2010-08-09, 18:08
Citat:
Ursprungligen postat av Kessler
Tack för tipsen. Det är några kurser man "bara" behöver gå då om jag förstått det rätt?
Grejen är att jag inte ens haft b-körkort i två år, men hade inte planerat att börja nu direkt. Steget från budbil till lastbil kanske inte är så stort egentligen och med tanke på att jag inte hittar många budbilsjobb kanske det är lika bra att ta C och/eller CE-kort samt truckkort. Men skulle gärna prova på att köra budbil utan att behöva skaffa de korten för att känna på hur det känns att sitta i en bil hela dagarna. Känns onödigt att fixa massa körkort och sen hamna i en lastbil och tröttna efter 2mån.
Grejen är att jag inte ens haft b-körkort i två år, men hade inte planerat att börja nu direkt. Steget från budbil till lastbil kanske inte är så stort egentligen och med tanke på att jag inte hittar många budbilsjobb kanske det är lika bra att ta C och/eller CE-kort samt truckkort. Men skulle gärna prova på att köra budbil utan att behöva skaffa de korten för att känna på hur det känns att sitta i en bil hela dagarna. Känns onödigt att fixa massa körkort och sen hamna i en lastbil och tröttna efter 2mån.
Ja, YKB som det brukar förkortas är en kurs som du kan ta fristående, men du behöver den för att köra yrkesmässig godstrafik, och truckkort är inte säkert att alla kräver men det är en bra merit, har själv BECE, ADR STyckegods + Klass1, Truck de flesta klasser inkl. hjullastare.
Budbil är ett bra sätt att komma in i yrket, men vore jag dig skulle jag satsa på en lätt lastbil med bakgavellyft då dessa ofta har färre stopp än budbilarna (=mindre stress) som får ta de minsta paketen + att du för det mesta får med dig palldragare och pirra för att underlätta arbetet.
Men bortsett från att det är ett ganska tungt jobb (beroende på vad du kör) så är det kul och man träffar mycket folk.
Just nu är jag arbetslös men jag har en del erfarenhet från branchen, så du får gärna skicka Pm om du har några specifika frågor, eller ta det i tråden, kanske är saker andra också vill veta......
Mvh, ZaphodB