Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-26, 09:11
  #7381
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Jag skulle bli väldigt irriterad på en sådan person. Själv hade jag nog pratat emot henne. Alltså om bara hon hela tiden hackar på allt, skulle jag säga att det verkar som att endast HON är missnöjd med precis ALLT, och då kanske det är hon som får anpassa sig.


Vi har tagit upp det med henne men det går inte för henne att fatta att det är hon som gör fel.
Så till slut så ger man bara upp
Citera
2018-11-26, 09:40
  #7382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Jag tror det är det som händer, att folk med Aspergers inte låtsas lika mycket, spelar en roll för andra människor är mer villiga att visar hur dom faktiskt är istället. Det kan verka otrovärdigt, men kanske nån med Aspergers kan säga sin åsikt?
När nån säger ett uppenbarligen tråkigt skämt, måste man låtsasskratta då? Eller är det bättre att bara visa hur man är?
Det stämmer, anser jag.
Jag är som jag är, och avskyr att spela roller egentligen, men har lärt mig ganska bra.
Men har svårt för elaka skämt och för mycket "fjant" för att fjäska in sig.
Det tar mer energi för oss att vara sociala, vi vill vara det på vårat sätt, men då fattar inte folk.
Jag står ofta och betraktar folk. Ja inte så de direkt märker det då.
Tittar på hur de gör, och ser ofta saker som jag inte tror att de ens är medvetna om... Alltså jag är som en betraktare utifrån och det är i regel då jag mår bra.

När någon säger något som ska vara ett skämt så skrattar folk för att det "ska vara så". Det kan ju såklart vara roligt också.. Men om t ex en vanlig person inte fattar skämtet så skrattar han antagligen ändå för att inte avvika medan en asperger mest funderar på vart det roliga låg.
Det kan också vara att aspien förstod men inte tyckte det var roligt och då helt enkelt struntar i att låtsas tycka det eller sitter och funderar på varför denna människa sa så här.
Det sociala samspelet är inte lika starkt eller nödvändigt för aspien.
Vi är utifrån betraktare, inte inifrån agerande.
Citera
2018-11-26, 13:40
  #7383
Medlem
Jormapormas avatar
Kan vara till ytes en social "aspie" ?
Citera
2018-11-26, 14:00
  #7384
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma
Kan vara till ytes en social "aspie" ?

Nu blir man väldigt nyfiken ???
Vad är en social Aspie. Det känns som en paradox.
Eller så är det bara jag som tänker galet.
Citera
2018-11-30, 17:38
  #7385
Medlem
Rebali179s avatar
Förut under Novembermånad kunde jag bli väldigt depprimerad å melankolisk för att det är så mörkt ute
Det ger mig även väldigt svårt att sova och även bli riktigt under fotsulorna , ibland faktiskt så illa att det var nära att ställa mig framför tåget å bara vänta på det skulle komma.
tekniskt sett så kan man vara glad över att tågen inte var i tid. (sabla SJ).

Är väldigt glad över att jag har klarat mig än så länge.

Hur har ni det ibland har ni ibland samma probem att ni blir riktigt låga / Deppiga.
Eller har ni klarat er
Citera
2018-12-03, 12:37
  #7386
Medlem
Rebali179s avatar
Ikväll är det dags för avslutning med AS- Träff gänget sedan så är det uppehåll i 2 månader.
Hoppas verkligen att allt kommer att bli bra utan tjafs å tjat.

Dock skall en gammal vän komma med denna kväll.
Det fick bli en specialare denna gång.
Hoppas bara att hon kommer att gilla gänget (trots hon som alltid skall ta komandot)
Annars så kommer det bli pannkaka av detta . Håll tummarna för mig är ni snälla.
Citera
2018-12-03, 16:40
  #7387
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Ikväll är det dags för avslutning med AS- Träff gänget sedan så är det uppehåll i 2 månader.
Hoppas verkligen att allt kommer att bli bra utan tjafs å tjat.

Dock skall en gammal vän komma med denna kväll.
Det fick bli en specialare denna gång.
Hoppas bara att hon kommer att gilla gänget (trots hon som alltid skall ta komandot)
Annars så kommer det bli pannkaka av detta . Håll tummarna för mig är ni snälla.

Önskar dig all lycka till ikväll och kanske blir skönt med en paus från den störiga typen under två månader? Hade det varit jag hade det varit en enorm lättnad, jag är själv rätt konflikträdd utav mig så hade inte vågat att säga ifrån, med risk att det hela hade urartat till storskaligt bråk.

Men håll oss gärna underrättade om hur det gick efteråt sen!
Citera
2018-12-03, 22:37
  #7388
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Önskar dig all lycka till ikväll och kanske blir skönt med en paus från den störiga typen under två månader? Hade det varit jag hade det varit en enorm lättnad, jag är själv rätt konflikträdd utav mig så hade inte vågat att säga ifrån, med risk att det hela hade urartat till storskaligt bråk. Men håll oss gärna underrättade om hur det gick efteråt sen!

Det blev lyckat vissa stunder men jag kan hålla med om att det ska bli väldigt skönt
att få lite ledigt nu ett tag. Vi får se hur det blir i nästa termin.
Citera
2018-12-07, 14:51
  #7389
Medlem
Nihennas avatar
Är det typiskt Asperger att dels luta åt vänster politiskt, men OCKSÅ att använda en av vänsterns fem miljoner kön och sexualiteter, som inte är hetero/homo/bi?

Är med i två engelsk-talande grupper för folk med Aspergers på Facebook, där de flesta är amerikaner, och det känns som att var och varannan inte bara är vänster, utan även "queer", "genderfluid", "non-binary" osv.

Känner mig helt klart i minoritet som högerkonservativ
Citera
2018-12-07, 15:04
  #7390
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Är det typiskt Asperger att dels luta åt vänster politiskt, men OCKSÅ att använda en av vänsterns fem miljoner kön och sexualiteter, som inte är hetero/homo/bi?

Är med i två engelsk-talande grupper för folk med Aspergers på Facebook, där de flesta är amerikaner, och det känns som att var och varannan inte bara är vänster, utan även "queer", "genderfluid", "non-binary" osv.

Känner mig helt klart i minoritet som högerkonservativ

Hm, min första tanke är att vänsterns ideologi passar de som är/känner sig utanför den normala gemenskapen i ett samhälle och vänstern är ju kända för att vara en politisk inriktning som inkluderar alla. Sen huruvida det ser ut i Sverige eller utanför Facebookgrupperna kan jag inte svara på, men jag är liksom du högerkonservativ och tycker att den feministiska doktrinen och genusflummet gått alldeles för långt nu. Bör flika in att jag var vänster (MP) back in the days då jag var ung (och korkad) men kom senare till insikt över hur det egentligen ser ut i Sverige/världen.
Citera
2018-12-07, 15:35
  #7391
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Är det typiskt Asperger att dels luta åt vänster politiskt, men OCKSÅ att använda en av vänsterns fem miljoner kön och sexualiteter, som inte är hetero/homo/bi?

Är med i två engelsk-talande grupper för folk med Aspergers på Facebook, där de flesta är amerikaner, och det känns som att var och varannan inte bara är vänster, utan även "queer", "genderfluid", "non-binary" osv.

Känner mig helt klart i minoritet som högerkonservativ

Kanske till viss del men det är en tolkningsfråga måste jag erkänna.
Var faktiskt Vänster när jag var ung & dum. Nu är jag gammal och vis på äldre dagar.
Kan dock hålla med om att en del AS - vänner som jag har haft har alltid varit vänster pga alla människors lika värde. och gemenskapen med alla människor m.m..
Men man märkte att vänstern bara var en fassad som bara rämmar till slut.
Eller så vill vännerna få sig ett par ligg vem vet

Nu mera så skulle jag väl säga att jag är åt KD å kanske lite SD.
Vänstern tål jag inte mera.

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hm, min första tanke är att vänsterns ideologi passar de som är/känner sig utanför den normala gemenskapen i ett samhälle och vänstern är ju kända för att vara en politisk inriktning som inkluderar alla. Sen huruvida det ser ut i Sverige eller utanför Facebookgrupperna kan jag inte svara på, men jag är liksom du högerkonservativ och tycker att den feministiska doktrinen och genusflummet gått alldeles för långt nu. Bör flika in att jag var vänster (MP) back in the days då jag var ung (och korkad) men kom senare till insikt över hur det egentligen ser ut i Sverige/världen.

Håller helt mig Rakki fast jag var V are på den tiden som sagt
Citera
2018-12-07, 15:40
  #7392
Medlem
cromos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Är med i två engelsk-talande grupper för folk med Aspergers på Facebook, där de flesta är amerikaner, och det känns som att var och varannan inte bara är vänster, utan även "queer", "genderfluid", "non-binary" osv.

Känner mig helt klart i minoritet som högerkonservativ

Autism och problem med könsidentiteten verkar vara väldigt vanligt hur som helst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback