• 1
  • 2
2008-01-04, 23:34
Medlem
poojks avatar
idag hade jag varit på besök hos en bekant och så tog jag pendeln mot huvudstaden. det var inget speciellt som hände allt var lugnt och stilla i vagnen, men så plötsligt dök lugna gatan upp och då kollade man naturligvis lite sen helt plötsligt började trakasera en kille med utländsk bakgrund över att han hade en bira i handen och jag som åskådare bara iaktog hela händelsen och upplevde den som väldigt hotfull från lugna gatans sida dom trängde dom här killarna genom att ställa sig väldigt nära och påträngande. innan hade dom väkt en kille som låg och sov inte en hemlös utan en vanlig svensson och frågat hur står det till här lite väktar/polis stuket hade dom tre herrarna med troligvis afrikansk bakgrund. hela händelsen var väldigt upprörande vilken en herre i vagnen påpekade till just lugna gatan, jag citerar "sånna som ni borde inte få jobba på lugna gatan hela den här färden har varit hur lugn som helst tills ni kom ni ska tamej fan inte vara nåra väktare det är inte erat jobb" dom tjafsa emot relativt hotfullt med herrn som sa det ovannämda.

jag menar är det verkligen lugna gatans uppgift att agera hotfullt och stötande mot folk? jag kan säga ur min egen synvinkel att jag har tappat all tro på lugna gatan och vad det innebär en riktig dålig organisation eller bara just ett gäng idioter som springer runt med jackor och tror att dom är väktare? vad har dom för befogenheter egentligen? vad tycker ni om händelsen?

sen vet jag att man inte får dricka alkohol i komunal trafiken men vem har inte gjort det? och varför gör lugna gatan det här mot unga vuxna människor?

fridens gott folk
Citera
2008-01-04, 23:36
Medlem
poojks avatar
"Verksamheten består av värdar i åldern 20 - 30 år som arbetar i tunnelbanan. Konceptet är enkelt och bygger på en metod där man genom kommunikation, lokal förankring, engagemang och breda kontaktnät skapar kontakt med ungdomar och kan därmed förebygga konflikter. Genom relationerna får man en social kontroll och ett mandat att påverka. Syftet är också att ge unga arbetssökande en chans på arbetsmarknaden genom att bli Lugna Gatan Värd."

saxade skiten från deras sida.
Citera
2008-01-05, 00:00
Medlem
cammos avatar
Lugna Gatan är väl också wannabe-poliser som väktare och dörrvakter.
Citera
2008-01-05, 00:42
Medlem
poojks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Lugna Gatan är väl också wannabe-poliser som väktare och dörrvakter.

precis, är det inte en dålig organisation som ger fel signaler till ungdomar fast dom säger annat på deras hemsida. förjävligt!
Citera
2008-01-05, 00:46
Medlem
Lahitrahos avatar
80-talet

När jag var en liten pöjk på 80-talet så fanns Non Fighting Generation".
Alla, jag menar ALLA, som var med där var med för att slåss legitimt. Pengar fick dom oxo dom jävlarna..
Citera
2008-01-05, 00:50
Medlem
poojks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lahitraho
När jag var en liten pöjk på 80-talet så fanns Non Fighting Generation".
Alla, jag menar ALLA, som var med där var med för att slåss legitimt. Pengar fick dom oxo dom jävlarna..

det var väll dom som vändeut och in på sina jackor har jag för mej? (vet att firman oxå gjorde det)

men va fan det här är ju nått som staten finansierar och borde man inte sätta dit dom här idioterna som springer löst runt om i staden?
Citera
2008-01-05, 00:53
Medlem
Lahitrahos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
det var väll dom som vändeut och in på sina jackor har jag för mej? (vet att firman oxå gjorde det)

men va fan det här är ju nått som staten finansierar och borde man inte sätta dit dom här idioterna som springer löst runt om i staden?

Som om myndigheterna/politikerna skulle bry sig när det är så fruktansvärt pk.

Näe, bättre att gå därifrån....
Citera
2008-01-05, 01:02
Medlem
Stureplan1s avatar
bra att det snart är kameror överallt då
Citera
2008-01-05, 01:12
Medlem
poojks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lahitraho
Som om myndigheterna/politikerna skulle bry sig när det är så fruktansvärt pk.

Näe, bättre att gå därifrån....

det känns som om du skiter i dina rättigheter.
Citera
2008-01-05, 03:35
Medlem
Jag vill påstå att det är bra att lugna gatan finns.
Dem har funnits i flera år nu och har dem syns, speciellt i förorterna.
Lugna gatan är inte bara i tunnelbane miljö utan även också i centrum, köpcentrum, ungdomsgårdar, skoler med mera.
Hellre lugna gatan än mammor&pappor med gula jackor som inte vågar göra ett skit ifall dem har en 18-åring med en dolk i handen.
Det som också är sant är att dem flesta som jobbar inom lugna gatan är föredetta kriminella inte alla men många av dem.
Många som jobbar inom lugna gatan har suttit i fängelse eller begått något brott samt att dem flesta är uppvuxna i förortsmiljö ( nästan alla ).

Jag tycker det är bra att dom finns och jag ser dem ofta faktum är att jag har några vänner som är aktiva inom lugna gatan och som är tidigare kriminella men vill verka som en förebild för dagens ynglingar.
Att dom beteede sig hotfullt på pendeln, ja alla har sina mörka dagar och dem är också tjänstemän och sen är det förbjudet att sitta och supa på pendeln då det även förstör för andra resenärer.
Citera
2008-01-05, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Jag tycker det är bra att dom finns och jag ser dem ofta faktum är att jag har några vänner som är aktiva inom lugna gatan och som är tidigare kriminella men vill verka som en förebild för dagens ynglingar.
Att dom beteede sig hotfullt på pendeln, ja alla har sina mörka dagar och dem är också tjänstemän och sen är det förbjudet att sitta och supa på pendeln då det även förstör för andra resenärer.
Så f*n heller att folket inom "lugna gatan" kan kalla sig för tjänstemän i den situationen. De är vanliga privatpersoner med fula jackor (såtillvida jag inte missat att de är anställda av t.ex. connex och faktisk får lön för vad de gör). Att dricka o.s.v. må vara förbjudet men det ingår inte fängelse i straffskalan och de får således inte göra ett envarsgripande. D.v.s. du kan tillkalla ordningsvakt eller polis men du själv får inte göra något alls.

Lugna gatan är samma skrot och korn som de som en "halv" generation sedan var med i Non-fighting-generation, d.v.s. de är själva det slödder som de egentligen skall motverka.
Citera
2008-01-05, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Så f*n heller att folket inom "lugna gatan" kan kalla sig för tjänstemän i den situationen. De är vanliga privatpersoner med fula jackor (såtillvida jag inte missat att de är anställda av t.ex. connex och faktisk får lön för vad de gör). Att dricka o.s.v. må vara förbjudet men det ingår inte fängelse i straffskalan och de får således inte göra ett envarsgripande. D.v.s. du kan tillkalla ordningsvakt eller polis men du själv får inte göra något alls.

Lugna gatan är samma skrot och korn som de som en "halv" generation sedan var med i Non-fighting-generation, d.v.s. de är själva det slödder som de egentligen skall motverka.

Tjänstemän är de i vilket fall du vill eller inte.
Jag vet inte om dem är ansätllda utav fryshuset eller connex men är dom anställda av connex så är dem definitivt tjänstemän då dem arbetar som tunnelbanevärdar.

Jag har ingen aning om vart du bor och hur ofta du stöter på dem, men hör behövs dem ( i en drabbad stockholms förort ).

Information:

Tunnelbana

Verksamheten består av värdar i åldern 20 - 30 år som arbetar i tunnelbanan. Konceptet är enkelt och bygger på en metod där man genom kommunikation, lokal förankring, engagemang och breda kontaktnät skapar kontakt med ungdomar och kan därmed förebygga konflikter. Genom relationerna får man en social kontroll och ett mandat att påverka. Syftet är också att ge unga arbetssökande en chans på arbetsmarknaden genom att bli Lugna Gatan Värd.

Junior

Här arbetar vi för trygghet och trivsel i bostadsområden. Juniorledaren med lokal förankring engagerar, leder och upplyser ideellt engagerade ungdomar i området. Ungdomarna (14-19 år) får gå en utbildning på sin fritid i lag och rätt, ABC etik och moral, konflikthantering mm. Dessutom anordnas aktiviteter för ungdomarna. Efter avklarad utbildning blir man godkänd som Juniorvärd och får vandra omkring i förebyggande syfte i det egna bostadsområdet tillsammans med sina Juniorledare.

Skola

Lugna Gatans skolvärdar arbetar inom flera skolor i Stockholm. Där bildar de en skoljour eller tjejgrupp. Uppgiften är att tillsammans med övrig skolpersonal engagera elever att verka för ett tryggt socialt klimat, elevstöd och konfliktlösning på skolor genom att knyta kontakter och skapa relationer med ungdomarna.

Support

Arbetar för att hjälpa och stödja unga brottsoffer att återerövra sin vardag. Genom att fungera som ett socialt stöd i det vakuum som uppstår från brottstillfället till att det blir en rättegång. I praktiken innebär det bl.a. att närvara vid rättegångar och vara ett personligt stöd för att hjälpa den utsatta tillbaka till en normal vardag. Om den kränkte vill anordnar Support även medling.

ART

Aggression Replacement Training består av tre kompletterande metoder; social färdighet, ilskekontroll och moralträning. Lugna Gatan arbetar med att lära ut till yngre hur de kan bemöta & hantera andra människor, hantera sin egen ilska på ett lämpligt sätt och höja deras moral gentemot andra människor. Genom realistiska rollspel tagna ur elevernas egen vardag blir ART-lektionerna verkliga och relevanta och resulterar i förståelse och förändrad beteende hos eleverna. Handledar utbildningar i ART går också att köpa in, rekommenderas till folk som arbetar nära ungdomar.
Jag har själv personligen erfarenheter av ART och jag tycker det är väldigt bra att dom har infört det hos lugna gatan som utbildning.

Närvaro

Denna del av Lugna Gatan arbetar mer vid enstaka arrangemang där minst ett par Lugna Gatan värdar kan behövas för att skapa lugn. Konceptet är det samma som i tunnelbaneverksamheten och används speciellt vid tillfällen eller platser då stora grupper med ungdomar träffas som t.ex. festivaler, ungdomsdiskot The Wave på Fryshuset och offentliga platser som simhallar, etc.

En fråga till dig / alla andra som är emot lugna gatan: Vad är bästa, att en polis försöker prata med en kriminell som är på väg att begå ett brott eller en tidigare kriminell som har fått hjärna och börja tänka och försöker hjälpa?

Edit: Läste inte det sista du skrev förrens nu!
Om du tycker att man ska tillkalla polis för att en kille håller i en bira och dricker ur flaskan på pendeln, då tycker jag du ska tänka om, polisen behövs till så mycket viktigare ting.
Och tillkallar man på väktaren blir det i sin tur som att tillkalla polis, väktaren tillkallar polis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in