både om man vill hjälpa till med kommunalt arbete eller göra saker till sig själv. När jag började där sorterade vi skruvar o sånt, det var urtrist. Jag tror man måste ha ett SoL- eller om det är ett LSS-beslut för att få vara där.

Jag är där 4 förmiddagar i veckan, o för det får jag ca 500 kr i månaden. Såklart har jag sjukersättning också, så det är ju inte för pengarna man går dit. Kaffet är gratis, men vill man ha nått fika så kostar det. De senaste åren har vi fått statlig bonus också, två gånger om året som baseras på hur mycket man varit där, det är ca 2 000-3 000 kr två ggr om året.

Jag trivs jättebra, har träffat nytt folk, o vill man så hjälper dom en att fixa arbetsträning o liknande. Jag har asperger och anlag för psykossjukdomar, är där ca 2-3 timmar om dagen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback