Skriver det inlägget mest för att dela med mig av mina erfarenheter som yrkeschaufför eftersom jag är uttråkad, inte som svar på något enskilt inlägg. Varning för ett
långt inlägg!
Jag lyckades efter en del om och men få min yrkesförarutbildning betald av Arbetsförmedlingen. De var inte vidare sugna på det egentligen eftersom jag redan var utbildad IT-ekonom och eftersom jag presterade lite för bra på deras "anlagstester". Med argument som "många kontaker inom branschen", "riskerar att bli långtidsarbetslös", "stort intresse för fordon" osv lyckades jag dock övertyga dem om det felaktiga i deras tänkande.
Utbildningen började måndagen den 4 januari 2004 och avslutades fredagen den 1 april samma år. Förutom världens tjurigaste och mest aggressiva lärare var utbildningen ganska lugn och jag hade inga större svårigheter med något, faktum var att jag fick hoppa in och ta över teorilektioner samt hjälpa de andra kursdeltagarna med sådant teoretiskt de hade problem med.
Mitt mål med utbildningen var att köra dragbil med semitrailer och jag fick tips av en polare att börja med att köra löstrailer - på gott och ont som det senare skulle visa sig. I alla fall, samma dag som utbildningen tog slut ringde jag upp chefen för ItalCargo som drog löstrailers med utgång från Göteborg. Inga problem, jag kunde börja redan på söndag genom att möta upp honom samt en chaufför i Linköping och ta över det ekipaget därifrån.
Körde sedan löstrailer över större delen av Sverige samt södra Norge under tre månader innan jag hamnade i bråk med en transportledare som krävde att jag skulle fortsätta köra olagligt efter att jag redan - för att visa framfötterna - ställt upp extra och kört oavbrutet i över tjugo timmar. Jag blev därför portad från att dra fler trailers för vår speditör Norfolkline, men åkaren var nöjd med min arbetsinsats och fixade mig ett jobb som chaufför av ett demoekipage som kördes runt på diverse mässor. Det var dock inget för mig och jag sa upp mig strax efteråt.
Under min tid som löstrailerförare reagerade många kollegor i branschen på att det var mitt första yrkesförarjobb. De menade på att jag "började i fel ände" och jag kan hålla med om att lärningskurvan var ganska brant. Jag fick ingen introduktion alls till jobbet, ingen handledning i rutiner eller dylikt och lastat eller lossat hade man aldrig gjort alls tidigare (enbart kontroll av lastsäkring ingick i utbildningen). Men man var ju tvungen att reda ut allt så det gjorde man; det var mycket frågor till andra chaufförer om tips och råd om både det ena och det femtioelfte.
Arbetet som löstrailerförare var för det mesta väldigt stressigt, i synnerhet då vår åkare höll stenhårt på att vi skulle köra i de lagliga 80 km/h medan trafikledarna planerade efter att vi körde 90 km/h och man tvingades ofta köra olagligt vad avser kör-/vilotider. Detta fick man kompensera med att slita som ett djur vid lastning och lossning; som tur var lyckades jag ändå undvika slarv och råkade aldrig ut för kalvad last trots både stress och brist på erfarenhet. Förhållandet mellan raka och blandade lass var ungefär 65:35 tror jag.
Det var långa arbetsdagar, ofta från 06:00 eller 07:00 på morgonen till runt midnatt. Därtill låg jag alltid ute från söndag eftermiddag till fredag natt/lördag morgon. Lönen var väl OK när man kikade i lönekuvertet (hade fast lön på 21K netto), men utslaget per timme så var det rätt kasst. Chefen (åkaren) var bra men man hörde inte av honom mycket och han hörde så jävla dåligt att det knappt gick att prata med honom per telefon. De flesta trafikledarna var OK, inte vare sig bra eller dåliga. En jag hade var riktigt bra, och en annan - han jag bad dra åt helvete - var ett riktigt stolpskott.
Nästa jobb var att köra linje Småland-Oslo. Väldigt annorlunda jobb som jag trivdes mycket bättre med än löstrailerjobbet. Stressen var begränsad till förmiddagarna då lossningar och lastningar utfördes, resten av tiden gick åt till att köra och snacka i telefon. Det var ungefär 50:50 med raka/blandade lass, och många utav dem krävde mer känsla och finess vid lastning.
Trafikledarna var alltid bra att ha och göra med, även om de kunde vara sega med TullID ibland när man hade brådis att komma över gränsen. Bossen däremot var lite av ett rövhål och jag tvingades två gånger hota honom med stryk när vi stod öga mot öga (han var en lång men spinkig jävel med taskig attityd och hetsigt humör). Jag körde enligt tvåveckorsschema, två svängar ena veckan och tre svängar andra veckan. Uttryckt i arbetsdagar innebar det oftast 4+5. Lönen var schysst, snittade på cirka 26K netto under de sex månader jag körde där. Under hela tiden körde jag bara olagligt en enda gång då jag hade cirka ett tons övervikt.
Förutom bossen trivdes jag mycket bra med Oslo-körningarna, men det fick ett abrupt slut då bossen en vacker dag lät ett raseriutbrott gå ut över speditören (DFDS, nuvarande DSV) och de sade upp hans kontrakt med konkurs som följd.
Efter mitt livs hittills enda semester då jag passade på att uppleva flodvågskatastrogen i Thailand fick sedan ett av världens glassigaste yrkesförarjobb. Jag skulle köra linjetrailer (som egentligen var löstrailer) mellan Jönköping och Stockholm. En genomsnittlig dag såg ut som så att man började klockan 12 mitt på dagen, lastade ett ställe i Jönköping och sedan ett ställe i Tranås. Därefter fräste man upp till Stockholm där man bytte trailer i hamnen innan man for hem igen. Hade man "otur" fick man backa intill trailern vid terminalen hemma i Jönköping och lossa ett 14-tal spännband som satt med spännarna på utsidan. Man var klar med arbetsdagen runt midnatt.
Ibland kom det udda lass så att man var tvungen att ligga över i lastbilen en natt, men det var väl i snitt knappt mer än en gång per månad.
Man körde även här enligt tvåveckorsschema; ena veckan tre svängar och andra veckan fyra svängar. Lönen för detta låg på cirka 18-19K netto. Vi fick betalt per sväng och hur många svängar man hann med per månad berodde på hur vardagarna föll sig den månaden. Trafikledarna på Schenker var mycket bra att ha och göra med, hövdingen var också bra. Han var hård men rättvis, dock aldrig vare sig trevlig eller otrevlig. Jobbet var överhuvudtaget ganska slappt och fritt, så länge man passade färjan i Stockholm på kvällarna så brydde sig hövdingen inte särskilt mycket om vad man gjorde. Arbetsdagarna gick mest åt till att snacka i telefon med polare som också kör lastbil samt memorera samtliga avfarter längs med E4:an mellan Jönköping och Stockholm. De dagar man inte kunde telefonterrorisera sina bekanta (eftersom de var upptagna) var rent ut sagt långtråkiga.
I slutet av 2008 ådrog jag mig en arbetsskada i ena armen, troligtvis till följd av förslitning. Med ena armen helt obrukbar blev jag sjukskriven i två månader, och under denna period ringde hövdingen upp och meddelade att speditören lagt ner min rutt då den största kunden (på den rutten) lagt ner sin verksamhet. Sedan dess har jag omskolat mig till CNC-operatör, men arbetsskadan stalkar mig fortfarande då jag än idag inte kan hålla ens en stekpanna i vänsterhanden utan att knäna viker sig av smärtan. Därmed räknar jag kallt med att karriären som yrkeschaufför är över såvida jag inte lyckas hitta en sväng där jag helt och hållet slipper ifrån lastningar och lossningar.
Slut. Frågor?