2010-08-09, 18:08
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kessler
Tack för tipsen. Det är några kurser man "bara" behöver gå då om jag förstått det rätt?

Grejen är att jag inte ens haft b-körkort i två år, men hade inte planerat att börja nu direkt. Steget från budbil till lastbil kanske inte är så stort egentligen och med tanke på att jag inte hittar många budbilsjobb kanske det är lika bra att ta C och/eller CE-kort samt truckkort. Men skulle gärna prova på att köra budbil utan att behöva skaffa de korten för att känna på hur det känns att sitta i en bil hela dagarna. Känns onödigt att fixa massa körkort och sen hamna i en lastbil och tröttna efter 2mån.

Ja, YKB som det brukar förkortas är en kurs som du kan ta fristående, men du behöver den för att köra yrkesmässig godstrafik, och truckkort är inte säkert att alla kräver men det är en bra merit, har själv BECE, ADR STyckegods + Klass1, Truck de flesta klasser inkl. hjullastare.

Budbil är ett bra sätt att komma in i yrket, men vore jag dig skulle jag satsa på en lätt lastbil med bakgavellyft då dessa ofta har färre stopp än budbilarna (=mindre stress) som får ta de minsta paketen + att du för det mesta får med dig palldragare och pirra för att underlätta arbetet.

Men bortsett från att det är ett ganska tungt jobb (beroende på vad du kör) så är det kul och man träffar mycket folk.

Just nu är jag arbetslös men jag har en del erfarenhet från branchen, så du får gärna skicka Pm om du har några specifika frågor, eller ta det i tråden, kanske är saker andra också vill veta......

Mvh, ZaphodB
Citera
2010-08-11, 21:16
Medlem
JAAAA!!! Två arbetsdagar kvar!
Citera
2010-08-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kessler
Kanske fel tråd. Men jag skulle vilja ha något jobb som enbart kräver B-kort (ska kanske ta C-kort senare iofs.) Vill alltså köra typ skåpbil med varor eller liknande åt exempelvis Jysk, Ikea, Bring eller liknande företag. Någon som har något tips? Hittar inte mycket på monster eller liknande sidor.

Antar att man måste ha haft körkort x antal år också?

Älskar helt enkelt att köra bil, vad ska jag jobba med? (har jobb just nu, men funderar på att hitta nåt nytt/jobba helg)

Edit: Budbil alltså.

Vi har en del budbilskörningar på mitt åkeri. Vi är ett ganska litet ställe med bara 8 lastbilar och fyra budbilar. Tror de har 5 heltidstjänster på bara budbilarna. Vårt systeråkeri har dessutom en massa vanliga budbilskörningar.
Jag vet att ni inför sommaren har de anställt folk helt utan erfarenhet från logistik branschen.
Jag garanterar dig att du lär inte behöva vara något geni för att få jobb som sån chaufför.
Kolla runt på dina lokala åkerier. Någon tjänst finns alltid
Citera
2010-08-11, 21:47
Medlem
Alldelens för mycket ansvar för den lön man får, men de är bara min åsikt, har kört ca 1 år nu, en del på södern o lite annat, men min ingångslön nu är 129:- timmen, som sommarjobbare, men får sluta snart, Nån som har tips på jobb? kan va i princip vart som helst, har inte mycket som håller mig kvar här
Citera
2010-08-23, 19:16
Medlem
Petflaskas avatar
Klarade C-kortet idag. Funken va ju bara ett stort skämt, hur lätt som helst. Hörde att dom skulle bli snällare angående funken men så snälla trodde jag inte dom skulle bli..
Citera
2010-08-23, 23:34
Medlem
Isnatts avatar
Är det mycket prostituerade "utmed vägarna"? Eller vet ni var i orterna ni befinner i er ibland ska styra kossan får att få tag i horor? Stryker dom kanske omkring kring era sovplatser?
Citera
2010-08-26, 11:08
Medlem
timbahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Är det mycket prostituerade "utmed vägarna"? Eller vet ni var i orterna ni befinner i er ibland ska styra kossan får att få tag i horor? Stryker dom kanske omkring kring era sovplatser?
Vilken värld lever du i eller är du bara dum på riktigt?
Citera
2010-08-27, 19:36
Medlem
rewnken88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petflaska
Klarade C-kortet idag. Funken va ju bara ett stort skämt, hur lätt som helst. Hörde att dom skulle bli snällare angående funken men så snälla trodde jag inte dom skulle bli..

Hur lindrig är den nu på en skala ? När jag gjorde var de rena korsförhöret, man skulle kunna bränsle samt bromssystemet in i minsta detalj..
Citera
2010-08-28, 17:17
Medlem
Vad är funken för något?
Citera
2010-08-28, 18:21
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Vad är funken för något?

Funktionsbeskrivning av någon del på fordonet.
Själv fick jag t.ex beskriva färdskrivaren när jag körde upp för C, luftorkaren D-behörighet och draganordningen när jag körde upp för CE.

Inga komplicerade saker med anra ord.
Citera
2010-08-30, 23:41
Medlem
Petflaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rewnken88
Hur lindrig är den nu på en skala ? När jag gjorde var de rena korsförhöret, man skulle kunna bränsle samt bromssystemet in i minsta detalj..

Jag fick regbeviset. skulle förklara hur mkt jag fick lasta på flaket på en BK-3 väg, och hur jag tog reda på det. Fick äver förklara hur jag kunde vet hur mkt jag kunde belasta de olika axlarna, och hur högt tryck det var på dom när bilen var tom..
Citera
2010-09-02, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt

Det existerar inte längre. Men jag har hört många historier om för 10-15år sedan gick de och knackade på dörrarna när man stod parkerad på Stig Center utanför Göteborg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in