Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-07, 21:19
  #6169
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roughlife
Jag kollar på svenska truckers och försöker förstå mig på hur fan man vill jobba som Slamsugare när samtliga jobb inom lastbil verkar ge samma lön enligt transportavtalet. Det värsta måste ju nästan vara när han kryper in i tanken till lastbilen för att rengöra den på gamla papper, tamponger, hår och skit med massa bajsrester som fastnar överallt, dessutom utan nåt munskydd eller mask.

Man tänker ju att de som pallar med sånt borde få bättre betalt?

Har de något med att timmarna är bra och att det är mindre stressigt eller så?

Mvh

Slamsugare har upp mot 38-40.000kr i grundlön. Plus massor utav övertid och ofta OB-tillägg. Jag vet eftersom jag tidigare arbetat på slamsug, torrsug & grävsug. Ingen "vettig" lastbilschaufför tar ett jobb likt detta och nöjer sig med kollektivavtalslön. Då hade det inte funnits några slamsugare öht. Jobbade som det några år, gick in på en lön på 34.500kr, och efter 1 år krävde jag minst 38.000kr för att stanna kvar. Arbetsgivaren gick med på mina krav, och strax efter jag slutade var min grundlön 40.500kr. Inte illa pinkat som lastbilschaffis.

Idag gör jag annat. Har gått ner lite i lön men har ett bekvämare jobb om man säger så. För de lastbilschaufförer som överväger att prova denna branschen så stå på er lönemässigt. Många arbetsgivare har otroligt svårt att hitta duktigt och naturligt kunnigt folk som gör detta tunga skitgörat frivilligt, och om någon idiot nöjer sig med lönen som är i kollektivavtalet och är villig att utföra jobbet så kommer de tro du är en idiot och förmodligen knappt anställa dig. Eller så blir de nöjda att du inte kan löneförhandla och anställer dig ändå, och samtidigt som du jobbar för 29.000kr eller vad det idag ligger på så ligger dina kollegor på 39-40.000kr.

Så är det.
__________________
Senast redigerad av -Hengpung- 2024-03-07 kl. 21:22.
Citera
2024-03-07, 22:11
  #6170
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Slamsugare har upp mot 38-40.000kr i grundlön. Plus massor utav övertid och ofta OB-tillägg. Jag vet eftersom jag tidigare arbetat på slamsug, torrsug & grävsug. Ingen "vettig" lastbilschaufför tar ett jobb likt detta och nöjer sig med kollektivavtalslön. Då hade det inte funnits några slamsugare öht. Jobbade som det några år, gick in på en lön på 34.500kr, och efter 1 år krävde jag minst 38.000kr för att stanna kvar. Arbetsgivaren gick med på mina krav, och strax efter jag slutade var min grundlön 40.500kr. Inte illa pinkat som lastbilschaffis.

Idag gör jag annat. Har gått ner lite i lön men har ett bekvämare jobb om man säger så. För de lastbilschaufförer som överväger att prova denna branschen så stå på er lönemässigt. Många arbetsgivare har otroligt svårt att hitta duktigt och naturligt kunnigt folk som gör detta tunga skitgörat frivilligt, och om någon idiot nöjer sig med lönen som är i kollektivavtalet och är villig att utföra jobbet så kommer de tro du är en idiot och förmodligen knappt anställa dig. Eller så blir de nöjda att du inte kan löneförhandla och anställer dig ändå, och samtidigt som du jobbar för 29.000kr eller vad det idag ligger på så ligger dina kollegor på 39-40.000kr.

Så är det.
Antar att du bor i större stad, typ Stockholm, Göteborg eller Malmö? För där jag bor kan du fetglömma att du som slamsugare får en lön på 40k, om ens över avtalet.
Citera
2024-03-09, 14:01
  #6171
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Antar att du bor i större stad, typ Stockholm, Göteborg eller Malmö? För där jag bor kan du fetglömma att du som slamsugare får en lön på 40k, om ens över avtalet.

Det är i större stad jag haft denna lönen som slamsugare, ja. Jag kan inte tänka mig att lönerna ser annorlunda ut för yrket ute på landet, men vad vet jag. Det är stor konkurrens bland arbetsgivarna som nischat in sig på slamsug att få de "bästa" arbetarna i städerna varför många hoppar som studsbollar bland åkerierna, bland annat för att klättra i lön och man hör att det är "bättre" hos konkurrenten, vilket det sällan är eftersom man utför ändå samma jobb under i princip samma former.

Men om det nu är som du säger att lönen ligger enligt kollektivavtal bland slamsugarna som inte är från de större städerna så kan jag tänka mig att det primärt beror på att det naturligt inte finns lika mycket jobb att utföra där. I de större städerna har man fullt upp hela dagen och man får nöja sig med den enda rasten man har. Man kan ju givetvis dra benen efter sig när man jobbar, hålla ett lågt tempo, snacka mycket med kollegan, men det beror ju på hur man är som person. Själv kan jag inte jobba på ett sådant sätt att det går långsamt. Ofta ingår väntetid också på att kunden man ska utföra ett jobb hos ska ordna med något innan man kan sätta igång arbetet, vilket blir lite av en gratis rast kan man säga.

Men om vi som jobbar i storstäder för högre löner och det fungerar för företagen så undrar man ju vad Transportarbetareförbundet håller på med när de förhandlar kollektivavtalen. En lastbilschaufför bör ligga på minst 35k kan jag tycka. Aldrig att jag skulle gå in på under 35k som chaffis. Ett stort Fuck You till Transport säger jag bara.
__________________
Senast redigerad av -Hengpung- 2024-03-09 kl. 14:03.
Citera
2024-03-10, 16:54
  #6172
Medlem
Fråga angående schema för en fjärrbilsförare.

Vad jag har plockat upp så jobbar många sön-tors eller mån-fre. Men sen ser man chaufförer på Insta som skriver om "sin lediga vecka". Vissa verka ha varannan ledig och vissa har något mer sällan.

Ni som kör fjärr, hur ser ert schema ut, är det standard med lediga veckor?
Citera
2024-03-14, 13:33
  #6173
Medlem
nosferatuzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemonaja
Eftersom det är lite annonymt och jag själv gick in här för att se om det finns lastbils jobb med bättre lön.

Med det sagt så vill jag inte skryta utan bara ge info om att det finns speciella jobb där ute.

Jag jobbar 7.30-16.00 och har 33 i grundlön.
Dock borta 4 nätter i månaden.

Kammar hem runt 29-30 en vanlig 167h~ månad. Vill inte gå in för detaljerat på yrket men det finns.


29-30 brutto eller netto???
Citera
2024-03-14, 13:52
  #6174
Medlem
nosferatuzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pucko.
Till er som är lite äldre och som funderar på att sadla om till lastbilschaufför men som tror att det är för sent eller att åkerierna bara anställer yngre personer vill jag bara säga, tänk om.

Jag sadlade om som 39-åring (är i dag 45) efter att ha jobbat på lager sedan jag var 20. Gick en yrkesutbildning på 40 veckor där CE, YKB, truckkort, ADR, tank etc ingick. Ingick gjorde också 6 veckors praktik ute hos olika åkerier.

Blev erbjuden anställning på ett av åkerierna jag praktiserade på men att köra distribution var och är inte mitt förstaval så jag tackade nej.

I slutet av utbildningen skickade jag in jobbansökningar som tankbilschaufför men trodde inte att jag skulle få något erbjudande då man oftast kräver ett par års erfarenhet, men till min förvåning fick jag 6 erbjudanden på mindre än en vecka.

Har sedan dess kört tankbil (bränsle) och älskar det. Nu när klockan ringer på morgonen hoppar jag upp direkt och är för första gången i mitt liv glad över att gå till jobbet.

Ålder ses inte som något negativt i denna bransch, i varje fall inte där jag arbetar. Som äldre har man ju oftast högre arbetsmoral, bättre självkontroll, högre säkerhetstänkande och liknanda, vilket arbetsgivare gillar.

Kommer jag arbeta med detta tills jag går i pension? Ja, om hälsan tillåter så kommer jag det.

Jag är 35+ idag och som du så vill jag inte jobba mer lager. Jag måste upp i lön framförallt.
Jag har bara B körkort och tanken att köra lastbil med tillkopplade släp kan stressa upp mig lite

Jag undrar om du har några insider tips? Hur ser ett schema ut för en lastbilschafför tex?
Drömmen hade varit att få köra lastbil 6 dagar och sen ledig 6dagar tänker jag. Eller iaf jobba övertider så man kommer upp i 30 netto månad

Uppskattar svar

mvh
Citera
2024-03-20, 01:16
  #6175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Slamsugare har upp mot 38-40.000kr i grundlön. Plus massor utav övertid och ofta OB-tillägg. Jag vet eftersom jag tidigare arbetat på slamsug, torrsug & grävsug. Ingen "vettig" lastbilschaufför tar ett jobb likt detta och nöjer sig med kollektivavtalslön. Då hade det inte funnits några slamsugare öht. Jobbade som det några år, gick in på en lön på 34.500kr, och efter 1 år krävde jag minst 38.000kr för att stanna kvar. Arbetsgivaren gick med på mina krav, och strax efter jag slutade var min grundlön 40.500kr. Inte illa pinkat som lastbilschaffis.

Idag gör jag annat. Har gått ner lite i lön men har ett bekvämare jobb om man säger så. För de lastbilschaufförer som överväger att prova denna branschen så stå på er lönemässigt. Många arbetsgivare har otroligt svårt att hitta duktigt och naturligt kunnigt folk som gör detta tunga skitgörat frivilligt, och om någon idiot nöjer sig med lönen som är i kollektivavtalet och är villig att utföra jobbet så kommer de tro du är en idiot och förmodligen knappt anställa dig. Eller så blir de nöjda att du inte kan löneförhandla och anställer dig ändå, och samtidigt som du jobbar för 29.000kr eller vad det idag ligger på så ligger dina kollegor på 39-40.000kr.

Så är det.

Tack för svar! Misstänkte det du sa. Känns ju bra att det går att förhandla lite i branschen iallafall. Min kompis har också över transportavtalet fick jag reda på, men han kör transport.
Citera
2024-04-13, 18:35
  #6176
Medlem
Vad är det dör ingångslön?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback