Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-29, 07:08
  #61
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolcpl
Har ett par st Nintendomagasinet..
Awesome med mario och zelda

Har nästan alla superpower o superplay

Serierna med Mario och Zelda? Så här i efterhand suger de stenhårt, men då var man ju en sucker av just nämnda spelserier och svalde skiten med hull och hår.

Läste för nån dag sen en gammal NM från 1992 eller 93 där Bjarneby skrev om rollspel, vilket mycket möjligt är den första artikeln i svensk spelpress om just japanska rollspel. Redan då var han inne på Final Fantasy och menade t o m att Bergsala förhandlade med Square i Japan om att få släppa FF2 (FF4 alltså) senare samma år. Hur det gick vet vi ju alla...

Bjarnebys myckna skrivande om just Final Fantasy tror jag spelat oerhörd stor roll för att JRPG blev så stort i Sverige där under en tioårsperiod. All heder åt honom.
Citera
2017-02-01, 23:06
  #62
Medlem
c0930s avatar
Tror han som hade med insändare i varenda nummer hette Gustav Ahlman. Fram tills han skrev ett långt, känslosamt inlägg på forumet om att han hade upptäckt att det fanns viktigare saker i livet och skulle sluta skriva om spel. Och typ ingen brydde sig, var ju lite tragiskt för han efter allt slit.

Jag läste SP flitigt under PS1-åren, detta var ju en lite revolutionerande tid eftersom speltillverkarna precis hade börjat få ordentlig kläm på 3D. Kommer ihåg hur sjukt taggade man blev när man läste och såg bilder på det kommande första Tomb Raider-spelet, och det levererade ju verkligen. Tappade sedan som många intresset när man började recensera PC-spel och övergav den 100-gradiga betygskalan, det var ju två saker som hade fått tidningen att sticka ut.
Citera
2017-02-01, 23:21
  #63
Medlem
Fladdermasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigNisse
Vad hände med att redaktionen med thomas eller vad han hette flydde från superplay ?
Du tänker inte på Tomas som är redaktör på FZ.se endel av dom jobbar ju där nu om jag inte minns fel! http://www.fz.se/redaktionen
Citera
2017-02-10, 12:22
  #64
Medlem
Krickerts avatar
Prenumererade i säkert 10år.
Vill minnas att dom under en period skickade med posters och klistermärken i nästan varje nummer.
Eller tänker jag på något annat magasin?
Citera
2017-02-11, 00:10
  #65
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Prenumererade i säkert 10år.
Vill minnas att dom under en period skickade med posters och klistermärken i nästan varje nummer.
Eller tänker jag på något annat magasin?

Hmm, jag kan bara minnas en enda gång som Super Play skickade med en poster, och det var Pokémonpostern med (då) alla 151 monster. Tror detta var våren 2000. Klistermärken tror jag aldrig jag sett.

Dock var jag aldrig någon läsare av Super Power, föregångaren. Kanske var den tidningen?
Citera
2017-02-11, 01:47
  #66
Medlem
Tobias Bjarneby chefredaktör och ansvarig utgivare av superplay..vad hände varför starta dom en ny tidning ?Det gick ju så bra med superplay
Citera
2017-05-04, 09:43
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigNisse
Tobias Bjarneby chefredaktör och ansvarig utgivare av superplay..vad hände varför starta dom en ny tidning ?Det gick ju så bra med superplay

Förlaget köptes upp och då blev det antagligen en del förändringar som dom inte tyckte om.
Citera
2017-05-05, 23:16
  #68
Medlem
hugTracersbutts avatar
PC Gamer och Superplay var nog de speltidningar jag köpte mest. Men främst PC Gamer, tyvärr blev båda blaskor allt sämre och sämre dessutom började man ju läsa allt på internet istället. Gillade främst artiklar som behandlade spelhistoria och udda spel och sådant, var en del roliga intervjuer med spelpersonligheter också vilket var bra. Av någon anledning råkade jag dessutom få en prenumeration på Club Nintendo, vad jag hatade den blaskan.

Level var inte speciellt kul och slutade väl någonstans i början på 00-talet att köpa speltidningar. PC Gamer var jag nog mest lojal till, men artiklarna blev allt sämre och jag har tyvärr kastat alla mina tidningar. Minns dock en artikel som handlade om lite udda spel man kunde finna på internet (?) bl.a. Självklart sökte man upp alla spel. Om någon minns vilka titlar som nämndes i den artikeln, skicka gärna PM, tror det var en tidning några år in på 2000-talet.
Citera
2017-05-06, 10:37
  #69
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugTracersbutt
PC Gamer och Superplay var nog de speltidningar jag köpte mest. Men främst PC Gamer, tyvärr blev båda blaskor allt sämre och sämre dessutom började man ju läsa allt på internet istället. Gillade främst artiklar som behandlade spelhistoria och udda spel och sådant, var en del roliga intervjuer med spelpersonligheter också vilket var bra. Av någon anledning råkade jag dessutom få en prenumeration på Club Nintendo, vad jag hatade den blaskan.

Level var inte speciellt kul och slutade väl någonstans i början på 00-talet att köpa speltidningar. PC Gamer var jag nog mest lojal till, men artiklarna blev allt sämre och jag har tyvärr kastat alla mina tidningar. Minns dock en artikel som handlade om lite udda spel man kunde finna på internet (?) bl.a. Självklart sökte man upp alla spel. Om någon minns vilka titlar som nämndes i den artikeln, skicka gärna PM, tror det var en tidning några år in på 2000-talet.

Level har en del sköna retrospecialare i sina nummer,kul när man hittar dom billigt
Citera
2017-05-08, 21:19
  #70
Medlem
Tobias Bjarneby, även känd som personen som kapade Super Power/PLAY för att indoktrinera svenskarna att Final Fantasy var något fantastiskt.

Idag nöjer sig Level med att indoktrinera svenskarna i feminism och genus. Minns ni hur trevligt loading var innan feministfittorna tog över? Nu går det knappt att andas där.
Citera
2020-10-09, 10:52
  #71
Medlem
betlebubs avatar
Det är väl som med bidér, de har fallit ur tiden på de flesta håll(?). Jag brukade lusläsa PC Gamer & Superplay & massor fler som tex:
Interface
Highscore (svensk)
Edge
Game master (...)
Super Power (föregångaren till SuperPlay)
Game Informer
& några till

Har ett par Level nummer jag inte ens öppnat/tagit bort plasten på, det har tagit stopp för många år sedan utan vetbar anledning.
Min favorit spel-tidning är Super Play på dess hay day därför att designen på sidorna var så nice vad jag minns.
Citera
2020-10-09, 11:04
  #72
Medlem
Kaustis avatar
Vore det inte en riktigt skön idé om någon orkade kickstarta en tidning i stil med Superplay? En fysisk tidning med fokus på retrospel där man recenserar gamla spel enligt hur det såg ut förr i tiden. Kanske t.o.m. gå såpass långt tillbaka som NES, SNES osv.

Jag vet att jag hade läst det i alla fall!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback