Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-01, 20:38
  #7453
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Hur har ni det med rutiner på morgonen
Fungerar det bra eller finns det några som ni inte kan vara utan
I mitt fall så måste jag göra vissa saker i rätt ordning annars så kommer jag av mig på vissa saker.
Men det jag måste göra varje morgon i vilket fall som helst så är det att duscha varje morgon
Raka skäggväxten ifall det behövs
Exakt samma rutin alla vardagar, och allt görs i en viss ordning. Lite annorlunda på helger då jag är ledig.
Citera
2019-02-01, 21:20
  #7454
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Hur har ni det med rutiner på morgonen
Fungerar det bra eller finns det några som ni inte kan vara utan
I mitt fall så måste jag göra vissa saker i rätt ordning annars så kommer jag av mig på vissa saker.
Men det jag måste göra varje morgon i vilket fall som helst så är det att duscha varje morgon
Raka skäggväxten ifall det behövs

Njae, jag har egentligen inte så märkvärdiga morgonrutiner, däremot är snuset det första som man måste få i sig på morgonen. Om jag hoppar över morgonkaffet (som idag) gör ingenting, men snuset måste jag ha. Äter ingen frukost heller så det får väl ses som en morgonrutin att hoppa över, men utöver det ingenting annat. Har ingen speciell ordning på mina rutiner på morgonen heller.
Citera
2019-02-01, 23:14
  #7455
Medlem
sneervs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Exakt samma rutin alla vardagar, och allt görs i en viss ordning. Lite annorlunda på helger då jag är ledig.

Samma här, är så trött på att inte kunna avgå från rutinerna man satt in, till och med pissar vid samma tidpunkter på dagarna. Skulle vilja bara kunna göra saker hipp som happ eller hur man ska förklara men nej allt ska vara som det är och om saker ändras eller på nått sätt bryter min rutin så stressas huvudet till max och man mår dåligt.
Citera
2019-02-02, 15:14
  #7456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Njae, jag har egentligen inte så märkvärdiga morgonrutiner, däremot är snuset det första som man måste få i sig på morgonen. Om jag hoppar över morgonkaffet (som idag) gör ingenting, men snuset måste jag ha. Äter ingen frukost heller så det får väl ses som en morgonrutin att hoppa över, men utöver det ingenting annat. Har ingen speciell ordning på mina rutiner på morgonen heller.

Konstigt hur olika vi människor är. Personligen behöver jag minst en kopp kaffe om dagen, annars har jag ingen koncentrationsförmåga alls, samt mår dåligt. Undrar om jag har lite ADHD, eller om affe-mediciner skulle hjälpa mig.

Snus mådde jag illa av när jag testa det.

Undrar vad mer jag kan testa som skulle kunna hjälpa mig.
Citera
2019-02-02, 23:35
  #7457
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Hur har ni det med rutiner på morgonen
Fungerar det bra eller finns det några som ni inte kan vara utan
I mitt fall så måste jag göra vissa saker i rätt ordning annars så kommer jag av mig på vissa saker.
Men det jag måste göra varje morgon i vilket fall som helst så är det att duscha varje morgon
Raka skäggväxten ifall det behövs

Rutiner är extremt viktiga på morgonen och avvikelser kan få konsekvenser. Om någon del av min frukost saknas, till exempel att müslin är slut, glömmer jag nycklarna till jobbet. När jag kommer hem ligger jag bara i sängen och tittar på tv. Har jag energi kvar spelar jag TV-spel eller ägnar mig åt något musikprojekt. Om någon kompis vill ses en stund känner jag mig sjukt stressad och vill bara hem i tid.

Jag ser alltid fram emot helgen, men det är svårt att fördela alla aktiviteter jag vill göra. Helst av allt vill jag vara ensam, men också träffa vänner Om veckan kunde ha ytterligare en ledig dag ...
Citera
2019-02-09, 13:02
  #7458
Medlem
Rebali179s avatar
Försökte ändra mina rutiner men det gick inget vidare så jag får nog se till att hålla kvar på dem på alla sätt och vis. Men det är på gott och ont som det heter
Citera
2019-02-10, 14:47
  #7459
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Försökte ändra mina rutiner men det gick inget vidare så jag får nog se till att hålla kvar på dem på alla sätt och vis. Men det är på gott och ont som det heter

Så länge som dina rutiner inte kommer i vägen för vardagliga göromål och annat så ser jag ingen anledning att försöka ändra på dom. Rutiner mår vi Aspies vanligtvis bra utav, så länge som du känner att du mår bra av de rutiner som du redan har ingrott i huvudet och att vardagen inte tar skada så kör på.
Citera
2019-02-11, 10:37
  #7460
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Så länge som dina rutiner inte kommer i vägen för vardagliga göromål och annat så ser jag ingen anledning att försöka ändra på dom. Rutiner mår vi Aspies vanligtvis bra utav, så länge som du känner att du mår bra av de rutiner som du redan har ingrott i huvudet och att vardagen inte tar skada så kör på.

Du har en poäng där på sitt eget sätt.
Men ibland så tar visa saker över å då blir andra saker inte gjorda.
Men det är jag nog inte ensam om dock
Citera
2019-02-11, 14:15
  #7461
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Du har en poäng där på sitt eget sätt.
Men ibland så tar visa saker över å då blir andra saker inte gjorda.
Men det är jag nog inte ensam om dock

Nej, det är du inte alls ensam om, händer ju att man trollbinds fullkomligt av någonting och sen har hela dagen gått förbi och man kommer underfund med att helvete, jag hade en massa annat att ta itu med. Hände mig ofta förut då jag hade skaffat något nytt datorspel som man gick ned sig i totalt, man glömde bort att äta och sen lade man sig för att sova på morgonkvisten... Nu har jag dock skaffat eget boende så det funkar inte att sitta uppe och spela hela nätterna längre, och skita i sina hushållssysslor.
Citera
2019-02-11, 22:06
  #7462
Medlem
Ska på ett förberedande möte med en psykolog, se om jag ska genomgå utredning eller inte. Nån som vet vad de säger på ett sånt möte?
Citera
2019-02-11, 22:10
  #7463
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Ska på ett förberedande möte med en psykolog, se om jag ska genomgå utredning eller inte. Nån som vet vad de säger på ett sånt möte?
Jag vet att jag var på något sådant, men vet inte om det var en psykolog som jag träffade. Det enda jag kommer ihåg var att de frågade om jag "gillade tjejer eller killar".

Så det är väl lite random frågor saker kanske.
Citera
2019-02-11, 22:22
  #7464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Jag vet att jag var på något sådant, men vet inte om det var en psykolog som jag träffade. Det enda jag kommer ihåg var att de frågade om jag "gillade tjejer eller killar".

Så det är väl lite random frågor saker kanske.

Vilken fråga!
Ja, vet inte vad jag ska tänka längre. Om jag tror att jag har en diagnos eller inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback